Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honung med hög vattenhalt  (läst 3626 gånger)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Honung med hög vattenhalt
« skrivet: 06 sep-12 kl 20:25 »
Hej!
Jag och min kompis har slutskattat, honungen har en vattenhalt om 20,8 %.
Vi har för avsikt att ympa och tappa honungen på glasburkar, är det risk att denna honung kommer att jäsa?
Eller kan vi frysa denna honung med så hög vattenhalt i glasburkar, utan risk för att glaset spricker?
Kan förvaring i kylskåp vara ett sätt att klara denna honung?

Några funderingar från två biodlare, som skaffat refraktometer.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

knutte

• -
SV: Honung med hög vattenhalt
« Svar #1 skrivet: 06 sep-12 kl 21:09 »
Hej!
Jag och min kompis har slutskattat, honungen har en vattenhalt om 20,8 %.
Vi har för avsikt att ympa och tappa honungen på glasburkar, är det risk att denna honung kommer att jäsa?
Eller kan vi frysa denna honung med så hög vattenhalt i glasburkar, utan risk för att glaset spricker?
Kan förvaring i kylskåp vara ett sätt att klara denna honung?

Några funderingar från två biodlare, som skaffat refraktometer.

Beekeepern.
Tog ni vattenhalt direkt vid slungning? Om kärlet får stå några dagar tenderar det vattnigaste att lägga sig på toppen. Om så är fallet, rör i kärlet och mät igen... 20,8 är i min värld för högt och jäsningsrisk föreligger. Min lösning är att blanda med "torr" vår honung.
Lycka till!

Jonte76

• -
« Svar #2 skrivet: 06 sep-12 kl 21:31 »
Om nån köper den o ställer i rumstemp så blir den nog dålig fort tyvärr sån honung skulle inte jag vilja sälja   :(   det är ju därför många säljer den sista vattniga honungen till upp köpare som kan blanda den med annan honung

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #3 skrivet: 06 sep-12 kl 21:37 »
I lappland hinner inte alltid bina täcka särskilt mycket vid slutskattningen.

Min lösning är en vanlig avfuktare, som många använder i källaren eller i tvättrummet. Ett par dagar när man tömmer vattensamlings-lådan ett par gånger och flera dl åker ut, Resultatet var en så pass "torr" honung så att det blev rimfrost på burkarna. Enl. refraktometern (inte hel-proffsig) ca 17%.
Eller som vi skriver på våra honungsburkar:
"Rimfrostliknande mönster på burkens insida är inget fel utan bevis på låg vattenhalt. "   =)

AJ på Forsnäs Hemman
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

beekeepern

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 06 sep-12 kl 21:46 »
Hej!
Jo vi tog honungsprovet utan att röra den, så om vi gör om provet efter omrörning kan det vara lägre, ska göra så, nya värdet efter omrörning, 20,6 %.
Jag har avfuktare i slungrummet och honungskärlet är täkt med ett lakan, det är två veckor sedan vi slungade och då var det en del av kakorna som inte var heltäckta, där av den höga vattenhalten.

Vi har ingen annan honung att blanda med, så vi hoppas få ner vattenhalten genom att luften är så torr i slungrummet.

Beekeepern.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #5 skrivet: 06 sep-12 kl 21:52 »
Med avfuktare så kommer ni fixa det. Töm vattenlådan varje dag, rör om efter ett par dagar och mät igen med refraktometern. Snabbt kommer ni vara nere på klart under 20%, och då går det bra att ympa och tappa.
Lycka till.
AJ/Forsnäs Hemman
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 06 sep-12 kl 21:57 »
Du måste få ner luftfuktigheten till högst 60% för att kunna sänka vattenhalten. Klarar du det så här års, ens med avfuktare? Ligger du högre i luftfuktighet så riskerar du att öka vattenhalten ytterligare eftersom den står utan lock...

beekeepern

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 06 sep-12 kl 22:09 »
Du måste få ner luftfuktigheten till högst 60% för att kunna sänka vattenhalten. Klarar du det så här års, ens med avfuktare? Ligger du högre i luftfuktighet så riskerar du att öka vattenhalten ytterligare eftersom den står utan lock...
Senast som jag kollade var luftfuktigheten 45 %,  och nu så stängde vi ventilerna till slungrummet för att motverka att fuktig luft kommer in,
enligt väderprognosen så ska det bli soligt och varmt de närmaste dagarna, så då behöver jag inte sätta på värmeelementet.

Beekeepern.
Sökare...

beekeepern

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 06 sep-12 kl 22:59 »
Om nån köper den o ställer i rumstemp så blir den nog dålig fort tyvärr sån honung skulle inte jag vilja sälja   :(   det är ju därför många säljer den sista vattniga honungen till upp köpare som kan blanda den med annan honung
Hej!
Det är ca 30 kg honung och ska ätas av kompisen och hanns familj och då de är medvetna om vattenhalten kan de förvara honungen i kylskåp.
Men först så hoppas vi på att vattenhalten sjunker med hjälp av avfuktaren.

Beekeepern.
Sökare...

Jonte76

• -
« Svar #9 skrivet: 06 sep-12 kl 23:11 »
då är det nog inga problem att burka den o ställa den svalt .

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 sep-12 kl 23:22 »

Det klarar man lätt med en bra avfuktare - om inte rumstemeraturan är alltför låg förstås.
Läste av hygrometern nyss och den låg på 38% RH och då går inte vår "Woods DS 28" ens på max. Lådorna därinne är oslungade. Lättare att torka ner före slungning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser