Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hamlade träd ger klirr i kassan!  (läst 9445 gånger)

leifhh

  • Gäst
hamlade träd ger klirr i kassan!
« skrivet: 20 dec-06 kl 16:34 »
Hamling av träd för foder har dykt upp i några trådar tidigare. Många har påpekat att det inte är "lönt". Kanske kommer detta att ändras iom landsbygdsstödet från 2007. Enligt Skogseko nr 4 / 06 verkar man kunna få ett stöd på 180 kr per hamlat träd (max 20 träd per hektar). Jag tycker att det verkar vara ett utomordentligt läge för småbrukare att kunna bärga ett suveränt foder till sina djur och få betalt för det. Hanteringen av lövet från 1 träd tar knappt en till två timmar i anspråk (nedtagning, buntning, torkning, lagring). Beroende på hur mycket löv man får ut från träden så kan de utgöra ett seriöst tillskott som vinterfoder. Fasen vet om inte kostnaden per kg foder (dvs löv + bark, ej veden i grenarna) blir lägre än för hö, men det hänger väl lite på hur man räknar...


Några tidigare trådar som tar upp hamling:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=1670;start=msg4641#msg4641
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=5;action=display;threadid=9724;start=msg51001#msg51001
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=7;action=display;threadid=10042;start=msg52962#msg52962
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=7;action=display;threadid=12996;start=msg72377#msg72377
« Senast ändrad: 20 dec-06 kl 16:35 av leifhh »

louise

  • Gäst
Re:hamlade träd ger klirr i kassan!
« Svar #1 skrivet: 20 dec-06 kl 16:41 »
Bra! Dessutom föreslår de att sänka gränsen för att få kulturmiljöstöd eller vad de kallar det. Förut var man tvungen att ha så många olika åtgärder (stengärdesgård, hamling, allmogedjur osv) så att man kom upp i bidrag på 3000/år. Men nu är förslaget att det räcker med 2000, just för att många smågårdar inte klarade av att komma upp i de höga summorna. Å då fick man bara ha fem hamlade träd på hela gården! Tjohoo!

javill

  • Inlägg: 11424
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:hamlade träd ger klirr i kassan!
« Svar #2 skrivet: 28 dec-06 kl 00:03 »
Bra! Dessutom föreslår de att sänka gränsen för att få kulturmiljöstöd eller vad de kallar det. Förut var man tvungen att ha så många olika åtgärder (stengärdesgård, hamling, allmogedjur osv) så att man kom upp i bidrag på 3000/år. Men nu är förslaget att det räcker med 2000, just för att många smågårdar inte klarade av att komma upp i de höga summorna. Å då fick man bara ha fem hamlade träd på hela gården! Tjohoo!

Ja, det låter onekligen bra. Jag har fortfarande sur eftersmak av det förra kulturmiljöstödet. Jag var då uppe i knappt 4000:- i stöd. År fem kom länstyrelsen ut och underkände fägatan för att de tyckte den var för igenväxt (hade år 1 frågat om det var ok med träd i fägatan och fått ok). Fägatan ströks alltså och hux flux var jag nere under 3000:- och fick således betala tillbaka 4*knappt 4000:- + ränta.  >:( *suck* Det var ju inte precis så att jag satt in pengarna på banken.  ::)Till nästa års ansökan ska jag kräva att någon från Länstyrelsen kommer ut och tittar på allt innan något betalas ut.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:hamlade träd ger klirr i kassan!
« Svar #3 skrivet: 06 jan-07 kl 21:36 »
Har funderat på detta. Gäller det även "ny" hamling, och inte bara gamla av hävd hamlade träd och marker?

Far just runt med motorsågen som skogstokig för att göra fint inför mitt första bidragssök. Förutom 1.5-2km stengärdsgårdar så är det bara bete som gäller. Finns dock gott om träd att hamla.

Just nu lever fåren inte bara på hö, utan också på alla talltoppar som blir över från gallringarna, plus ungtall som jag röjer bort. Ger dem 1-2st om dagen + hö.

Kan gott tänka mig att komplettera med lövtäkt, men det hann vi inte med i år eftersom vi flyttade in i somras.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

leifhh

  • Gäst
Re:hamlade träd ger klirr i kassan!
« Svar #4 skrivet: 10 jan-07 kl 11:26 »
det rimliga är att även nyhamling borde befrämjas, det skapar ett värdefullt lándskapselement ur såväl biologisk som kulturhistoriskt hänseende. men jag vet inte vad som kommer att gälla... skall kolla upp det snarast!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:gamla hamlade träd......
« Svar #5 skrivet: 10 jan-07 kl 19:01 »
Fast visst gällde det bara gamla av hävd hamlade träd !!
eller.....

det rimliga är att även nyhamling borde befrämjas,
men jag vet inte vad som kommer att gälla... skall kolla upp det snarast!
Hur har det gått  ???
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 10:51 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

leifhh

  • Gäst
Re:gamla hamlade träd......
« Svar #6 skrivet: 10 jan-07 kl 21:24 »
Fast visst gällde det bara gamla av hävd hamlade träd !!

Eftersom vi haft ett drygt 50-årigt uppehåll i hävdandet av majoriteten av de hamlade träden i sverige så är det en natur- och kulturvårdsmässig moment 22 regel. Det är ju o-hävden man försöker bryta. Men vi får väl se vad regelverket säger, ännu så länge finns det några hundra tusen o-hävdade tidigare hamlade träd att rädda ute i markerna.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:hamlade träd ger klirr i kassan!
« Svar #7 skrivet: 10 jan-07 kl 23:32 »
Förutom 1.5-2km stengärdsgårdar så är det bara bete som gäller. Finns dock gott om träd att hamla.

I gamla stödet fick man inte stöd för element i betes marker....

så det gällde att sten gärdesgårdar och trägärdesgårdarna samt stemrösen stod "i direkt anslutning till åker" annars blev det under kännt...

Man sa att betes djuren skötte naturelementen i betes marken...

själv har jag aldrig sett ån ko eller tacka som bygger och underhåller gärdesgårdar....

Hur det är i de nya stödet har jag inte hundra koll på...

Jag föreslog länstyrelsen att döpa om stödet till "  bevarande av åker mark..."
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

leifhh

  • Gäst
Re:hamlade träd ger klirr i kassan!
« Svar #8 skrivet: 17 jan-07 kl 11:20 »
Jag ställde följande fråga till en jag känner på myndigheten som arbetar med frågan:

Vet du om nyhamlade träd kommer att vara berättigade till gårdsstöd framöver eller om det bara är gammträd.

Han svarade:

Jo faktiskt. Först kan man ju konstatera att "lagtolkningen" varierar mellan olika länsstyrelser, och även mellan olika tjänstemän. Så för att vara på den säkra sidan bör man vända sig till dem på myndigheten som ansvarar för tillsynen...

En kollega till mig har dock drivit just detta spörsmål mot länsstyrelsen i Jönköping. Till en början var de mycket tveksamma, men senare "gick de med på att" återhamling på nyligen förstagångshamlade träd är berättigade till miljöersättning, om förstagångshamlingen var gjord innan stödperiodens början.

Dvs; träden måste ej vara gamla, men du kan få för återhamling av unga träd, men inte för förstagångshamling.
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 11:21 av leifhh »

louise

  • Gäst
Re:hamlade träd ger klirr i kassan!
« Svar #9 skrivet: 05 feb-07 kl 21:14 »
Ja det var ju helt klart intressant! Jag har nämligen också precis frågat länsstyrelsen och de sa bestämt att träden måste vara planterade före 1940 för att man ska få något stöd. Mejlade lantbruksenheten i Västra Götaland, minns inte vad mannen hette som svarade.

leifhh

  • Gäst
Re:hamlade träd ger klirr i kassan!
« Svar #10 skrivet: 06 feb-07 kl 09:31 »
Jag har nämligen också precis frågat länsstyrelsen och de sa bestämt att träden måste vara planterade före 1940 för att man ska få något stöd.

Vilken problematisk tolkning.
1/ Kulturhistoriskt sett har man endast i undantagsfall planterat träd för hamling. Man använde befintliga träd eller småplantor som står i kanten på åkrar och ängar eller var som helst i hagmarken samt tråd på/invid gårdsplanen och tillfartsvägar. Majoriteten av de hamlade träden i det "gamla" jordbrukslandskapet stod i hagmark. Definitivt inte planterade.
2/ Före 1940? Vill de att man skall bifoga en borrkärna? Ett hamlat träds ålder kan inte avgöras med blotta ögat eftersom hamlingen hämmar trädets tillväxt. Diametern på ett 250 år gammalt hamlat träd kan mycket väl vara densamma som ett 45 år gammalt träd som fått växa fritt!

Däremot så står det varje länsstyrelse fritt att göra sin tolkning av reglerna om det inte tydligt framgår via föreskrifter (myndighetens tolkning) hur praxis skall vara.

Har du kvar mailet så vidarebefodra det gärna till mig.... Skulle vara kul att diskutera lite med handläggaren i fråga.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:hamlade träd ger klirr i kassan!
« Svar #11 skrivet: 06 feb-07 kl 09:41 »
Jag har iaf börjat hamla, har kapat ner tre björkar hittils, plus en mångstammad sälg med 5-6 stammar. Kommer ha några oxlar från en väldigt tuktad häck också, plus ytterligare någon oxel, och ett 10-tal björkar. Blir säkert någon al och sälg till, inte alltid helt enkelt att fastställa arten bara på barken...

Försöker jobba längs min väg eller i hagarna runt gårdscentra, så det blir effektivt att samla in lövtäkten.

Blir också ett stråk på ca 100 meter med sälg längs en bäck, plus 20-30m sträcka med stubbskott av sälg mm längs bäcken nedanför huset som blir lövtäkt, ingen hamling om det då inte är "hamling extreme", eftersom det finns kvar gamla stubbar som skjuter skott...

Blir spännande att kunna dryga ut vinterfodret framöver.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

leifhh

  • Gäst
Re:hamlade träd ger klirr i kassan!
« Svar #12 skrivet: 06 feb-07 kl 10:20 »
Blir också ett stråk på ca 100 meter med sälg längs en bäck, plus 20-30m sträcka med stubbskott av sälg mm längs bäcken nedanför huset som blir lövtäkt, ingen hamling om det då inte är "hamling extreme", eftersom det finns kvar gamla stubbar som skjuter skott...

Det heter stubbskottbruk kort och gott. I forna tider minst lika vanligt som hamling. Så väl hamling som stubbskottbruk och fällning av träd är olika former av lövtäkt.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:hamlade träd ger klirr i kassan!
« Svar #13 skrivet: 06 feb-07 kl 11:13 »
Det heter stubbskottbruk kort och gott. I forna tider minst lika vanligt som hamling. Så väl hamling som stubbskottbruk och fällning av träd är olika former av lövtäkt.

Känns oavsett namnet bra att se slystråk som en resurs istället för ett problem. Eftersom jag annars köper in mitt hö, så kan jag nu se varje bunt med sly som 17:50 + moms i minskade utgifter.

Det behöver ändå röjas ner, och flyttas undan. Istället för att elda upp det så blir det ihopbuntning och torkning.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:hamlade träd ger klirr i kassan!
« Svar #14 skrivet: 12 feb-07 kl 07:53 »
Går man ut med grensågen i slutet av maj så gör man nog det bara en eller två gånger, sen har man inga träd kvar, om det nu inte är väldigt tåliga träd. Asp fungerar dessutom dåligt att hamla. Bättre att låta subbskotten på asp komma upp och ta dessa som foder. Vi har nyhamlat några träd här och restaureringshamlat några stycken. Lönn trodde jag skulle vara ett bra hamlingsträd, lätt att hamla och torka löven men fåren är inte det minsta intresserade av de löven. Asp och ask smakar däremot mumma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 2 användare
Dalibor, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser