Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rädda utdöende hundras?  (läst 4125 gånger)

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
rädda utdöende hundras?
« skrivet: 20 dec-06 kl 00:14 »
jag undrar om någon på forumet känner till någon organisation som vill stödja ett räddning projekt för hundar.
det gäller artbevarande av en urhund. har fått rapporter om att läget är akut!
någon som vet

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:rädda utdöende hundras?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-06 kl 01:05 »
Har inte rasen någon rasklubb? en seriös rasklubb under kennelklubben brukar annars vara den bästa garanten för en hundras överlevnad.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 20 dec-06 kl 01:27 »
Vad spännnade det låter, vad är det för sorts hund, har du nån bild, vore jättekul att se......

Jordbruksverket kanske kan hjälpa dej, om inte annat lotsa dej vidare......

Lycka till

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #3 skrivet: 20 dec-06 kl 02:25 »
17 mumifierade hundar, låter som latin/sydamerika.
Men det fanns inga hundar i sverige? eller är rasen inte svensk, men det finns hundar i Sverige?
Att rädda en hundras i ett annat land är svårt ifrån sverige, men om vi pratar latinamerika eller sydamerika, så borde det finnas en ekonomiskt stark överklass i landet, om man kan få upp dess ögon för rasen så borde den vara praktiskt taget räddad.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #4 skrivet: 20 dec-06 kl 12:24 »
Om du ska ta in hundar till sverige, så försök ta hem mer än bara två, försök ta hem fyra eller sex hundar av rasen, helst från så stort geografiskt avstånd från varandra som möjligt. Gärna med tikar som redan är dräktiga efter andra hanar än de du tar hem.  på så vis får du hem en avelsbas till Europa som klarar sig i åtminstone ett par generationer innan du måste få in mer blod. Givetvis är det tråkigt om hundrasen dör ut i sitt hemland, men om du lyckas rädda den i Europa istället så är väl det gott så.
Tar du å andra sidan bara in ett par, så har du ingen aveslbas alls, nytt blod måste in till nästa generation.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 20 dec-06 kl 16:16 »
Vad härliga de ser ut, hur stora är de....

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #6 skrivet: 21 dec-06 kl 12:14 »
Att avla fram en ny ras är ett jätteprojekt och det är något åt det hållet du skulle göra om du tog in hundarna. Det du behöver är kontakter med hundvana människor som är intresserade av att driva ett seriöst avelsarbete för en udda hundras. Sådana människor lär finnas bara du söker på rätt plats. Visst lär kostnaden bli stor, men det är ganska många som har kennelstorlek på sina hundgrupper hemma och klarar av det ekonomiskt, även på bisarrt låga inkomster.
Om du tar Fan i båten OCH lyckas ro honom i land, så kommer du att ha gjort något unikt som kommer att ge dig en plats i europeiska och sydamerikanska hundhistorieböcker.
Jag har personligen varken viljan eller möjligheten att delta i projektet, men jag tycker att du ska köra hårt. Du kan Ensam skapa ett fotfäste för rasen i Europa. Mitt tips är att du när du är beredd att börja sälja valpar till seriöst avelsintresserade personer sätter ut en annons i Svenska Kennelklubbens tidning, där kommer du att finna rätt personer för att tillsammans med dig ge rasen en framtid i Europa.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 21 dec-06 kl 15:28 »
Det finns ett stort intresse för nakna urhundar i sverige, hoppas att du har kontakt med http://www.urcanis.se/  , svenska urhundsklubben, där finns nog många duktiga insatta avelsintresserade, som kan vara till stor hjälp.

Hur ser den pälsade varianten ut? vilket hårlag har den?

Jag har själv en kines och är sparsamt insatt i avelsproblemen som har uppkommit pga felaktig avel i den rasen.

Lycka till!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 15 jan-07 kl 14:41 »
Citera
en seriös rasklubb under kennelklubben...
Fast Kennelklubben tar sig inte an alla raser. De godkänner tex inte längre Gotlandsstövaren.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Anna.D

« Svar #9 skrivet: 16 jan-07 kl 18:25 »
Är det något nytt med gotlandstövaren?de har ju tillhört grupp 6 drivande hundar men inte varit godkända av FCI/Anna

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 17 jan-07 kl 10:00 »
Jag har bestämt för mig att jag läst om Gotlandsstövaren som borttagen från Skk, men nu hittar jag inget så det var väl i mitt minne. Ursäktar  :-[

Sia

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 17 jan-07 kl 11:13 »
Ang. Gotlandstövare.
Så här står det på GotlandsStövareföreningens hemsida:

"1988 bildades en intresseförening för rasen; Gotlandsstövareföreningen. Föreningen såg till att mönstring skedde av kvarvarande gotlandsstövare och 1990 godkände Svenska Kennelklubben åter gotlandsstövaren som egen ras. Rasen är ännu sällsynt, det finns bara cirka 130 hundar i rasen (år 2003), varav cirka 50 på Gotland."

Rasen ej godkänd av FCI

Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 17 jan-07 kl 13:42 »
Hittade:

REGISTRERINGEN AV
gotlandsstövare upphör

Från och med den första januari 2007 kommer registreringen av gotlandstövare att upphöra.
Registreringen började 1989 som ett led i arbetet att försöka bevara den svenska rasen, men då avelsarbetet med rasen inte har fått den utveckling som Svenska Kennelklubben (SKK) hyste förhoppning om, kan man inte längre stödja projektet.

Gotlansstövaren anses härstamma från kontinentala stövare som kom till Sverige på 1600-1700-talet och som blandades upp med svenska stövarraser. Den stam som i huvudsak ligger till grund för dagens gotlandsstövare lär ha funnits på Gotland i åtminstone 200 år.
1920 fick rasen sin första standard, men redan efter tio år bestämde SKK att rasen skulle anses som en gul variant av smålandsstövaren. Kort därefter införlivades den med hamiltonstövaren.
Och trots att den även fortsättningsvis, genom enskilda uppfödares försorg, levde sitt eget liv och uppvisade sin egen typ och sitt särpräglade kynne, förlorade den snart sin status som rasren hos SKK.

Blott ett tjugotal individer...
Under de kommande åren gjordes ett par försök att systematiskt bevara denna särart, men det var först i januari 1989, efter några entusiasters bildande av Gotlandsstövareföreningen, som det arrangerades en regelrätt mönstring av ”rasen”.
Man fann då blott ett tjugotal individer som levde upp till de krav som man ställde på en äkta gotlandsstövare. Gotlandsstövareföreningen och SKK kom överens om ge stammen en chans att överleva och rasen började registreras på prov fram till år 2000.
Därefter förlängdes projektet fram till år 2005, men nu har SKK beslutat att dra sig ur.
–Gotlandsstövareföreningens syn på hur man skall bedriva ett på lång sikt sunt och hållbart avelsarbete skiljer sig alltför mycket från vårt, säger SKKs VD Ulf Uddman.

För få individer
Sedan 1989 har totalt 204 gotlandsstövare registrerats, varav blott 48 under de senaste fem åren. Eftersom rasen baseras på så få individer anser SKK att inavelsgraden är för hög, att man därför av nödvändighet bör tillföra nytt blod genom att korsa in enstaka exemplar av annan stövarras.
Detta anser dock inte Gotlandsstövareföreningen är rätt väg att gå. Därmed får de hädanefter fortsätta sitt arbete på egen hand.

Anna.D

« Svar #13 skrivet: 20 jan-07 kl 09:19 »
Vad synd at man gjort så med de fina gotlandsstövarna.det blir väll inte fler bara för att de utesluts av skk./Anna

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 20 jan-07 kl 15:31 »
så här ser den ut

Jag tycker den påminner mycket om den mexicanska nakenhunden. Fast då som valp. Lycka till , tycker du ska försöka! Själv har jag också en ovanlig hundras hemma som ingen känner till och det är jag stolt över även om det är svårt att hitta avelsdjur.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 23 jan-07 kl 00:54 »
ja de liknar varandra men mer gemensamt har de med den peruanska nakenhunden. peruanen har mer bröstvidd och längre hals.
vad jag gillar med min ras är att den har svinpäls och elefanthud. ;D
avelsmaterial är det som jag måste tänka på :-\
kul att du också har fastnat för en ovanlig ras.
tempramentet på "våra"hundar liknar varandra.
kul ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 23 jan-07 kl 01:38 »
Alltid kul att sticka ut lite, tråkigt att vara som alla andra  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sia

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 24 jan-07 kl 22:20 »
Nu finns ju några exemplar av American hairless terrier i sverige, dom är inte heller godkända av FCI, men registreras i ett register i USA.
http://www.sphynx.se/katthund/index_aht
http://www.frosta.se/index.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare
läderfiffi, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser