Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om sittpinnar  (läst 1085 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
Fråga om sittpinnar
« skrivet: 07 sep-12 kl 13:41 »
Jag bygger nytt hönshus och håller på med sittpinnarna. Pinnarna är 1,5m långa och det är ungefär 25 cm emellan som det är nu. Är det för lite utrymme mellan pinnarna för Hedemorahöns? Läste att det borde vara runt 30-35 cm för stora höns och 20-25 för små, men Hedemora är väl nåt mittemellan? Jag försökte prova med en av mina tremånaderstuppar men jag har ju inte satt ihop allt än så det är svårt att prova med flera. (Min Franska bulldog Einar sitter bredvid för perspektivets skull. :) )

Borde jag ha längre mellan pinnarna?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Kringlan

• Östergötland
SV: Fråga om sittpinnar
« Svar #1 skrivet: 07 sep-12 kl 14:02 »
Sorry, men ja, det är för nära. Ta bort varannan pinne så blir det bättre.
Att man behöver mellanrum beror på att hönsen inte ska bajsa ner varandras fjäderdräkter. De blir rätt skitiga om de bajsas på varje/varannan natt.

Hönsen som sitter på pinne över en annan radda med höns sitter kanske med näbben mot väggen, då bajsar de rakt ner på dem under.

Avståndet som behövs; måttet från dina hönors fötter till stjärten gånger två.

Det kan låta lite överdrivet att mäta och trixa, men annar blir det lätt bajskalas.

Med vänlig hälsning,
Karin

Kringlan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 sep-12 kl 14:05 »
Ps.. Einar är väldigt söt, han kanske också vill ha en pinne  :-* Ds

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 sep-12 kl 14:30 »
Tack! Ja det är ju lika bra att få det rätt från början innan jag skruvar ihop och målar och så vidare  :)
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 3 användare
Efwa, peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser