Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plinta eller mura för timmerstomme?  (läst 2789 gånger)

mr_snifer

• Dalarna
Plinta eller mura för timmerstomme?
« skrivet: 10 sep-12 kl 17:28 »
Hej jag och min sambo har precis köpt en gammal timmerstomme som vi håller på att plocka ner, timmerstommen skall användas som utbyggnad på boningshuset. Vi har tänkt att ta bort den ena gaveln som skall sättas fast på huset då vi känner att det blir lättare och den gavelns knutar var väldigt dåliga. Nu håller vi på och funderar på hur vi skall göra med grunden, vi har hela tiden tänkt att vi först skall gjuta sockel sedan mura upp med mursten. Men nu har vi börjat fundera på om vi kanske skall plinta istället. men frågan är då om det går om vi bara skall ha tre väggar, och hur gör man på bästa sätt vid en plintning? skall man göra på gammalt sätt med att typ göra en stenkista och med hörnsten ovanpå eller skall man gjuta plintar i papprör som man lägger stommen på. tanken är sedan att mura upp med mindre stenar mellan plintarna just för det estetiska. Känns som plintning blir billigare och kanske till och med går fortare speciellt nu när graderna sjunker snabbt. Vad har ni för erfarenheter?

Broberg

• Gäst
SV: Plinta eller mura för timmerstomme?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-12 kl 17:42 »
Lägg en redig, kallmurad naturstensgrund istället. Håller i hundratals eller kanske tusen år.

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 10 sep-12 kl 18:38 »
En timmerstomme kan stödjas upp punktvis, behöver inte som en stenvägg stöd överallt. Vad man däremot inte kan fuska med är att gräva sig ned till frostfritt djup, och att konstruera plintarna så att de inte glider iväg. D R Ä N E R A !

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 sep-12 kl 21:29 »
En timmerstomme kan stödjas upp punktvis, behöver inte som en stenvägg stöd överallt. Vad man däremot inte kan fuska med är att gräva sig ned till frostfritt djup, och att konstruera plintarna så att de inte glider iväg. D R Ä N E R A !

I många delar av landet finns det finfin, dränerande morän under matjorden.

Anders G.

• -
« Svar #4 skrivet: 11 sep-12 kl 09:40 »
Jojo, men matjorden skall bort, så vattnet kan rinna ner dit.
I många delar av landet har det stått timmerhus som ruttnat bort i på bara någon mansålder.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 11 sep-12 kl 10:39 »
Det viktigaste tycker jag är att det smälter in med nuvarande grund. Är det en gammal kallmurad torpargrund kan man ju gjuta plintar under mark till frostfritt djup och ovan mark ställa stora fina knutstenar för utseendet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser