Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mirakelbäbisarna på resa.  (läst 5672 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Mirakelbäbisarna på resa.
« Svar #20 skrivet: 10 sep-12 kl 08:49 »
Så Vit Leghorn och Rhode Island Red finns numera bara som små restgrupper, ungefär som våra utrotningshotade allmogeraser?  En sån värld vi lever i ...
Precis så är det.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 10 sep-12 kl 11:53 »
Oj!  Är dom så fåtaliga så att man bör rädda dom också i genbank?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TheoA

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 10 sep-12 kl 18:22 »
Jag blir glad att höra att ni låter hönsen gå fritt ute, så hade jag det också när jag hade höns, och skönt att du vill ha dem :) Ville inte 'tvinga' på dig dem eller nått heller, men om du vill ha dem kan du få dem :) Jag kommer hålla dem här tills de är kanske två-tre veckor, har du värmelampa? De kanske behöver det ett tag till efter att de kommer till er.

Jadå, mina vaktlar skall kläckas om en vecka om det går som det ska. Så, de kan nog dela värmelampa, annars så har jag 2 värmelampor.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 11 sep-12 kl 11:13 »
Klockan 22-23 igår kväll lyste jag äggen för sista gången, då såg jag näbbarna i luftblåsorna. I en var jag helt säker, såg hur den andades, denna kyckling kommer heta Sai. Den andra, Jiraiya, som har sprattlat och rört sig mest under hela utvecklingen tror jag hade näbben i luftblåsan, men inte helt säker. Denna kyckling har haft mindre luftblåsa än Sai, det var därför jag avvaktade med att verkligen höja fuktigheten tills jag såg att de hade näbbarna där inne.

Klockan 1 så hörde jag det första pipet innefrån äggen.

Klockan 3 så har Sai gjort hålslag. Jiraiya har inte rört sig på länge nu.

Klocka 11 på förmiddan: Sai piper och rör sig inne i ägget, den borde göra sig klar för att komma ut nu. Jiraiya har fortfarande inte gjort hålslag, och jag har inte sett ägget röra sig sen igår kväll. Lite orolig, men inget jag kan göra som inte skulle göra saken värre för Sai. Det är dag 21 idag, men det var på kvällen jag la in äggen, så jag måste ge dem så mycket tid innan jag vet om allt är ok eller inte.

Just nu sitter jag och avvaktar, rullar tummarna, stirrar, hoppas, och väntar :( Fy så jobbigt att inte veta hur det verkligen går för dem. Sen innan Sai ens gjorde sitt hålslag så har jag haft fuktigheten så hög att det är små droppar inne på väggen i äggkläckaren, nu kan jag bara vänta.

Suck.

Dubbel suck.

*rulla tummarna*

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 11 sep-12 kl 11:50 »
OCH DÄR har lilla Jiraiya gjort hålslag! HURRA!  :o o:)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 11 sep-12 kl 12:48 »
 ;D Grattis!
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 11 sep-12 kl 13:14 »
Det där är ju lika illa som att sitta och vänta på att killingen ska komma ut!  *biter på naglarna*

Jag ska nog aldrig skaffa kläckare!  Har för svaga nerver för det.  ;D :P :-[

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 11 sep-12 kl 17:32 »
Nu håller Sai på att kläckas! Äggbitar flyger åt alla håll!  ;D :o o:)

** Menade skalbitar **
« Senast ändrad: 11 sep-12 kl 18:52 av Bunnykit »

Trollmor

• -
« Svar #28 skrivet: 11 sep-12 kl 17:52 »
Du menar väl ändå skalbitar?   :o  *biter ännu mer på naglarna*

Nu har jag pratat med frun till kängurumannen.  Jag hade fattat fel, så här var det (om jag har fattat rätt den här gången, då ...  ::) )

Mannen fick ett påfågelägg, som han la under en ruvande höna.  När äggen kläcktes, tog hönan hand om allihop, men påfågeln SKREK så förSKRÄCKligt, så hönan blev helt förSKRÄCKt.  Hon for omkring och kunde inte fatta vad det var för fel, inte så konstigt, för det VAR ju inget fel!  Det var då ungen fick bo inne.  Skrek så fort den inte hade kroppskontakt.  Fick då vara i sängen, men Mannen tordes knappast röra sig, ty så fort han gjorde det, så SKREK påfågeln.  Det är tydligen deras natur.

Bakom järnspisen fanns ett utrymme som katten normalt använde.  Nu var de två som trivdes där i värmen.  Men ingen av dem kunde tänka sig att dela utrymmet, utan den som kom först hade monopol.  Nummer två, oavsett vem det var, tvärstannade så den åkte kana på golvet, när den såg att utrymmet var upptaget.

Sen började påfågeln försöka flyga.  Det var inte så välbetänkt.  Ty han trodde att det skulle gå bra att landa på spisen.  :o :o :o  Då fick han flytta tillbaka ut i hönshuset.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 11 sep-12 kl 18:49 »
Sai är här!!!! Han hade panik i lådan så jag la ner en bit pälstyg, han la huvudet på den och tvärsommnade.
Han är så söt!! Tog en halvtimme lite drygt, och sen var han helt ute.

« Senast ändrad: 11 sep-12 kl 18:51 av Bunnykit »

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 11 sep-12 kl 19:17 »
Några fler söta bilder :D

dooh

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 11 sep-12 kl 19:53 »
grattis! ;D

Speygirl

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 12 sep-12 kl 11:30 »
WoW!
Nu har jag läst hela tråden! Kunde inte slita mig på slutet!
Spännande!
Vilken story! Tänk vad det kan finnas i våra "obefruktade köpeägg"...

Lycka till med de små, för det har väl kommit ut en till nu, hoppas jag...

Grattis!

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #33 skrivet: 12 sep-12 kl 15:45 »
Den första kycklingen Sai är helt bedårande, det första den gjorde när den såg en hand var att hoppa upp och lägga sig i den, det gör han fortfarande, han älskar mänsklig kontakt och spenderade hela sin första kväll i händerna på mig och mina två polare. Riktigt social och trevlig, stark och fin.

Den andra kycklingen blev en skrämmande historia faktiskt. Den hade gjort ett slaghål, men inte ett jättebra sådant, och 17 timmar senare hade den inte fortsatt med jobbet. Man såg att ägget rörde sig med andningen, så jag började ana att den kanske tappat för mycket fukt när jag tog ut den första kycklingen, Sai.
Jag tog ut Jiraiya och tog bort lite skal åt den, insåg att hinnan faktiskt hade torkat rätt så mycket. Jag såg också att det orginella hålslaget var ganska långt bort från där näbben faktiskt var, så är näbben blev fri flämtade den en bra stund. Blötte upp den med varmt vatten på  fingertoppen, såg att det var blod kvar i blodkärlen, och la därför tillbaka den i kläckaren för att den skulle få en chans att fixa det själv.
Det gick en timme eller så, hinnan såg ut att vara på väg att torka igen, trots att jag tidigare höjt fuktigheten REJÄLT.
Nu hade en del av blodet dragit sig tillbaka, kärlen såg mer tomma ut, så jag bestämde mig för att chansa.
Kycklingen sprattlade hårt och ville ut, men den fick inget grepp med fötterna och hinnan hindrade den, så jag tog ut den och började försiktigt att ta lös hinnan och resterande skal.

Så här såg det ut ett tag:

När jag fått lös hinnan, utan blödning, så lyckades jag få ut vinge och huvudet fick han ut själv. Jag såg dock att den satt fast i hinnan i ägget fortfarande, och att det var lite blod kvar. En del av hinnan var tom på blod, så jag tog saxen jag hade brevid mig och klippte ut kycklingen från ägget där den satt fast, och lyckades därmed undvika att den ryckte av hinnan som hade blod kvar. Den torkade senare och kom lös av sig själv.
Jag hade kycklingen i händerna, under värmelampa, och gjorde allt jag kunde för att kontrollera att den inte blev kall eller visade tecken på svaghet.

Hela detta tog flera timmar, men 7 i morse kunde jag gå och lägga mig, helt utmattad, med en nästan helt torr och fluffig kyckling under värmelampan. Han har piggnat på sig under dagen och är nu nästan lika stark som sitt 12 timmar äldre syskon. De har fått sin första mat, kokt ägg mosat med malda frön, och det är de helt förtjusta i. De dricker och springer runt, pigga och starka.

De är glada i varandra, även om de pickar på varandras tår och undersöker varandra.

Här vilar de en stund tillsammans:
« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 16:09 av Bunnykit »

Speygirl

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 12 sep-12 kl 19:27 »
Såna sötnäbbar!! ;-)

TheoA

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 12 sep-12 kl 20:10 »
Nåååå.. vilka söta :3
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 17 sep-12 kl 18:33 »
Jag säger då det, vilken dramatik!  *har slutat bita på naglarna*

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #37 skrivet: 17 sep-12 kl 21:09 »
Båda kycklingarna mår bra, Sai blir en vecka om några timmar :)
Sai, den äldsta, har hela vingarna full med fjädrar redan, men av någon anledning växer den andra kycklingen långsammare, den har börjat få fjädrar, men är långsammare, lite mer hönshjärna, än sitt äldre syskon.
Tror att Sai är en höna och Jiraiya är en tupp, det känns lite så, haha ^^
Men allt som allt så växer de fint och bra, Sai älskar fortfarande att vara i händerna och att man håller på med h*n, Jiraiya därimot tycker inte om att man tar i han alls, trotts daglig hantering.

Trollmor

• -
« Svar #38 skrivet: 17 sep-12 kl 22:30 »
Så unga och redan utprägldade individer!  Bilden med huvet som sticker fram ur dina (?) kupade händer är redan min favorit.  :D  :-*

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 17 sep-12 kl 23:33 »
Olika personligeheter har jag sett på dem sen de utvecklades i äggen, de hade olika rörelsemönster och reaktioner på lysning och rörelse :)
Sai hoppade upp i handen innan han ens kunde gå ordenkligt, medans Jiraiya har skytt händer sen han kläcktes...vet inte om det faktum att jag hjälpte han ut kan ha bidragit där, men han är fast besluten att inte ändra sig. Ska börja mata dem medans jag håller i dem hädanefter, så gjorde jag med mina höns när jag hade dem, de åt ur handen eller i famnen, och blev jättetama :)

Här är en samlingsbild:

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser