Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur håller ni Kossorna rena?  (läst 3332 gånger)

Holma_gord

• HolmaGården
Hur håller ni Kossorna rena?
« skrivet: 20 dec-06 kl 19:04 »
Hej Jag undrar lite på olika sätt ni försöker hålla era kossor rena,ryktar ni kossorna mycket eller??
Kom med många förslag!!
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Hur håller ni Kossorna rena?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-06 kl 21:29 »
Jag ryktar inte mer än nödvändigt. Däremot så ströar jag ströbädden extra mycket så blir de iallafall någorlunda rena. Helt rena blir korna ju inte.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 20 dec-06 kl 22:05 »
Vi har ju upp bundna kor innomhus i issolerad lagård, så vi klipper alla korna .. åtminstonde akterpartiet o juvren... vi har ju mjölkkor...
tyvärr så har vi ju kort bås o gammal hammars inredning och måtten är för SLB ....
så de är rena långbås måtter för mina små fjällisar o rödkullor...
så jag borstar de flesta korna lite grann om det behövs nästan varje dag..

sedan är det ju att ströa ordentligt med spån på gummi mattorna.. sedan rakar man ju ner när det behövs -hela tiden man är i lagårn...

Vi har endel ungdjur i box med djupströ bädd...
det är svårare i år... då vi har slut på halm...

så nu blir det till att skotta boxarna oftare och jag strör nu med mycket spån och hö........

Har bundit upp alla större ungdjur.. som skiter mycket. :)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 20 dec-06 kl 22:12 »
Hej Jag undrar lite på olika sätt ni försöker hålla era kossor rena,ryktar ni kossorna mycket eller??
Kom med många förslag!!

Rätt längd på båspallen...Mycket spån....
Inga läckande vattenhoar...

Jag ryktar dem ganska ofta, inte för att de är smutsiga för det är dom inte,
utan för att hålla dem tama!

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ulvtass

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 dec-06 kl 10:13 »
När man har uppbunden lagård så brukar de flesta korna komma in i nån slags rutin efter ett tag så att de reser sig upp och skiter ungefär samtidigt (när de får mat, eller när man sätter igång med nåt annat rutingöromål). Då får man hålla sig framme med skrapan. Yngre kor och de som är i brunst följer inte det mönstret lika bra.

Klippning och mycket strö underlättar det hela, och givetvis att båslängden är lagom. Men olika kor beter sig olika när de skiter, en del backar så långt bakåt de bara kan, en del går framåt... Sen beror det ju på hur lösa i magen de är.

// Roger

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 27 dec-06 kl 18:38 »
Hej Jag undrar lite på olika sätt ni försöker hålla era kossor rena,

Bra ämne !  ;D

Då EU:s nya hygienregler för kött införs vid årsskiftet..
"Djurägaren är ansvarig för djurens hälsa och välmående samt att de är rena när de skickas till slakt".

Har väl iofs varit ganska hårt tidigare också...
§ Kategori 1. Måttligt förorenade djur:
Avdrag med 200 kronor

§ Kategori 2. Kraftigt förorenade djur:
Avdrag med 400 kronor och ett rådgivnings-
besök från slakteriet om det handlar om flera
smutsiga djur i samma leverans.

§ Kategori 3. Mycket kraftigt förorenade djur:
Avdrag med 1 000 kronor plus att gården
beläggs med leveransstopp till dess att slakte-
riet genomfört ett rådgivningsbesök där en
åtgärdsplan upprättas. Slakteriets åtgärdsplan
för misstänkt vanvård av djur aktiveras.
« Senast ändrad: 04 jan-07 kl 19:46 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

git

• På våran gård är det
« Svar #6 skrivet: 03 jan-07 kl 11:10 »
Som någon skrev innan så är det olika från ko till ko hur rena dom är, en del tar ett steg bakåt och skiter andra två steg fram och är alltid blöta och så beror det på fodret om dom skiter löst eller ännu lösare.Jag borstar mina kor, ej klippta. Bara den/dom jag mjölkar dagligen och det var gång innan mjölknig eftersom jag hand mjölkar måste dom va rena så det inte hamnar bös i spannen. Raka ordentligt och mycket spån så brukar dom hålla sig fina. värst är det med tjurarna dom brukar bli riktiga skithögar, tyvärr.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jan-07 kl 09:09 »
Sen finns de de som viftar på svansen samtidigt som de skiter och därmed sprider sin skit över kompisarna bredvid (eller på glatt iaktagande personer utmed staketet till hagen...)

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 22 jan-07 kl 21:11 »
Tänk er en biltvätt, fast för kossor! Med borstar på två sidor, som kossan stryker sig emot på vägen in i lagårn. Det har jag sett med egna ögon!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 23 jan-07 kl 01:50 »
Tänk er en biltvätt, fast för kossor! Med borstar på två sidor, som kossan stryker sig emot på vägen in i lagårn. Det har jag sett med egna ögon!

Jag har allvarligt funderat på att ställa en maskintvätt med underedesspolning i ladugårdsdörrn för att använda regniga somrar. ;)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

marie_c

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 23 jan-07 kl 14:25 »
I lagårn har vi roterande borstar uppsatta (ser ut som sådana till biltvätt ungefär) och kossorna älskar dom, det är kö dit! ;D
Nu med egna kor!

Sia

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 29 jan-07 kl 13:49 »
Jag jobbade lite extra på en mjölkko-besättning på 70 båsplatser förut, och dom borstade/skrapade korna under mjölkning samt tvättade av dom med varmt vatten och skrapa regelbundet.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

marie_c

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 06 feb-07 kl 22:32 »
Klipper man kossorna brukar dom hålla sig rena och fina!
Nu med egna kor!

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 2 användare
fredrikbertilsson, Helena Ek

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser