Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om jag vill bo i skogen, hur ska jag försörja mig? Tips emottages tacksamt!  (läst 33770 gånger)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
Att arbeta är väldigt meninglöst. Att tjäna pengar är, som jag ser det, bara att delta i olje samahället, arbeta mot naturens och det vill jag undvika så mycket så möjligt. För min del är det mer hederlig att överleva på nåt typ av social bidrag. Alla pengar kommer från olje. Det är olje som ger kraft och vi får pengar om vi jobbar och ger stöjd till vad som bygger sig runt och med oljans användning.

Men vad är skillnaden, om alla pengar kommer "från olja" ??? Hur tror du pengarna till bidrag uppstår-ur tomma intet?

OBS: det är jag som har fetat i texten
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Hamstern

• jodå en hamster är jag allt, men bara lagom
    • Västergötland
jag håller med!
att tänka att man ska leva av bidrag innebär ju bara att man gör det svårare för alla andra stackare som jobbar för att få ihop det vi precis behöver. det som händer är ju inte att det sker mindre skit och att de som redan har mycket tar mindre utan det som händer är att de som faktiskt jobbar får mindre för mer går till skatt för att försörja alla som inte jobbar och LEVER på bidrag. ska du motverka överkonsumtion och olje pengar ska man sluta gå på bidrag och försörja dig själv på vad naturen har att ge...det är det enda man kan göra...vara ett exempel på vad man kan göra inte bara sura och påpeka att det går att göra fel i det här systemet.

dock kan man ju välja sina jobb med omsorg och kanske ha möjlighet att påverka andra människor...man kan ju föreläsa!  :D
« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 12:34 av Hamstern »

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Just det argumentet att man genom att gå på bidrag motarbetar systemet tycker jag är ett riktigt dåligt argument. Ska man va självförsörjande och leva av vad naturen kan ge så får man väll göra det. Men klipp då av navelsträngen.

Har haft många anarkistvänner som använder det argumentet. Men det är faktiskt så att de mest är lata och tycker det är soft att slippa göra nått. De lägger sin tid på att dricka lite öl och röka på lite och ibland dumpstra lite för att dryga ut på pengarna.

Samma sak med folk som bor i staden och tycker det vore fett soft att bara hänga på landet och odla "lite" och chilla och va självförsörjande. "Det vill jag också göra" det är väll bara att göra det. Men räkna med att jobba minst 12 timmar om dagen ( en uppskattning :)). Det är inte som att man kan ta det lungt och leva av naturens överskott. Ligga i hängmattan och plocka ett äpple när man blir hungrig.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Misse

• nr 9424
Hur gör Misse-katter med bottenfrusen vattentunna?  Laga mat utan ved?  För oss troll är det så, att det går åt massor av fysisk energi till att hålla värmen när det är kallt, även med mycket kläder.  Till och med när vi kan ha en hyfsad brasa inne, går det ut energi ur våra troll-kroppar när det är kallt ute.

När jag bott i tält eller i lada (har aldrig bott i vagnsLyx) har jag inte brytt mig om nåt vatten i tunna. (vad har du den till? )  Nån gång har jag bott intill en å.  Ibland har jag haft vatten i petflaska att dricka. Är det kallt så lindar man in den i kläder så tar det lång tid innan det fryser.
Laga mat ??? Varför i all värden ska man göra det?  Jag har ätit råvaror som de är, eller om man äter containerkrubb så äter man det som det är.  Inte göra sig mera besvär än vad som behövs...
Kläder.....Om man har flertal uppsättningar så har man lite att byta med.  De som för stunden inte används låter man hänga nånstans. Och när de vädrats länge så känns de mycket bättre :)
Nån gång ibland så har jag tvättat kläder i någon bensinmacks handfat inne på toan.

Jag bodde i typ 20-25årsåldern mycket enkelt ihop med en Vän på några primitiva ställen, han gjorde så att han vände sina kallingar och sin tshirt ca en gång i veckan o:)   och var nöjd med det!

Kallingar och strumpor är enligt min mening onödiga plagg. (slips & bh likaså..)

Ska man bo enkelt så ska man inte ha några djur öht, alldeles för mycket besvär att ordna mat till, och dessutom kan man inte vara borta som man vill.

Längtar ibland asmycket efter mitt gamla enkla Liv :-[

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Fru Jansson

• Gäst
Kallingar och strumpor är enligt min mening onödiga plagg. (slips & bh likaså..)

BH är högst onödigt för män *håller med* För mig är det dock en förutsättning för att kunna gå och röra mig obehindrat. Men det kanske inte riktigt hör till trådens ämne.

I övrigt så finns här många tips, även om Missemannens är lite extrema.. Men det gör ju inget, om han är nöjd! Själv tror jag mer på stegvis nedtrappning. På så vis har man ju möjligheten att stanna på den nivån som känns bra. Ibland kan det vara lite knepigt att trappa ner. Som när man har barn, och andra som har åsikter.

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
" han gjorde så att han vände sina kallingar och sin tshirt ca en gång i veckan o:)   och var nöjd med det!"
Öh han hade ingen flickvän va ? ::)
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
Intressant tråd, om dock lite urspårad. ;D

Valmet

• Gäst
Lycka till er som vågar försöka!

Enligt idioten Rhenfield så ska vi jobba till 75, annars går inte ekonomin ihop..
Så skatte-smitning har blivit min religion >:D

Men tänk på att vintern, även i Skåne är lång och KALL
så ett lass ved är A o O för att klara sig.
Mkt kan man nog odla eller dumpstra men värme är viktigt!

Misse

• nr 9424
" han gjorde så att han vände sina kallingar och sin tshirt ca en gång i veckan o:)   och var nöjd med det!"
Öh han hade ingen flickvän va ? ::)
Jodå.  En naturligt docksöt tjej.  Han själv är var också jättesnygg.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Huggorm

• Gäst
Mkt kan man nog odla eller dumpstra men värme är viktigt!
Är man mätt och varm så klarar man nästan vad som helst. Att frysa från september till maj skulle nog få alla utom Misse att tappa lusten

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
Ja jag ska inget säga, i somras Juni - Augusti bodde jag i min Toyota Corolla :)
men så jobbade jag stenhårt med så jag bara sov å jobbade.
Nu tittar jag efter rum att hyra i sthlm men jag har inte lust att betala 4-5000 för ett rum !!
Funderar på att bo i corollan även i vinter haha, har ju varm vintersovsäck
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

Ellinor L

• Ångermanland
Jag tror också värme är viktigt. Kanske inte i södraste sverige, men här lite över mitten blir det rejält kallt. Och det kan vara skönt att ha några extra kronor till utgifter. Men ofta kan man hjälpa till med saker. Skotta snö, plocka bär, odla saker och sälja, hantverk.

Fru Jansson

• Gäst
Grejjen är att det södraste sverige kanske inte har i ren kyla det har de i fukt. Och fukt kan göra en hel del för upplevelsen av att det är kallt. Funderar själv på att elda en brasa idag. Det känns nästan en smula fånigt, då det inte alls är kallt, men det vore skönt att torka upp inomhusluften lite.. Förra hösten, när vi flyttade in, och huset stod med sönderfruset värmesystem, så fick vi inte ordning på värmesystemet förrän i november. Jag kan inte säga att vi frös nämnvärt, men luften blev betydligt behagligare när det fick torka upp. Dessutom mår huset bra av att eldas!

kervennic

• vita e vita
    • Övriga världen
Citera
"Just det argumentet att man genom att gå på bidrag motarbetar systemet tycker jag är ett riktigt dåligt argument. Ska man va självförsörjande och leva av vad naturen kan ge så får man väll göra det. Men klipp då av navelsträngen.

Det är svårt för mig på svenska.. men jag kan lätt försvara vad jag säger. Hur kan man överleva utan mark... För min del har jag arbetat i 10 år, sparat pengar och aldrig kunde köpa nån bit mark i frankrike. Och jag har provat allt. Hur kan jag överleva utan tillgång till marken ?

Varför kan jag inte köpa mark, för den är redan uptagen av stora bönder som arbetar med stora maskiner. De får makten av olje och vill  inte att vi jobbar. De behöver inte oss, och de föredrar att betalar skatt och bidrag iställat att dela mark och job.
Här i sverige du har inte så stor arbetslöshet, men det ska komma, det jag kan lova dig.

Då vad kan en fattig arbetslös person, som har inte fåt pengar och hus från sin pappa... söka job, jobba hårt som fan, varför... I alla fall marken är för dyrt (60 000 per ha) och säljes inte i frankrike (de stora bönder köper allt och de har prioriteringen). Vad gäller då är att arbeta bara för att tjäna pengar och festa eller konsumera. Och då man arbeta för företagarna, för att försörja de som har pengar och förstärka de. Det är bara att delta i konssumption samhället.
Job finns var det finns profit. Och en företag gör vinst om den änvänder en stor mängd olje (tex med transport) och egentligen förorena. Det är så i en värld av konkurens med skrupelfri personner.

I alla fall, i europa (england, frankrike, tyskland) nu står det klart att även om man vil egentligen ta en stor kredit och jobba hela sitt liv i en industri förtag, eller nåt som är kopplad till den verkliga ekonomi, en job som kan ger pengar för att betala tillbaka,  för att köpa en gård odla när man är 67 tex (det ska tå lång tid för att återbetala en million kroner), är det bara en tömt dröm: det finns bara kort tid anställning och ingen bank lönar pengar till de unga.

Annars, om man undviker att jobba för att inte delta i så en produktion system då kan man bli utligarre och dö i förtid. Jag tror själv att det är helt meninglös. Det finns också möjligheten att tjuvjaga, men det ska inte öka säkerhet på landet om vi är många.

Det finns en del bidrag som cheferna i industrin har blivit tvingade att ge till samhället för att undvika upprör. Om vi tar inte den är pengar, den ska gå direkt till luxembourg eller Zurich, och ska bli investerade i mark i afrika för att producera GMO, köpa dura bilar eller allt som de rika gillar som investering eller konsumption. För pengar som går inte till oss går till aktidelare. industrin måste taxeras så mycket som möjligt och det går inte att undvika a kassa eller social bidrag, det är en present till chefferna !

En man som tar social bidrag kan, tvärtom, göra nåt nödvandigt men den, till exemple betala arendering av marken som han har då tid att odla, eller betalla skatt som han är tvingat att betalla om han ville bli kvar med sin bostad. Han (hon) kan också studera nåt som kan bli bra för honom och de andra (att snickra, bygga, etc). Han kan också göra en insats för andra, till exemple jobba som volontär, bygga en plats för andra fattiga ... istället at tappa tid och jobba på volvo, saab eller nåt så.

Vi har inte skappat den här systemet, som gör att en bönde producerar idag för hundra människor. Titta de bönder som jobbar i holland och norra frankrike när du reser på tåget: en man, några maskiner, tussen ha ! Och många äger inte sin gård, de jobbar för en chef som ärger mark och bor i västra delar av Paris eller är företagare.

Men vi är inte tvingad att jobba i så en system. Och att få tag på bidrag är en minimum i en system som gör att man kan inte bosätta var han ville, bygga själv sitt hus var han ville, odla var han ville, och måste betala för allt.

Läs " The coming insurrection"  of the comite invisible, de förklarar det bättre än jag på svenska.

PS: om du har tip om hur kan man köpa en eller två hektar i sverige, betemark eller för att odla...
vita e vita

Huggorm

• Gäst
PS: om du har tip om hur kan man köpa en eller två hektar i sverige, betemark eller för att odla...
Det är väll inga problem? Jobba ett år och spara pengar, så har du till kontaninsatsen, sedan kan du låna resten.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Beroende på var man vill köpa sina 1-2 ha, och hur mycket arbete man vill lägga på att få till hyfsat bra odlingsmark, så behöver man inte ens ta lån för att kunna köpa marken, om man har ett vanligt jobb och sparar ordentligt. Jag bor ändå i Skåne, men ganska långt från större städer, och kan köpa riktigt bra betesmark eller halvtaskig åker, som går att göra om till bra odlingsmark, det är ofta bara dåligt skött, med lite sly och igenväxt dränering, för 15-30 000 kr/ ha. Om man bor tillräckligt billigt och sparar på bra så kan man utan problem spara de pengarna på 1-2 år, även om man inte tjänar mer pengar än socialbidragsnormen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mums

• Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
Det är svårt för mig på svenska.. men jag kan lätt försvara vad jag säger. Hur kan man överleva utan mark... För min del har jag arbetat i 10 år, sparat pengar och aldrig kunde köpa nån bit mark i frankrike. Och jag har provat allt. Hur kan jag överleva utan tillgång till marken ?

Varför kan jag inte köpa mark, för den är redan uptagen av stora bönder som arbetar med stora maskiner. De får makten av olje och vill  inte att vi jobbar. De behöver inte oss, och de föredrar att betalar skatt och bidrag iställat att dela mark och job.
Här i sverige du har inte så stor arbetslöshet, men det ska komma, det jag kan lova dig.

Då vad kan en fattig arbetslös person, som har inte fåt pengar och hus från sin pappa... söka job, jobba hårt som fan, varför... I alla fall marken är för dyrt (60 000 per ha) och säljes inte i frankrike (de stora bönder köper allt och de har prioriteringen). Vad gäller då är att arbeta bara för att tjäna pengar och festa eller konsumera. Och då man arbeta för företagarna, för att försörja de som har pengar och förstärka de. Det är bara att delta i konssumption samhället.
Job finns var det finns profit. Och en företag gör vinst om den änvänder en stor mängd olje (tex med transport) och egentligen förorena. Det är så i en värld av konkurens med skrupelfri personner.

I alla fall, i europa (england, frankrike, tyskland) nu står det klart att även om man vil egentligen ta en stor kredit och jobba hela sitt liv i en industri förtag, eller nåt som är kopplad till den verkliga ekonomi, en job som kan ger pengar för att betala tillbaka,  för att köpa en gård odla när man är 67 tex (det ska tå lång tid för att återbetala en million kroner), är det bara en tömt dröm: det finns bara kort tid anställning och ingen bank lönar pengar till de unga.

Annars, om man undviker att jobba för att inte delta i så en produktion system då kan man bli utligarre och dö i förtid. Jag tror själv att det är helt meninglös. Det finns också möjligheten att tjuvjaga, men det ska inte öka säkerhet på landet om vi är många.

Det finns en del bidrag som cheferna i industrin har blivit tvingade att ge till samhället för att undvika upprör. Om vi tar inte den är pengar, den ska gå direkt till luxembourg eller Zurich, och ska bli investerade i mark i afrika för att producera GMO, köpa dura bilar eller allt som de rika gillar som investering eller konsumption. För pengar som går inte till oss går till aktidelare. industrin måste taxeras så mycket som möjligt och det går inte att undvika a kassa eller social bidrag, det är en present till chefferna !

En man som tar social bidrag kan, tvärtom, göra nåt nödvandigt men den, till exemple betala arendering av marken som han har då tid att odla, eller betalla skatt som han är tvingat att betalla om han ville bli kvar med sin bostad. Han (hon) kan också studera nåt som kan bli bra för honom och de andra (att snickra, bygga, etc). Han kan också göra en insats för andra, till exemple jobba som volontär, bygga en plats för andra fattiga ... istället at tappa tid och jobba på volvo, saab eller nåt så.

Vi har inte skappat den här systemet, som gör att en bönde producerar idag för hundra människor. Titta de bönder som jobbar i holland och norra frankrike när du reser på tåget: en man, några maskiner, tussen ha ! Och många äger inte sin gård, de jobbar för en chef som ärger mark och bor i västra delar av Paris eller är företagare.

Men vi är inte tvingad att jobba i så en system. Och att få tag på bidrag är en minimum i en system som gör att man kan inte bosätta var han ville, bygga själv sitt hus var han ville, odla var han ville, och måste betala för allt.

Läs " The coming insurrection"  of the comite invisible, de förklarar det bättre än jag på svenska.

Du förklarar det globala kaptalistiska systemet och du sammanfattar det väl.

Men alla här är inte bekanta med, eller intresserade av den rörelse som växer fram och ifrågasättandet av hela den kapitalistiska modellen.

Få vet om G8 regelverk som hindrar U-länder att exportera sina varor, även om de kan och skulle behöva pengarna. Få vet om att det ligger makt i den skuldsättning, som håller både hela länder och individer i bojor och band...
Livegna...i ny skepnad.

I Sverige har ett antal generationer växt upp i folkhemmets välfärd, Sverige har varit kända för ett ganska heltäckande skydd.

Det sänker vaksamheten...

Nöjda invånare slår sej till ro intellektuellt...Folkbildningen är inte längre nödvändigt för att strida, så som man stred för skolgång, rösträtt och rättvisa löner...

Tiden då universiteten lärde ut kritiskt tänkande är förbi, nu är våra forum köpta av industrin...
Och kurslitteraturen i Politics tillrättalagd mot nyliberalism...Carl Marx ingår inte bland de filosofer, som presenteras längre.

Inte ens som motvikt i en dynamisk diskussion...På så vis förnekas en stor del av världshistorien och nya totalitära samhällen växer fram, fast med mer sofistikerad propaganda...

Den vi matas med i väst :)

Men...Många här försöker leva sina liv, med naturen och djuren...många dubbelarbetar för att kunna göra det.

Jag är inte säker på att kritiken mot den stora globala kapitalismen riktigt når fram...

Men ditt inlägg är intressant :)
/mums

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Beroende på var man vill köpa sina 1-2 ha, och hur mycket arbete man vill lägga på att få till hyfsat bra odlingsmark, så behöver man inte ens ta lån för att kunna köpa marken, om man har ett vanligt jobb och sparar ordentligt. Jag bor ändå i Skåne, men ganska långt från större städer, och kan köpa riktigt bra betesmark eller halvtaskig åker, som går att göra om till bra odlingsmark, det är ofta bara dåligt skött, med lite sly och igenväxt dränering, för 15-30 000 kr/ ha. Om man bor tillräckligt billigt och sparar på bra så kan man utan problem spara de pengarna på 1-2 år, även om man inte tjänar mer pengar än socialbidragsnormen.

Eh då måste det röra sig om riktigt dålig mark eller i längst upp mot Småland.  Är mark till salu nära Hjularöds slott just nu och det är 200 000:-/hektar.
Vår granne ville ha 300 000 för ett HA trots att banken sa de max lånade ut till ca 140000/HA vilket var  vad banken sa det var värt.  Nu tror jag iofs inte han fick 300000 utan sålde billigare till storbonden på trakten. För till oss ville han inte ens diskutera ett något billigare pris än 300 000/HA. Och marken här bakom vår gård är inte den allra bästa precis. ( Precis norr om Sjöbo).
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Ja, det är i norra Skåne, mot gränsen till Småland, och här betalas inte ens värdefull skogsmark med välvuxen granskog (sen kan man ju ha olika åsikt om huruvida det är rolig mark att äga, åtminstone är den inte så rolig att gå i) med 300 000 per ha, snarare 100 000 per ha.

Och marken är inte särskilt dålig, det är/kan bli utmärkt åkermark, men är inte brukat på ett tag. Och styckena är oftast inte så stora, därför lämpar de sig inte för stordrift, vilket är anledningen till att det inte finns några stora spannmålsbönder som köper upp mark häromkring. Det finns inte ens några stora spannmålbönder på flera mils omkrets. Vilket inte hindrar att det finns gott om mark här som tidigare gett väl så bra avkastning som mark i södra Skåne, det har odlats mycket spannmål, sockerbetor, potatis osv här förr. Men ofta ligger åkermarken insprängd i skogsmark, och varje stycke är på 1-3 ha, vilket gör marken idealisk för dem som vill ha billig mark för att odla för självhushållning och viss avsalu, men värdelös för den som vill ha bautamaskiner och göra så lite arbete som möjligt med handkraft.

Men jag borde inte göra reklam för dessa marker, då kanske priset stiger i framtiden. Jag gillar att det är ganska glesbefolkat, och att jag troligen kan köpa till så mycket mark jag orkar med att sköta efterhand som pengar finns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sydtobak

• Skogstorpare

Som detta exempelvis http://www.hemnet.se/bostad/gard-eljarod-tomelilla-kommun-4020396
Min bästa ägodel är min vedspis!

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
peterm, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser