Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammfor?  (läst 1750 gånger)

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
Lammfor?
« skrivet: 30 aug-12 kl 14:40 »
Efter avskiljning fram till slakt har vi gett våra lamm upp till 4 hg helt korn och 1 hg tackfor per individ & dag. De växte rätt bra på det förra året. Nu fick vi rekommendationen att ge dem 5 hg lammfor för det är mer växtkraft i det än helt korn. Hur gör ni? Är lammfor värt pengarna?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

vallhunden

• Västergötland
SV: Lammfor?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-12 kl 15:15 »
Jag ger mina lam (Gotlandslamm) lammfor 500 efter avskiljningen fram till slakt. Men det är bara för att jag bara har naturbetesmark att erbjuda dom - och inget parasitfritt bete, heller, efter avskiljningen.
Jag tycker att det är värt pengarna (eftersom jag får mina lamm slaktmogna, alternativet är att behålla dom över vintern, vilket är en ren förlustaffär!!) Mina lamm får fina slaktkroppar på Lammfor... R- till R
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

kalas

« Svar #2 skrivet: 30 aug-12 kl 15:26 »
Vi har gett/ger våra lamm(gotlandslamm) foderblocken från "hunden och herden".
Tackorna och lammen mår jättebra på detta. Kan starkt rekommendera Peters foderblock på hunden och herden.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 aug-12 kl 15:34 »
Ja, det tror jag säkert att de mår bra på dom!!
Men frågan är om man kan slutgöda lammen på dom??!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 30 aug-12 kl 16:07 »
Ja, det tror jag säkert att de mår bra på dom!!
Men frågan är om man kan slutgöda lammen på dom??!!
Jag tänker beställa därifrån nu.
Har äntligen hittat någon som testat :) och var jättenöjda.
Kalas: du får också gärna delge lite mer av dina erfarenheter, ska försöka hitta foderblockstråden och putta upp den så kanske du vill skriva där?
Jag tänker ge mina lamm proteinblocken.
http://www.hundenochherden.se/foderblock-mineraler-vitaminer-mm/22
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 30 aug-12 kl 16:16 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anna i småland

• Småland
« Svar #5 skrivet: 10 sep-12 kl 16:23 »
Jag fodrar inte mina lamm efter de skiljs från tackorna. Bagglammen som föddes i mars skickade vi första v i augusti och de flesta klassades i r och någon enstaka i u. Förra året kom alla bagglammen i u trots att vi inte fodrade efter avskiljning.

Vi har naturbete men är noga med att det är bra bete. Det får vi tack vare sambete med nöt/häst. Använder alltid ett välkomstbete på våren som inte betats av får året innan. Baggen som är far till lammen är texel medans tackorna var korsning.

Hur mycket man ska fodra beror nog mycket på ras och hur bra bete man har.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser