Ja så har grannen haft besök av ett lodjur i trädgården (markaryd), och det är ju lite annat än räv...
Mina kycklingar, som är från april/maj, har bildat en egen flock med sex hönor och två tuppar och de håller sig borta från föräldragruppen. För ett tag sedan slutade de gå in i hönsgården och in i hönshuset på kvällarna, vilket alla höns annars gör automatiskt så jag bara behöver stänga dörren till hönsgården och gå in och stänga luckan på kvällarna.
Nej, då satt ungflocken ute i min gigantiska buske, och dels kunde jag inte se de och när jag en gång aktivt försökte få tag på de misslyckades jag, de hoppar bara runt till andra grenar högt upp, 170-190 högt. busken är mer än 2 meter i diameter, så där finns massor av grenar att hoppa mellan.
Och jag kände mig ganska trygg med att räven inte kunde få tag på dem där heller, så jag har väl mer eller mindre låtit dem hållas, och bara i långsam mak börjat locka de gradvist närmare hönsgården med mat.
Nå, nu till min fråga; Om lokatten kommer in hönsgården/huset, vilket aldrig kan uteslutas, då ryker ju samtliga höns. Någonstans finns en lite röst i mig som säger att unggruppen kanske faktiskt är säkrare i busken?
Fast det är väl bara dumheter förstås. Katten kan ju bara trampa dit igen en annan natt och hämta resten. Och lokatter kan ju klättra också, även om busken knappast är klättervänlig så kan katten kanske dra ner en gren eller så... Näe! Det är en otroligt säker buske faktiskt! Massor med grenar, tätt tätt. Om man tittar nerifrån ser man inte ens hönsen uppe i grenverket. (Men man kan lukta dem...!)
Och de hoppar inte ner på jorden när jag försökt få tag på dem utan hoppar som sagt runt där uppe, nästan helt tysta.
Ok frågan är, vad bör jag göra som ansvarsfull hönsägare - locka ner dem och hålla dem inlåsta tills de vant sig vid gammelflocken och gamtuppen tagit över ledarskapet, så att de går in av sig själva där efter? Eller låta dem fortsätta som vildhöns i busken, med sin egen ledartupp?
/r