Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sv foder varför så små förpackningar?  (läst 1702 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Sv foder varför så små förpackningar?
« skrivet: 02 aug-12 kl 09:45 »
Jag köpte förra veckan det som ska motsvara allfoder i svenska foders sortiment det heter multi eller nåt sånt. Skulle vara mycket billigare än allfoder/plym enligt foderbutiken i Lunnarp. Pyttsan när jag kom hem till en miniräknare så var det 50 ÖRE billigare per kilo det skulle i varje fall inte anse vara MYCKET billigare.

Dessutom såldes det i 15 kilos säck, herregud det är HÖNSFODER och inte UNDULATFODER.

Förpackningar kostar så varför så små förpackningar? Ska jag börja köpa av dem så kan jag för det första bara handla när jag ändå kör förbi pga av bensinen är så dyr och det är sällan under deras öppettider för de stänger redan kl FEM och då måste jag ta minst två säckar för en sån pyttesäck tar ju slut nästan direkt. Granngården har jag däremot bara ca 2 km bort längs vägar jag ändå kör flera gånger i veckan.

Undrar varför foder blivit så jäkla dyrt. För några år sedan höjde de priset 5-6 ggr på en vinter på kornkross på granngården pga av höjda världsmarknadspriset men inte fan sänkte de priset när världsmarknadspriset dalade neråt något...

Det känns som att foderfirmorna kör med gårdetsågårdetpriser. Numera köper jag min helsäd och min kross direkt av en bonde, till ca 1/3 av priset på granngården.  Bättre att bonden får vettigt betalt och jag får billgare foder än att göda alla dessa mellanhänder!

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Sv foder varför så små förpackningar?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-12 kl 10:15 »
Apropå 15-kilos-säckar:
Jag baxar hellre ut två 15-säckar ur bilen och till min foderförvaring än en 30-kilos säck.

Jo men de normala säckarna är 22-25 kilo lite beroende på fodersort och de bär jag LÄTT! Och jag är en 162 cm lång och inte jättevältränad kvinna i medelåldern. 35 kilos klarar jag av att lyfta och flytta med lite trix men tar dem största biten på säckakärran.
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 aug-12 kl 10:36 »
När jag var 19 år och en sparris på 62 kg jobbade jag på Lantmännen i Flen. Säckarna med utsäde vägde 50 kg och f-n vad ryggen tyckte det var drygt i början. 25 kg är en rätt lagom storlek på påsarna. Med 15-kilospåsar blir det ju nästan dubbelt så mycket skräp och jag tycker det blir tillräckligt som det är.

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 aug-12 kl 12:33 »
Jag köpte förra veckan det som ska motsvara allfoder i svenska foders sortiment det heter multi eller nåt sånt. Skulle vara mycket billigare än allfoder/plym enligt foderbutiken i Lunnarp. Pyttsan när jag kom hem till en miniräknare så var det 50 ÖRE billigare per kilo det skulle i varje fall inte anse vara MYCKET billigare.

Dessutom såldes det i 15 kilos säck, herregud det är HÖNSFODER och inte UNDULATFODER.

Det var möjligen inte OPTI..det hette? Det heter nämligen Svenska foders hönsfoder. Värp Opti och Värp Kombi.

Värp Opti är ett helfoder, Värpfoder, och alltså inte jämförbart med Lantmännens allfoder, utan ska möjligen jämföras med Fenix brun Hel Veg.  En 15 kilos säck Opti kostar 98 kr, alltså 6,53 kr/kg.  En 25 kilos säck Fenix kostar minst 189 kr, dvs  7,56 kr/kg.   Dessutom är Opti ett mycket bättre foder.

Opti är ett foder som man kan använda hela värpperioden, som enda foder och behöver inte kompletteras med nåt annat, varken kalk eller vitaminer eller vad man nu vill hitta på.

Jag ger mina fri tillgång på Värp Opti och har nu 90 % värpning.

Det går ca 2,3 kilo foder per kilo ägg, så äggpriset blir 15 kr/kilot.

Köper man detta foder löst i bulk, så kostar det drygt 3 kronor ink moms.. Så självklart är det så att dom försöker pressa ut så mycket som möjligt av hobbyodlarna. Så är det ju med allt, även om förpackningen kostar en del.
Jag har frågar Svenska Foder vad dom menar med den lilla 15-kilos plastpåsen, men dom påstår att den är miljövänligare än papperssäckarna..tja..inte vet jag. Och den är ju i första hand utformad för personalen som lyfter kanske 50 såna om dan, och inte hönsägaren som lyfter en säck varannan dag.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #4 skrivet: 05 aug-12 kl 18:25 »
Det var möjligen inte OPTI..det hette?

Näpp det hette inte opti.
Mörkmårdens Minigrisar

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 05 aug-12 kl 22:05 »
Jag tycker att det är bra att säckarna blev lite mindre. Min rygg gillade INTE 22-25-kilos-säckarna! Och jag hatar att be min sambo om hjälp...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #6 skrivet: 06 aug-12 kl 09:32 »
Jag är innerligt glad att jag har Edelfoders fabrik som jag kan handla direkt av när jag är i stan.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

kbh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 aug-12 kl 09:46 »
Jag tycker att det är bra att säckarna blev lite mindre. Min rygg gillade INTE 22-25-kilos-säckarna! Och jag hatar att be min sambo om hjälp...  ::)

/Sara
Blev priset där efter då   det vett i fara o   har förviso inte räkna påt för kan dom lägga ner en butik som går med vinst bara för att gynna någon annan butik som redan går med förlust då kan dom nog behålla priset med genom att minska på innehållet?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 06 aug-12 kl 11:12 »
Kilopriset är detsamma på 15-kilos-säckarna. :)

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 aug-12 kl 11:29 »
Näpp det hette inte opti.

Då var det antingen inte Svenska Foder, eller inte hönsmat.. För deras hönsfodersortiment heter Opti.. Finns inget annat..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 06 aug-12 kl 11:33 »
Då var det antingen inte Svenska Foder, eller inte hönsmat.. För deras hönsfodersortiment heter Opti.. Finns inget annat..
Men det är väl deras fullfoder för värphöns som heter opti? Eller har jag missförstått något. Jag köper kombi, som man själv blandar med spannmål.

KungTulle skulle väl ha någon form av allfoder, alltså inte avsett för värpande hönor, om jag förstått det rätt?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 aug-12 kl 11:41 »
Ja, jag ser nu att dom har ett som heter Fågel Multi, det var väl det då .
Har aldrig sett det hos min handlare..där finns bara Opti och Kombi..

kbh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 aug-12 kl 12:51 »
Kilopriset är detsamma på 15-kilos-säckarna. :)
A se där dom kan vist göra något riktigt i alla fall  ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 06 aug-12 kl 12:59 »
A se där dom kan vist göra något riktigt i alla fall  ;D

Japp!  ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #14 skrivet: 06 aug-12 kl 13:56 »
Svenska  Foder  har  Multi som är ett allfoder,  och Maxi som är ett kycklingfoder, kraftigt,  pellets, för gödkyckling.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare
ärt, Hantverkaren, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser