Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är majsen färdig?  (läst 11722 gånger)

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
När är majsen färdig?
« skrivet: 31 aug-12 kl 10:26 »
Första året som jag odlar majs och det faktiskt hinner att bli majskolvar oxå :o :o

Och min undran är när är de "mogna" klara att ta in?

Jag har odlat tidigare år men då alltid planterat det för sent, men i år hjälpte barnen och kycklingarna mig med detta....

De lyckades att klampa runt i mina sålådor inne i växthuset då det agerade barnkammare till allt som skulle planteras ut... då även hönsen senare då det blev varmare på nätterna och hönsgården var inbrottsäker.....

Så jag har några gigantiska majsplantor som planterade sig så fint inne i växthuset och de har fina majskolvar känns det som iaf.... Men när ser man att de är klara? Vill ju inte de skall sitta där för länge så inte ens hönsen vill äta dem senare.

De jag som vanligt missade att få ut i tid som står i mina drivbänkar är långt ifrån klara och hinner nog aldrig att bli heller, så det får bli mylla till landen senare.....
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: När är majsen färdig?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-12 kl 10:36 »
När alla majskornen utom några i toppen är välmatade (stora och gula) så är majsen klar att skörda. Vik försiktigt undan bladen på en stor fin majskolv, så att bara toppen blir synlig, och titta efter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Luffsen

• -
« Svar #2 skrivet: 31 aug-12 kl 10:40 »
... eller titta på kolven. I toppen på den finns en tofs, o den ska verka nedvissnad, brun... då är det klart att skörda.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 aug-12 kl 13:33 »
... eller titta på kolven. I toppen på den finns en tofs, o den ska verka nedvissnad, brun... då är det klart att skörda.

Det ser ju några ut att vara... skall "skala en försiktigt då för att se så de är klara..... vad spännande....

Tack alla för hjälpen..
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 31 aug-12 kl 15:16 »
Låt dem inte sitta för länge, då omvandlas sockret i dem och de smakar inte lika gott. Detsamma gäller om de får ligga länge efter skörd, direkt ned i grytan är bäst! :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser