Jag köpte förra veckan det som ska motsvara allfoder i svenska foders sortiment det heter multi eller nåt sånt. Skulle vara mycket billigare än allfoder/plym enligt foderbutiken i Lunnarp. Pyttsan när jag kom hem till en miniräknare så var det 50 ÖRE billigare per kilo det skulle i varje fall inte anse vara MYCKET billigare.
Dessutom såldes det i 15 kilos säck, herregud det är HÖNSFODER och inte UNDULATFODER.
Det var möjligen inte OPTI..det hette? Det heter nämligen Svenska foders hönsfoder. Värp Opti och Värp Kombi.
Värp Opti är ett helfoder, Värpfoder, och alltså inte jämförbart med Lantmännens allfoder, utan ska möjligen jämföras med Fenix brun Hel Veg. En 15 kilos säck Opti kostar 98 kr, alltså 6,53 kr/kg. En 25 kilos säck Fenix kostar minst 189 kr, dvs 7,56 kr/kg. Dessutom är Opti ett mycket bättre foder.
Opti är ett foder som man kan använda hela värpperioden, som enda foder och behöver inte kompletteras med nåt annat, varken kalk eller vitaminer eller vad man nu vill hitta på.
Jag ger mina fri tillgång på Värp Opti och har nu 90 % värpning.
Det går ca 2,3 kilo foder per kilo ägg, så äggpriset blir 15 kr/kilot.
Köper man detta foder löst i bulk, så kostar det drygt 3 kronor ink moms.. Så självklart är det så att dom försöker pressa ut så mycket som möjligt av hobbyodlarna. Så är det ju med allt, även om förpackningen kostar en del.
Jag har frågar Svenska Foder vad dom menar med den lilla 15-kilos plastpåsen, men dom påstår att den är miljövänligare än papperssäckarna..tja..inte vet jag. Och den är ju i första hand utformad för personalen som lyfter kanske 50 såna om dan, och inte hönsägaren som lyfter en säck varannan dag.