Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Feta/svullna getter?  (läst 2158 gånger)

Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
Feta/svullna getter?
« skrivet: 11 sep-12 kl 13:33 »
 :-\ har tre afrikanska dvärgisar varav en get (ca 5 år) och två yngre kastrerade bockar. De gick upp en del i vinter när de fick vete och korn i havren och blev riktigt feta. Efter det så har de under hela sommaren bara fått gräs, sly, gran m m och mineralbalja samt sten i sommar. De är dåliga på att springa av sig tyvärr och går mest och äter, så det kan säkert bidra.
de får ngn gång i veckan lite morot, äpple och knäckebröd. Nu när hösten kommer så blir det en del grönt och hö. De får fårfor/tacka 3 gg/vecka och någon gång mer i veckan havrekross (aldrig mer vete eller korn i allafall...) Lärde mig förra året att hö ska vara först på dagen och ev. kraftfoder på eftermiddag.
De är glada och nöjda och verkar må bra i det hela. Men magarna putar gladeligen utåt sidorna nästan hela dagarna och vår get kan även bli rund under magen. De avmaskades med tablett i våras och verkar som sagt glada och pigga i övrigt.
Tips/råd, tankar kring detta mottages tacksamt. ngn skrev i annat inlägg att getter inte är kraftfoderätare, men tackfor känns bra då de är så dåliga på att slicka på mineralstenen.  :D Vendela och getterna
Grangården

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Feta/svullna getter?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-12 kl 13:44 »
De producerar alltså ingenting, varken killingar, mjölk, egen tillväxt eller arbete?  Då kan de nog bli fetare än vad som är hälsosamt för dem.  Gäller samma för getter som för oss:  Kost och motion ska väga jämnt!  Du verkar ju gilla dina getter, du ger dem godis när du kommer åt.  Om du i stället skulle börja ägna tid åt att gå på promenad med dem?  Kanske rent av köra in dem, eller på annat sätt låta dem få arbeta med sina hjärnor?

  För att bedöma hullet på en get ska du leta rätt på kotlettmuskeln på ryggen, och känna på den genom huden.  Magen putar ut eller in beroende på hur länge sen geten fick sitt senaste skrovmål.  Jag har glömt hur man får fram den fina genomskärningsteckningen, men flera andra här på gettavlan brukar kunna ta fram den.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Feta/svullna getter?
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 13:53 »
Jag hade nog trots allt tagit bort all kraftfoder för de SKA inte behöva det med rätt grovfoder, alltså gräs, sly och eller hö. Mineraler stoppar de i sig tillslut när de behöver så jag hade inte oroat mig att mineralstenen inte lockar dom så pass mycket. Knäckebröd, morötter och äpplen ibland skadar ju inte heller, men kanske inte varje dag :)
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Feta/svullna getter?
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 14:11 »
Nej, det ska de inte behöva om de inte producerar massor, som på en mjölkgård.  Mineral går åt mindre än salt, och hur mycket salt äter vi själva?  Räkna om per kilo kroppsvikt!

  Kolla alltså hullet först enligt "reglerna", och om de är för feta (vilket vi tror), så börja försiktigt i bägge ändar:  Både minska kraftfodret och öka motionen.  Inte pang, bom, utan en mjuk övergång.  Sätt dem i kondition (och kanske dig själv samtidigt 8) ), och gå över till bara grovfoder under ska vi säga en månad?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Feta/svullna getter?
« Svar #4 skrivet: 11 sep-12 kl 17:10 »
Jo kom på en sak.. Det är inte så att mineralbaljan har blivit nerpinkad? Min bock lyckades kissa på en saltsten som jag satt för lågt ner på väggen. Då äter de inte gärna förstås ::) Kanske höja upp baljan på något vis eller testa mineral i pulver? Mina föredrar pulver före baljan.
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Feta/svullna getter?
« Svar #5 skrivet: 11 sep-12 kl 17:57 »
Ju fler sorter de har tillgång till, desto bättre kan de kombinera ihop det de behöver för tillfället.  Men desto mindre går det förstås åt av varje sort.  Just dessa getter är dock tydligen lite VÄL välmående.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: Feta/svullna getter?
« Svar #6 skrivet: 14 sep-12 kl 14:39 »
Tack för svar  :) Har haft veterinär ute idag då vår bock blivit dålig. Inte pga kosten, utan oklar orsak. men har var illa behandlad innan han kommit så han har lite alltmöjligt fysiska problem som jag tror kan bidra. Vi ska prova behandling i helgen så får vi se  ::) I allafall sa veterinären att de inte är feta, utan att det är så getter ser ut. Men också som ni sa, bort med kraftfoder och endast sly och hö som mat. (eftersom de inte har killingar m m) Mineral ska de ha tillgång till. så fortsatt sten. Frukt och morot och/eller knäckebröd får de oftast bara en gång i veckan. lite svårt orka motionera och träna dem specifikt då vi har hund redan som kräver sitt och övrigt att göra på gården. Men få ut dem på rastning så ofta vi kan har vi blivit allt bättre på.
Nöjd med era svar och samtalet med veterinären, men låter tråden ligga kvar ett tag till ifall det finns fler som undrar.
Grangården

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Feta/svullna getter?
« Svar #7 skrivet: 16 sep-12 kl 16:04 »
Vad kul att veterinären tyckte att de såg lagom ut!  Hoppas du reder upp det med bocken, det lät som en hel palett med problem.

Varför ta bort en tråd som flera har skrivit i?  Rätt som det är kommer sökfunktionen att fungera på det här forumet, och då kan nykomlingar surfa runt i gamla trådar av hjärtans lust!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: Feta/svullna getter?
« Svar #8 skrivet: 25 sep-12 kl 12:42 »
Ja, det är bra med bocken :D tråkig erfarenhet i våras med en bagge som dog lärt mig en läxa som fick denna bock att överleva. När de visar att de är sjuka, är det bråttom. Hans vom var helt utslagen. Sättet att märka det på var att han inte åt och att han visade det genom att dra sig något tillbaka. När jag kollade bet han hårt ihop munnen, inte mer tydligt då. Eftersom baggen fick avlivas då han var för sjuk efter att dagen innan mått helt bra, så tvekade jag inte denna gång. Ringde veterinär direkt. Han fick kortison, lite sövning för genomkoll munnen, vomstart och var sedan snabbt sitt gamla jag igen :)
Grangården


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser