Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning.  (läst 1771 gånger)

hannahjarl

• Gästrikland
Avmaskning.
« skrivet: 02 sep-12 kl 17:24 »
Hej
Jag är ganska ny på det här med får. Och nu funderar jag på när och med vad man avmaskar bäst med?
Finns det i pulver form som man kan lägga i maten?
Roslagsfår, Gästrikefår och hästar. :) :)

vallhunden

• Västergötland
SV: Avmaskning.
« Svar #1 skrivet: 02 sep-12 kl 18:41 »
Avmaskningsmedel är receptbelagt, kan bara får via veterinär, alltså.
Det är en flytande lösning som man sprutar in i munnen, som de sen sväljer. Om man inte har så många får, så funkar det bra att dra upp lösningen i en "gammal" injektionsspruta (utan nålen på, då), och sedan spruta det in i munnen.
Det ska vara en viss mängd (antal ml)/ kg kroppsvikt. Det är viktigt att de inte får för lite avmaskningsmedel - det är bästa sättet att göra parasiterna resistenta (och det är då också verkningslöst) Hellre för mycket än för lite...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 02 sep-12 kl 18:43 »
Smart är att skicka in träckprov först så att du ser ifall du verkligen behöver avmaska och vilket medel du ska använda, olika mot olika parasiter.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 02 sep-12 kl 21:04 »
Ifall djuren avmaskas bör de flyttas till en hage dom INTE varit i denna betes säsongen...eller stallas upp. Annars kan dom i princip återsmittas av det du försöker bli av med.

Träckprov är att föredra ist för avmaskning i förebyggande syfte ;)
« Senast ändrad: 03 sep-12 kl 08:59 av zeina66 »
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 03 sep-12 kl 08:45 »
Ifall djuren avmaskas bör de flyttas till en  hage dom varit i denna betes säsongen...eller stallas upp. Annars kan dom i princip återsmittas av det du försöker bli av med.

zeina du menar väl en hage dom INTE varit i...
Åsenfår, hundar och katter

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 03 sep-12 kl 08:58 »
 ;D Mona,tack för den!
Självklart ska dom INTE ha varit i den hagen samma betes säsong!!

Tur att man kan ändra text...
« Senast ändrad: 03 sep-12 kl 09:01 av zeina66 »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 sep-12 kl 11:44 »
I den bästa av världar har man ett sådant bete att tillgå, men vi vanliga dödliga som inte har det ;D avmaskar och släpper tillbaska igen på permanenta beten. Sen får man avmaska vid installningen, om det var något elakt ute på betet (typ Stora Magmasken)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 03 sep-12 kl 14:39 »
Men har man ett sånt bete är det ju jättebra. Det kan ju vara någon återväxt eller ett bete där man haft ett annat djurslag. Det är nog bra om man inte behöver avmaska för ofta. Jag menar att har man flera beteshagar kan man ju försöka tänka på det så man har ett "nytt" bete efter avmaskning.
Åsenfår, hundar och katter

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 03 sep-12 kl 22:07 »
Men har man ett sånt bete är det ju jättebra. Det kan ju vara någon återväxt eller ett bete där man haft ett annat djurslag. Det är nog bra om man inte behöver avmaska för ofta. Jag menar att har man flera beteshagar kan man ju försöka tänka på det så man har ett "nytt" bete efter avmaskning.

Det är så jag försöker göra. Min ambition är att inte ha fler djur än markerna tål eller använda fler preparat än nödvändigt.
Förr var inte avmaskningsmedel receptbelagt,medlen har använts i förebyggande syfte vilket har gjort att det krävs nya preparat när masken blivit resistent mot tex Axilur som förr användes till häst men som inte längre tar... Redan på 70-talet varnade experter att preparaten kommer bli odugliga.
I usa har ett par delstater stora problem med blodmasken som inget medel hjälper mot pga att mask-stammen där blivit resistent mot den verksamma substansen som fungerar i resten av landet
Många veterinärer är sååå gulliga med att skriva ut avmasknings preparat trota att träckprov inte bevisat att mask finnes - ingen tjänar på dett egentligen.

Så om någon "som är rätt ny på får" frågar...så försöker jag självklart upplysa om det skonsammaste de inblandade,människor & djur på lång sikt,så att vi har preparat som fungerar nån generation till ;)

kjelle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 sep-12 kl 12:08 »
Hur länge behöver ett bete vila från parasiter? För att få det friskt igen så att säga.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 sep-12 kl 14:36 »
En betessäsong i allafall, dvs 1,5 år.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 04 sep-12 kl 18:18 »
en sommar och två vintrar
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser