Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa värmekällan i litet hönshus ?  (läst 23211 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Bästa värmekällan i litet hönshus ?
« skrivet: 31 aug-12 kl 09:20 »
Tänkte vara lite förutseende inför vintern och ordna någon form av värme i hönshuset.
Det är nybyggt, helt isolerat, ca 9 kvm och inhyser fn. 6 höns och 2 kycklingar. Ja, och så ett litet gäng vaktlar då  ;) Misstänker att dessa individer inte klarar av att värma upp/ hålla värmen på de 9 kvm ?  Dagtid står ju hönsluckan öppen, så det lär smita ut en hel del värme där. Ska försöka få upp och vänja dem vid en köldridå också.
Frågan är vilken värmekälla som är bäst och mest ekonomisk ? Är det element eller ?
Isåfall,  vilken sort ska man ha ur brandsäkerhetssynpunkt ?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bästa värmekällan i litet hönshus ?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-12 kl 09:31 »
Godkända, säkra värmekällor är dyra. Bästa värmekällan är att skaffa fler höns, och att ha en köldridå och/eller en vinklad utgång, så att inte så mycket värme smiter ut.

ca 3 stora höns eller 4 dvärgar per kvadratmeter är lagom många för att de ska hålla värmen bra, och samtidigt inte ha för trångt. Med ett välplanerat hönshus, där man har bajsbräda och där reden och sittyta inte tar upp någon golvyta, så kommer det antalet höns att ha gott om plats även de dagar man av någon anledning inte släpper ut dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

peppz

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-12 kl 09:52 »
Dom klarar kylan bra, det är inga problem.
hänger du puu en vanlig värmelampa eller två så klarar du vattet och får upp lite temperatur med...
Kennel SweetCaileanz

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 31 aug-12 kl 09:56 »
Fast de flesta värmelampor är inte godkända för hönshus, så om det börjar brinna täcks inte skadorna av en ev försäkring. De flesta värmelampor är godkända för typ svinstallar, men det är högre krav på elsäkerheten i ett hönshus än i en vanlig ladugård.

Sen får man ju göra den lösning som känns rimlig för en själv, men man ska vara medveten om vilka regler som gäller, och vilka risker man tar när man bryter mot reglerna. Så att man själv kan göra en riskbedömning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Marielle

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 31 aug-12 kl 10:10 »
Godkända, säkra värmekällor är dyra. Bästa värmekällan är att skaffa fler höns, och att ha en köldridå och/eller en vinklad utgång, så att inte så mycket värme smiter ut.

ca 3 stora höns eller 4 dvärgar per kvadratmeter är lagom många för att de ska hålla värmen bra, och samtidigt inte ha för trångt. Med ett välplanerat hönshus, där man har bajsbräda och där reden och sittyta inte tar upp någon golvyta, så kommer det antalet höns att ha gott om plats även de dagar man av någon anledning inte släpper ut dem.
Om du visste hur gärna jag skulle ha flera höns ! Har egentligen bara lov  av hyresvärden att ha max 5 höns ( vi hyr hus på en gård..)  överskrider ju redan nu maxtalet  :P får dessutom inte ha dem frigående och hönsgården är kanske 15 kvm, så det känns fullt för länge sedan  :(
Det blir till att ha köldridå och evt investera i ett godkänt element mao... Värmelampa känns varken ekonomiskt eller säkert, på sikt.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 31 aug-12 kl 10:33 »
Du kanske kan bygga ett mindre rum i hönshuset, med bara en lucka ut till resten av hönshuset, och sedan en lucka ut till hönsgården? Då blir värmeförlusterna mindre, och det lilla utrymmet, som typ bara ska innehålla sittpinnar och reden, kan vara i lagom storlek för att det antal höns du tänker ha ska kunna värma det.

peppz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 aug-12 kl 10:55 »
Elsäkerhetskravet är högre i hönsstallar i komersiella produktionsstallar ja, inte i ett vanligt litet hönshus som man har hemma på gården, då gäller samma som för stallbygggnation G11- ekonomibyggnader.
Lättast är att ringa sitt eget försäkringsbolag och höra om dom godkänner just den armatur man vill ha.
En värmelampa är brandsäkerhetsmässigt desutom säkrare än ett element eller en frostvakt eller en fläkt, det enda som är säkrare än en lampa är en golvvärmeslinga i golvet.
Högbergas värmelampa är godkänd för alla djurstallar och hönshus å kostar inte mer än 169:-
 http://www.hogbergaab.se/?page=product_list&category_id=98
Kennel SweetCaileanz

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 31 aug-12 kl 10:59 »
Du kanske kan bygga ett mindre rum i hönshuset, med bara en lucka ut till resten av hönshuset, och sedan en lucka ut till hönsgården? Då blir värmeförlusterna mindre, och det lilla utrymmet, som typ bara ska innehålla sittpinnar och reden, kan vara i lagom storlek för att det antal höns du tänker ha ska kunna värma det.

Exakt så har jag gjort som ieenilorac föreslår :)
Jag hänger in vämelampa/or av keramik (ger ej störande ljus) över sittpinnarna och/eller vattnet. Har ca 20-23 höns.
På så vis har hönsen det frostfritt inne hela långa vintern. När temperaturen kryper ner mot -20 och stannar där 2-3 månader blir det lätt frostskador på kammar...då går inte hönsen ut utan är bara i den delen av hönshuset som är sluss..eller så är dom i det lilla utrymmet & sitter varmt & gott under värmekällan.

Höns är inte särskilt bra på att värma upp ett utrymme eftersom dom är så små och gärna går ut (tar sin värme ut i kylan ;))
Har man dessutom trångt under vintern blir det ju snabbt skitigare än vad näsan gillar...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 31 aug-12 kl 11:03 »
Elsäkerhetskravet är högre i hönsstallar i komersiella produktionsstallar ja, inte i ett vanligt litet hönshus som man har hemma på gården, då gäller samma som för stallbygggnation G11- ekonomibyggnader.
Denna info har inte jag lyckats leta upp. Intressant om det är så. Var hittar man dessa regler?

knatt

• Finland
« Svar #9 skrivet: 04 sep-12 kl 21:11 »
kan nån förklara för en finne, hur byggs en köldridå? (vad är det?), ett skynke för dörren eller?

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 05 sep-12 kl 12:06 »
http://www.granngarden.se/product/d-rr-rid--pvc-200x2m

Sån här plast kan man använda till köldridå
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Neon Knight

• -
« Svar #11 skrivet: 05 sep-12 kl 13:23 »
Om man tror att en värmekälla kommer att orsaka brand är det ju oförståndigt att installera den oavsett vad försäkringsbolaget säger.

Det ieenilorac skriver är rätt, den bästa värmekällan är hönsen själva. Vill man absolut ha elvärme är vattenburen sådan säkrast.
« Senast ändrad: 05 sep-12 kl 13:39 av Neon Knight »

Marielle

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 05 sep-12 kl 16:55 »
Om man tror att en värmekälla kommer att orsaka brand är det ju oförståndigt att installera den oavsett vad försäkringsbolaget säger.

Det ieenilorac skriver är rätt, den bästa värmekällan är hönsen själva. Vill man absolut ha elvärme är vattenburen sådan säkrast.

Vill o vill, jag skulle som sagt gärna ha flera höns... Nu får jag inte det och jag vill vara förberedd på en kall vinter. Tänker inte chansa på att djuren fryser för att jag har byggt " för stort" hönshus...
Att det ska vara ett vattenburet element förstår jag, frågan är vilket som är okej att ha i hönshus.
Var hittar man det ?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 05 sep-12 kl 16:57 »
Titta på jordbruksverkets hemsida, där hittar du reglerna.

Jag tycker att det är bäst att bygga en liten avdelning i hönshuset, som det antal höns du får ha kan värma.

Marielle

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 05 sep-12 kl 17:02 »
Titta på jordbruksverkets hemsida, där hittar du reglerna.

Jag tycker att det är bäst att bygga en liten avdelning i hönshuset, som det antal höns du får ha kan värma.

Jo, det skulle kanske vara bäst. Dock har jag både höns och vaktlar, på olika " håll" i hönshuset.
Vet inte riktigt hur jag skulle få till en sådan avdelning utan att bygga om alltihop !
Det är som tur väl isolerat iallafall, så vem vet, kanske räcker med en köldridå !  ;)
(nu-var-jag-överdrivet-positiv-tanke)

Rökkvadis

• Småland
« Svar #15 skrivet: 05 sep-12 kl 18:07 »
Behöver du ha det varmt i hönshuset?
 Jag har tänkt att använda mig av en värmeplatta för att vattnet inte ska frysa, annars får det vara kallt.

karsan

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 06 sep-12 kl 11:31 »
Ett litet utrymme går att värma upp med dunkar med varmvatten som man byter ut så ofta det behövs.  Det blir en del kånkande, men billig investering och absolut inte brandfarligt.

Marielle

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 06 sep-12 kl 22:48 »
Ett litet utrymme går att värma upp med dunkar med varmvatten som man byter ut så ofta det behövs.  Det blir en del kånkande, men billig investering och absolut inte brandfarligt.

Njaaaaa.... Inte för att vara negativ, men värma upp 9 kvm med varmvattendunkar ?
Blir många dunkar då  ;)

Kringlan

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 06 sep-12 kl 23:11 »
Har du kollat upp jordbruksverkets regler ännu? Vad hittade du för krav på värmekällor?

Karin

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #19 skrivet: 06 sep-12 kl 23:35 »
Ingen aning om det är godkänt men att använda klenspänningsvärmekabel som döljs bakom en list eller i golvet borde funka rent praktiskt. Ett exempel på vad jag menar:  http://kelvin-sweden.se/golvvarme/lagvolt/ Kolla dock att det funkar i den dammiga miljön! Jag tror att ett minimikrav är IP65 eller IP67 och det finns små s.k. kamflänselement med låg yttemperatur som är godkända för extremt dammiga miljöer. De måste vara fast installerade (ingen stickpropp) för att det ska vara ok. Men kolla mina påståenden, de är menade som en fingervisning.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser