Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöring av penslar - i allmänhet och ingrodda  (läst 24670 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Rengöring av penslar - i allmänhet och ingrodda
« skrivet: 12 sep-12 kl 10:28 »
Allmänna råd och när de är ingrodda

Efter BRF-arbetshelgen tog en "miljövän" hand om alla penslar/moddlar som använts till Falu röd och svart slamfärg.  Med hänsyn till miljön användes bara vatten och såpa (tror jag).  Nu sitter de på ett klädstreck hårda. Vad kan man göra för att rädda dem? Och spara in bensinpengar för att köpa nya.

Vore bra att ta generell rengöring också.  Kanske finns det redan tråd-ar för detta ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Jogar

• Gäst
SV: Rengöring av penslar - i allmänhet och ingrodda
« Svar #1 skrivet: 12 sep-12 kl 10:33 »
Jag brukar använda just såpa och vatten. Mycket vatten.
Se´n brukar jag banka lite på penslarna med en hammare om de blivit hårda, det hjälper något.

bua

« Svar #2 skrivet: 12 sep-12 kl 10:41 »
Såpa och vatten är utmärkt men man måste hålla på tills man fått ut allt. En gång i tidernas begynnelse använde jag lacknafta för att sedan övergå till balsamterpentin. Idag använder jag bara såpa. Är penslarna av naturmaterial är såpa suveränt, inte bara pga miljövänligheten utan också för att penskarna återfettas. Terpentin och lacknafta gör dem spröda på sikt.
Samtidigt tycker jag att det är konstigt att de blivit hårda när det inte ingått varken plast eller olja i färgen...
Till grovmålning som väggar brukar jag börja direkt även om penseln är dåligt tvättad. Trycker några gånger mot väggen och sen börja måla. Det går ganska fort tills penseln är helt OK. Däremot om man ska måla lister eller fönster där det krävs precision måste penslen funka från början.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-12 kl 10:44 »
Hehe blev du sur på hen?
"Miljövännen" tvättade penslarna på rätt sätt. De ska inte tvättas med något kollijox från färgaffären. Vad bra med någon i föreningen som både tänker på miljön OCH vet hur en slipsten ska dras.. Dvs kan tvätta penslar (:) ;)
Jag antar att det var slamfärgspenslar, låt dem vara tills du ska måla nästa gång, då böjer du till dem med handen och börjar måla så mjuknar de. :-)

Karin

(Jag safear istället för att ändra; "Varning - medan du skrev, hann någon annan posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.")

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 12 sep-12 kl 13:41 »
Det beror ju som sagt på vad det är för slags färg. För vattenbaserade färger såsom slamfärger, så skulle jag föreslå enbart vatten, prova utan såpa eller annat emulgeringsmedel till att börja med. Slå ur penslarna så mycket som möjligt och blås dem torra med tryckluft längs stråna, det är bättre än att bara låta dem hänga på tork.

Om det rör sig om oljefärger, träolja eller liknande  så gör man på samma sätt men använder lacknafta istället för vatten. Där är det lämpligt att stryka ur penslarna så mycket det går på obehandlat trä innan man börjar rengöra dem.

Gamla intorkade penslar som ändå är värda att rädda brukar jag koka, om det rör sig om oljefärg så tillsätter jag maskindiskmedel också. Har man tur så löses färgresterna upp innan limmet som håller fast stråna i penseln gör det. Det kan dock behövas flera timmars kokning i svåra fall.

Neon Knight

• -
« Svar #5 skrivet: 12 sep-12 kl 13:51 »
I rödfärg brukar en viss del linolja blandas i för att färgen skall fästa bättre. Sköljer man inte ur penseln ordentligt blir den då hård när den torkar.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 12 sep-12 kl 13:54 »
med de nya vattenbaserade färgerna räcker det med ljummet vatten dock så kanske man ska bearbeta dom så att man får ut all färg.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 12 sep-12 kl 14:47 »
Till rengöring av penslar som använts till linoljefärg rekomenderas oftast linoljesåpa och ljummet vatten.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 sep-12 kl 14:54 »
Man offrar sig med skräpkläder och är beredd att duscha efteråt...
Sen är det bara att starta högtryckstvätten och blåsa rent.  Fungerar extra bra på roller som efter att den spunnit runt blir ren och luftig som ny.

(gäller vattenbaserade färger -  oljefärg måste tvättats och såpats ordentligt först och kan med fördel sedan få torka in med en skvätt såpa till så fibrerna hålls isär)

Har färgen torkat går det knappast att rädda en pensel eller roller till nyskick

hustran

« Svar #9 skrivet: 12 sep-12 kl 14:56 »
mina falurödfärgspenslar stod och torkade (inte helt rena) i sommar. hällde på vatten för en vecka sedan och si......de är redan mjuka. ;D

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 12 sep-12 kl 22:22 »
Stoppa ner penseln i en burk "rensåpa" och låt den stå ett tag ...
Fungerar även på intorkad färg ...

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 sep-12 kl 22:31 »
Jag använder bara vanligt vatten till mina slamfärgspenslar, och rengör dem ordentligt.

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 sep-12 kl 22:32 »
Sätt dem i såpa och lite vatten dagen innan du ska använda dem. Joxa lite och skölj ur. Klart. Ingen mening att göra något innan.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #13 skrivet: 13 sep-12 kl 00:18 »
Hehe blev du sur på hen?
"Miljövännen" tvättade penslarna på rätt sätt. De ska inte tvättas med något kollijox från färgaffären. Vad bra med någon i föreningen som både tänker på miljön OCH vet hur en slipsten ska dras.. Dvs kan tvätta penslar (:) ;)
Jag antar att det var slamfärgspenslar, låt dem vara tills du ska måla nästa gång, då böjer du till dem med handen och börjar måla så mjuknar de. :-)
Karin
Den här "miljövännen" tvättade inte penslarna på rätt sätt eller inte tillräckligt.  De är alla så hårda att man kan använda dem som slagträn.  Nu har jag satt dem i vatten, de stårförsigsjälva, och skall ge dem en omgång när jag åkertillbaka till spenaten igen om några dar.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Kringlan

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 14 sep-12 kl 10:00 »
Hårda som slagträn, aj aj.. Ska hålla mig undan  ;)

Jag tolkade "miljövän" och " med hänsyn till miljön användes bara vatten och såpa" som att du inte var nöjd och tyckte det var fel metod, jag menade bara att just vatten och såpa är rätt. Sen kanske det var en slarvig miljövän..

Hoppas alla råd du fått i tråden hjälper :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 14 sep-12 kl 10:12 »
Googlade
 stod en hel del om hur man skulle förfara för att vara miljövänlig.
« Senast ändrad: 14 sep-12 kl 10:14 av Lycka »
Hedemorahöns

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 sep-12 kl 10:47 »
"miljövänligt" rengöring kan innebära slöseri med...

- Tid
- Såpa och andra s k snälla tvättmedel
- Pengar (och då miljöbelastande tillverkning) för att till sist köpa ny pensel/roller

...om resultatet blir att det ändå torkar ihop

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 14 sep-12 kl 14:00 »
ja på Fresk här tycker de att det är miljövänligare att köpa en ny
och lämna den gamla på återbruket.
Hedemorahöns

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #18 skrivet: 15 sep-12 kl 22:25 »
Skall jag vara riktigt duktig så hänger jag penseln i vatten och sedan trycker jag ur färgen tills den är ren. kan ta ett par gånger/dagar.
Är jag inte fullt så duktig så ställer jag den bara i vatten.
Och om vattnet inte tar slut så är det bara att  måla efter en rejäl avslagning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Existens!

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 sep-12 kl 22:44 »
Jag har då aldrig lyckats få några penslar att leva igen genom att slå dom med hammare. Antingen slår man sönder dom, eller så händer inget.
I den mån jag sparar några så virar jag in dom i en plastpåse, eller ställer i en burk med vatten. Oftast kastar jag dom, kan ju dröja ett år innan jag ska måla igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 3 användare (2 dolda)
Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser