Men har man ett sånt bete är det ju jättebra. Det kan ju vara någon återväxt eller ett bete där man haft ett annat djurslag. Det är nog bra om man inte behöver avmaska för ofta. Jag menar att har man flera beteshagar kan man ju försöka tänka på det så man har ett "nytt" bete efter avmaskning.
Det är så jag försöker göra. Min ambition är att inte ha fler djur än markerna tål eller använda fler preparat än nödvändigt.
Förr var inte avmaskningsmedel receptbelagt,medlen har använts i förebyggande syfte vilket har gjort att det krävs nya preparat när masken blivit resistent mot tex Axilur som förr användes till häst men som inte längre tar... Redan på 70-talet varnade experter att preparaten kommer bli odugliga.
I usa har ett par delstater stora problem med blodmasken som inget medel hjälper mot pga att mask-stammen där blivit resistent mot den verksamma substansen som fungerar i resten av landet
Många veterinärer är sååå gulliga med att skriva ut avmasknings preparat trota att träckprov inte bevisat att mask finnes - ingen tjänar på dett egentligen.
Så om någon "som är rätt ny på får" frågar...så försöker jag självklart upplysa om det skonsammaste de inblandade,människor & djur på lång sikt,så att vi har preparat som fungerar nån generation till