Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äntligen kan jag nog köpa får=)  (läst 2734 gånger)

tottizen

• Västergötland
äntligen kan jag nog köpa får=)
« skrivet: 30 aug-12 kl 10:41 »
Hej alla. Jag har köpt hus och kan köpa får=)  (måste bara kolla me grannar och så, men HOPPAS) vad behöver jag veta/tänka på? 1600kvm skogs och trädgårdstomt.antar de inte vill vara själva, så 2 kanske är bra? . funderar på raser. nån som är "bättre" sämre? Jag vill köpa dem "små" så att de blir tama.

vad är skillnaden på får/getter.
 jättetacksam för svar!!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: äntligen kan jag nog köpa får=)
« Svar #1 skrivet: 30 aug-12 kl 11:17 »
Köper du lamm måste du tänka på att de behöver ha en äldre tacka med sig, som kan lära dem allt de behöver kunna, vad som är ätbart, hur man söker skugga och regnskydd o s v och, som ger dem trygghet. Det är hos andra far som de främst får trygghet, inte på samma sätt genom människor.
Åsenfår, hundar och katter

Alvbåge

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 02 sep-12 kl 22:21 »
Får trivs inte särskillt bra i grupper under 4-5. 1600kvm är för lite mark (även för 2) med tanke på parasiter osv.
Får och getter är olika arter, dvs. lite för stora och många skillnader för att orka beskriva på ett forum. :)
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 02 sep-12 kl 22:42 »
1600kvm ÄR för litet. Skaffa mer mark eller typ kaniner.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

tottizen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 sep-12 kl 09:01 »
Väldigt tråkigt att folk måste vara otrevliga :(

Anledningen att jag skrivit en tråd här är ju för att jag inte vet, och därför vill ha råd av mer kunniga medmänniskor så att jag inte gör fel beslut (då jag givetvis aldrig skulle välja nåt som inte sätter djurets bästa i förstahand). Hade hoppats på att detta var ett trevligt forum.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 04 sep-12 kl 09:09 »
Men det är väl ingen som varit otrevlig? Många med erfarenhet och kunskap har sakligt beskrivit vad djuren behöver, och föreslagit att du skaffar andra, mindre djur, som din tomt och dina förutsättningar passar bättre för. Om du ställer fler frågor om sådan djur, så ska du se att du får positiva svar, och många tips på hur din fastighet kan passa bra för den typen av djur.

Man kan ju inte svara med glada tillrop när förutsättningarna är fel för den djurtyp som du efterfrågar. Det är därför detta forum är så bra, det är inte en samling ja-sägare, utan en samling kunniga, realistiska och sakliga människor som på ett, oftast, trevligt och artigt sätt, förklarar sina kunskaper och erfarenheter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mums

• Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
« Svar #6 skrivet: 04 sep-12 kl 09:26 »

Anledningen att jag skrivit en tråd här är ju för att jag inte vet, och därför vill ha råd av mer kunniga medmänniskor så att jag inte gör fel beslut (då jag givetvis aldrig skulle välja nåt som inte sätter djurets bästa i förstahand). Hade hoppats på att detta var ett trevligt forum.

Seså...upp med hakan !
Länstyrelsen brukar ha kurser i fårhållning och ibland klippning.
Ring upp och fråga dom ? Inga frågor är dumma...Det är deras jobb att hjälpa nybörjare oxå !

Du kanske kan hitta nån som har får och vall i närheten, nån som delar med sej av både kunskap och glädje...

Inte vet jag, men du kanske kan "låna" ett par får, på så sätt och lära dej under tiden...Tillsammans som nån som kan - Lite i taget brukar vara bra :)

Börja med Länstyrelsen :)

tottizen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 sep-12 kl 09:29 »
tack :D

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 04 sep-12 kl 09:31 »
Du tottizen;jag menade inget illa med min kommentar. Alla är vi barn i början :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

tottizen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 sep-12 kl 09:42 »
Tack Zeina :)

jag tar mitt förnuft till fånga och nöjer mig med höns=) kanske slänger med får i ansökan (kostar 810kr oavsett mängden djur) så kan man ju ha det i åtanke ifall man skulle hitta nån bonde i framtiden. Men nä, jag skulle aldrig sätta mitt behov framför djurets, så jag kommer inte skaffa getter/får så länge situationen är som den är. de verkar av många anledningar behöva större OCH kunna byta mark för både matens och parasiternas skull, något som jag ju i dagens läge inte kan erbjuda.

(kanske lite extra känslig idag oxo, fick låta min ena hund somna in igår :( )

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #10 skrivet: 04 sep-12 kl 09:46 »

Jag säger som mums:"Upp med hakan". Kan förstå att du blir lite besviken när du ställt in dig på får och man svarar "Skaffa kaniner". Det blir ju inte riktigt samma sak. Det brukar vara möjligt att få "låna" lite mark eller arrendera eller så. Mums kom ju också med bra råd om kurser och/eller söka upp någon annan fårägare, det kan ge mycket bra idéer. Själv gjorde jag så innan jag skaffade får. Jag var hos en annan fårägare och lärde mig allt om fårskötsel och det hade jag stor nytta av. Jag gick också på olika kurser och under tiden fick jag idéer om hur jag skulle gå till väga. Jag hade ingen mark alls innan men när jag skaffade mina får så hade jag kommit på hur jag skulle göra. Jag hyrde t o m lagård där fåren var på vintern och fick låna betesmark på lite olika ställen. Det blev lite åkande men det gick bra.
Åsenfår, hundar och katter

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: äntligen kan jag nog köpa får :-)
« Svar #11 skrivet: 04 sep-12 kl 09:57 »
 :'( :'(Vad tråkigt med hunden, hoppas du kunde trösta den ända in i den stora sömnen.   :'( :'(

Getter och får är helt olika sorters djur.  Du kan säkert hitta mycket kul och matnyttigt på de olika tavlorna här, det finns tavlor för både getter, kaniner och höns.

På gettavlan var det en kille för ett eller två år sedan, som la ut bilder och beskrev hur han förvandlat hela sin villatomt till ett nöjesfält för sina älskade getter.  Så om marken är liten, men du kan skaffa foder från annat håll, så är det inte helt omöjligt att ha en liten skock får, om det är det du verkligen vill.  Men bered dig på mycket jobb, och på att det alltid finns grannar som tittar snett.

Du kanske kan åka och hälsa på några alternativare och/eller andra som redan har djur, och träffa får och getter personligen innan du bestämmer dig?

Om du bestämmer dig för får eller getter, och tar allt jobbet med tillstånd, grannar och fodertransporter med mera, så hoppas jag att du tittar noga på våra utrotningshotade allmogeraser.  De är värda att bevara, och behöver finnas på många olika platser, så att de inte dör ut om det skulle inträffa en katastrof på en av deras boställen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mums

• Övriga världen
    • Indien Blues
« Svar #12 skrivet: 04 sep-12 kl 10:03 »
Du tottizen;jag menade inget illa med min kommentar. Alla är vi barn i början :)

Jo vi är ju det...och olika känsliga oxå. Särskilt när det gäller en dröm eller längtan, inom ett område man inte egentligen kan så mycket om.
Ofta börjar det så, med en dröm...

Så länge hjärtat är gott...och frågvisheten finns, så finns en möjlighet att "visa vägen"....Det är värre med de som inte frågar eller helt enkelt slutat fråga och bara gör...

mums

• Övriga världen
    • Indien Blues
« Svar #13 skrivet: 04 sep-12 kl 10:07 »
Nu ser jag klokheten, som finns här, skina vackert som solen  :)
Kram på er allihop !

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #14 skrivet: 04 sep-12 kl 10:09 »
Inte för jag kan så mycket om får och getter egentligen ::) men grannen har två dvärggetter och de har inte speciellt stor mark men de hinner ändå inte beta av allt utan de får ofta köra med både trimmer och gräsklipppare där inne. Någon form av dvärgfår (finns det??) eller dvärgget

Vi har gäss och de betar gräs som bare den, de rekommenderar max 50gäss på 1 hektar dvs 1gås per 200kvm. Om det är rätt bete dvs gräs. Verkligen sociala och blir nästan förnämade om de endast får gå i hagen och inte fritt på tomten, de är alltid där vi är. Fördelen med gäss är att de aldrig rymmer utan är väldigt hemmakära. Så nu har jag gjort reklam för gäss o:)
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

tottizen

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 04 sep-12 kl 10:18 »
kanske får bli lite hönor och gäss då :)

tessg

• -
« Svar #16 skrivet: 12 sep-12 kl 21:24 »
'skaffa kaniner' tycker jag var ett bra råd! :D välkommen över till kanintavlan för närmare titt! :D
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1617 gäster, 1 användare
Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser