Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mer fakta om Myskankor  (läst 22579 gånger)

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #120 skrivet: 17 sep-12 kl 21:45 »
Det är som ieenilorac skriver. Att sammanställa vad som skrivits på detta forum om myskankor skulle jag dock inte rekommendera  ;D

Blir nog ganska bra om man tar det jag har skrivit  ;)  ;D

Seriöst så är det största problemet med informationen kring myskankor att det finns så mycket brus och felaktig information, både nationellt och internationellt. Detta ställer höga krav på att den/de som vill göra något seriöst faktiskt källforskar ordentligt och det är inte helt lätt då det finns mängder av skrivet material sedan 1500-talet. Handlar det om ren skötsel och praktiska ting är det också svårt då förutsättningarna varierar och sanningen är diffus när det handlar om rent sunt förnuft. Men det som är positivt är att myskankor fascinerar och intresserar så många människor i hundratals år. Kanske det beror på att myskankor är så speciella på alla dess vis.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #121 skrivet: 24 sep-12 kl 21:25 »
Ett jättebra initiativ att göra en hemsida med så mycket fakta! Den ligger redan bland minafavoriter. Vad bra att du anger källor. Vilket intresse du har! Har du många myskankor?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #122 skrivet: 26 sep-12 kl 22:15 »
Tycker också att detta var ett trevligt initiativ då jag har en mycket djup passion och intresse för myskankor. Tyvärr baseras hemsidan på väldigt mycket felaktig information så man får ta den med en stor nypa salt och njuta av bilderna som tagits från andra platser. Upphovsmannen visar onekligen ett stort intresse men verkar i princip sakna egen genuin kunskap på området just nu. Men jag hoppas att han lär sig med åren och att sidan utvecklas att bli mer korrekt med tiden. Har ju själv bara varit aktiv med myskankor runt 5 år och lärt mig väldigt mycket på den korta tiden på grund av mitt brinnande intresse och nyfikenhet. Känns som man lär sig något nytt nästan varje dag om dessa fina och unika fåglar som fortfarande väcker stort vetenskapligt intresse världen över. Hoppas att fler får intresse och faktiskt lyfter fram de sanningar som finns därute i verkligheten.

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #123 skrivet: 26 sep-12 kl 22:25 »
Ja och för att vara gjord av en "nybörjare" inget ont menat!, så är den bra tycker jag . Det är bara att vara källkritisk.
Men på tal om en annan sak. Jag har en kompis som också är 16, och också håller på med myskankor :) Hon håller på att försöka få fram helt svarta djur. Är det ovanligt med helsvarta myskankor?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #124 skrivet: 26 sep-12 kl 22:26 »
Vilken är den största fördelen med myskankor jämfört med vanliga ankor? Jag tycker vanliga ankor är snyggare och har en betydligt större variation i färg och form. För mig känns myskankor mer som tråkiga svart/vita 3 kilos ankor med gott kött
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #125 skrivet: 26 sep-12 kl 22:30 »
Ja och för att vara gjord av en "nybörjare" inget ont menat!, så är den bra tycker jag . Det är bara att vara källkritisk.
Men på tal om en annan sak. Jag har en kompis som också är 16, och också håller på med myskankor :) Hon håller på att försöka få fram helt svarta djur. Är det ovanligt med helsvarta myskankor?

Ska dem inte vara svarta egentligen? Man har försökt avla fram svart/vita och vita myskankor från den svarta vildformen. Det borde inte vara så svårt att avla tillbaka till vildfärgade myskankor

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #126 skrivet: 26 sep-12 kl 22:41 »
Jag vet inte, säger bara vad hon har sagt. <men om man tänker så här: Hur många helsvarta har du sett? Jättefin bild!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #127 skrivet: 26 sep-12 kl 22:51 »
Jag vet inte, säger bara vad hon har sagt. <men om man tänker så här: Hur många helsvarta har du sett? Jättefin bild!

Ganska många... Min familj hade myskankor för drygt 20 år sedan och vår avelshane var helsvart så många av avkomman blev svarta. Något år senare fick vi tag i en helvit hane och vi tyckte det var så kul att få fram helvita myskankor :-)

Bilden är stulen från Wikipedia...

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #128 skrivet: 26 sep-12 kl 23:48 »

Ja, det är extrem ovanlig med helt svarta myskankor av vilttyp(de med vita vingspeglar som vuxna) i vårt land( å i många delar av världen) och även totalt vilda exemplar utvecklar vita inslag efter ett par generationer i fångenskap. Ingen har vad jag vet kunnat förklara varför...
« Senast ändrad: 27 sep-12 kl 00:03 av Schaman »

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #129 skrivet: 26 sep-12 kl 23:59 »
Ganska många... Min familj hade myskankor för drygt 20 år sedan och vår avelshane var helsvart så många av avkomman blev svarta. Något år senare fick vi tag i en helvit hane och vi tyckte det var så kul att få fram helvita myskankor :-)

Bilden är stulen från Wikipedia...

Den helsvarta du sett var då med högsta sannolikhet inte viltfärgad, utan med en gen som benämns atipico eller möjligen dusky. Dess har inte lika vita vingspeglar som de viltfärgade och vilda myskänderna samt trycker bort de naturliga inslagen av bl.a. brunt som finns hos vilda myskänder. De bör inte heller har samma blå metalliska glans som riktigt viltfärgade/vilda exemplar har. En kvalificerad gissning är att de som blev väldigt svarta var brunaktiga som ällingar, t.ex. som du ser på den häringa bloggen som tråden handlar om. Dessa s.k. atipico var väldigt populära under den tid som flertalet av svenska myskankor importerade till Sverige (runt sekelskiftet till 1900-talet) och är troligtvis den huvudsakliga form som finns i Sverige idag. Av intresse är att dessa kallades black eller colored vilket låg och fortfarande ligger som rasstandard i USA och England. De viltfärgade(svarta med vita vingspeglar precis som de vilda myskänderna) finns däremot med bl.a. i den tyska rasstandarden. Vill man medvetet arbeta för att få en form av myskankor som kommer närma den vilda myskanden skall man avla bort alla ällingar som är bruna som små. Klassisk vildfärgad teckning är då att föredra.

Varsego  ;)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #130 skrivet: 27 sep-12 kl 08:10 »
Den helsvarta du sett var då med högsta sannolikhet inte viltfärgad, utan med en gen som benämns atipico eller möjligen dusky. Dess har inte lika vita vingspeglar som de viltfärgade och vilda myskänderna samt trycker bort de naturliga inslagen av bl.a. brunt som finns hos vilda myskänder. De bör inte heller har samma blå metalliska glans som riktigt viltfärgade/vilda exemplar har. En kvalificerad gissning är att de som blev väldigt svarta var brunaktiga som ällingar, t.ex. som du ser på den häringa bloggen som tråden handlar om. Dessa s.k. atipico var väldigt populära under den tid som flertalet av svenska myskankor importerade till Sverige (runt sekelskiftet till 1900-talet) och är troligtvis den huvudsakliga form som finns i Sverige idag. Av intresse är att dessa kallades black eller colored vilket låg och fortfarande ligger som rasstandard i USA och England. De viltfärgade(svarta med vita vingspeglar precis som de vilda myskänderna) finns däremot med bl.a. i den tyska rasstandarden. Vill man medvetet arbeta för att få en form av myskankor som kommer närma den vilda myskanden skall man avla bort alla ällingar som är bruna som små. Klassisk vildfärgad teckning är då att föredra.

Varsego  ;)

Vi hade helsvarta myskankor och det kan mycket väl stämma att de inte hade samma färg som vildformen. De flesta av våra svarta saknade de vita fläckarna men vissa hade det i olika grad. Du menar alltså att det är lättare att avla fram helt svarta individer är avla tillbaka till viltformen?

Desto mer jag läser om myskankor desto mer sugen blir jag att köpa några stycken... Det borde funka att ha dem tillsammans med vanliga ankor och sedan sortera bort hybriderna om det blir några.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #131 skrivet: 27 sep-12 kl 09:31 »
"Vi hade helsvarta myskankor och det kan mycket väl stämma att de inte hade samma färg som vildformen. De flesta av våra svarta saknade de vita fläckarna men vissa hade det i olika grad. Du menar alltså att det är lättare att avla fram helt svarta individer är avla tillbaka till viltformen?"

Skulle tro att det är så. Helt svarta, vilda eller atipico, får dessutom oftast vita inslag med åldern på huvudet eller bröstet. Många som kallas helsvarta är egentligen inte detta på grund av de vita inslagen de faktiskt har.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #132 skrivet: 27 sep-12 kl 09:54 »
...även totalt vilda exemplar utvecklar vita inslag efter ett par generationer i fångenskap. Ingen har vad jag vet kunnat förklara varför...

http://en.wikipedia.org/wiki/Dmitry_Konstantinovich_Belyaev
Undrar om det kan gälla för myskankor också?

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #133 skrivet: 27 sep-12 kl 15:55 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Dmitry_Konstantinovich_Belyaev
Undrar om det kan gälla för myskankor också?

Styrfunktionen för adrenalin och pigment är relaterade till varandra. Avlar man på minskat adrenalin så minskar även pigmentet. Detta gäller för flertalet av däggdjur men det skulle mycket väl även kunna gälla för fåglar. Producerar fåglar adrenalin och samma typ av pigment som finns hos däggdjur?

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #134 skrivet: 27 sep-12 kl 21:32 »
Riktigt intressanta inlägg(de 2 sista). Har för min del ingen aning om hur det egentligen är men börjat fundera på om det har något med kosten att göra och det det faktum att tama djur som regel har tillgång till proteinriklig näring, ja kanske alltför proteinrik och/eller allmänt riklig näring.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare
Nannanas, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser