Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mirakelbäbisarna på resa.  (läst 5667 gånger)

Bunnykit

• Hälsingland
Mirakelbäbisarna på resa.
« skrivet: 29 aug-12 kl 06:32 »
Jag köpte nyligen en egen äggkläckningsmaskin, något som jag velat ha väldigt länge nu (sen jag var 12). Jag köpte en Brinsea mini advance.

Jag hade ett dvärgvaktel ägg som jag hittade på fjärilshuset i stockholm, men det var tyvärr dött innan jag fick det upptäckte jag hemma.
För att ha något att titta på, och för att kolla så maskinen fungerade så la jag samma dag jag fått den in sju ägg direkt från kylen. Dessa ägg hade jag haft i gott och väl tre-fyra dagar, och min kyl är fucking iskall, det kan jag lova. Förväntade mig verkligen ingenting, ville bara kolla funktionerna på maskinen, bli van med att använda den tills det räknas osv. Äggen var från konsums friående höns, dock inte ekologiska och inte med utevistelse.
Efter några dagar lyste jag äggen, bara ifall att, så man inte kastar bort små bäbisar...och vad visste jag...två ägg med kycklingar i sig av sju.  :o

Det var oväntat och lite dåligt tajmat, men jag vill inte kasta små bäbisar, så jag behöll dem naturligtvis. De är 7 dagar idag.

Men nu är det utmaningar som väntar. Jag måste till dalarna och fixa lite läkar papper samt så skulle jag på semester med en kompis, vi ska låna en stuga mitt i ingenstanns, och detta är under dag 12-18 i kycklingarnas utveckling, så jag hade hunnit hem igen om jag inte hade behövt fixat läkar papperen också. För att fixa dem måste jag åka inom de närmsta dagarna och stanna mycket längre än jag först hade tänkt, upp mot tre veckor om jag har otur.

Så....hur gör man med bäbisarna då? Jag tänkte över det noga, läste om hur äggen klarar avkylning och diverse, och kom fram till att chansen är god att de klarar sig om jag tar med dem - om jag kan hålla dem varma, runt 37 Celsius och inte under.

Jag har tagit en liten behållare, en plastburk egentligen, som är stor nog precis för två ägg och lite isolerande material (tidningspapper i detta fall), och testat hur denna är att bära direkt mot magen. Hitills har testerna gått bra (testat med två matägg, inte de med kycklingar i sig).
Äggen kommer hållas varma av min hud, och även om fukten kommer vara annorlunda så är jag säker på att under 6 timmar så klarar de fukten, bara värmen är godtaglig. Det blir ju säkert lite fukt från huden också, så jag tror att allt kommer ordna sig. Jag kommer röra mig så långsamt som möjligt samt hålla handen över burken så ofta jag kan, tex på buss och tåg.
Jag kommer spänna fast burken med hjälp av remmar som är fästa i den i hål som jag borrat.

Helt ärligt förväntar jag mig inte till 100% att de kommer klara sig, men jag ska ge dem en så bra chans som jag kan. Jag är glad att jag har kunnat ge dem en så enorm chans bara genom att råka ta just deras ägg och lägga i kläckaren. Om de inte klarar sig så är det inte jättehemskt, även om det vore tråkigt. Som tur är så har jag bara 300m till tågstationen här hemma, sedan från pendeln och till ett tåg inne i stan, och sedan en kort promenad till en buss, så är jag framme hos päronen nån timme senare. Jag är väll ungefär 50% för att de klarar sig och 50% för att det kan gå åt hellvete. Klarar de sig så är det ena starka små saker, den saken är säker :)

Så...till alla som orkat läsa detta, och både troll samt flaming undanbedes hjärtligt; Detta handlar om en oplanerad kläckning, som egentligen 'aldrig skulle ha hänt' om inte äggen hade en sån monstruös tur som de har haft. Världen går inte under om de inte klarar sig, men det vore fint om de gjorde det, det är därför jag kämpar för dem. Sist jag kläckte ägg klarade sig inte lilla Zelda ut ur ägget (japansk vaktel) något som var jobbigt för mig. Jag har, när mina hönor jag hade förut ruvade, förlorat kycklingar i ägget, och det är aldrig kul, men ibland kan man inte ändra på saker.
Just nu kan jag inte ändra att jag måste resa bort, och jag kan inte ändra på att kycklingarna har blivit till. Jag SKULLE kunna efterlysa någon här på forumet att ta hand om dem när jag är borta, men beslöt emot det av olika skäl.

Jag kommer hålla er uppdaterade hur det går, det är ju ett intressant försök iaf, och kanske lärorikt för alla här, ifall att någon annan finner sig i en nödsituation med ägg någon gång. Det här kanske kan rädda livet på viktiga avels kycklingar nånstans senare. Det är ett bra tillfälle för oss alla att lära oss något nytt, och från vad jag har sett från vissa ägg och kläckningar som andra visat så kan de vara ena riktiga tuffingar, de där söta små. Såg så sent som idag en kläckning av kyckling tvillingar från samma ägg på youtube, det som alla sagt är omöjligt!

Håll tummarna nu, kommer nog att åka nu på torsdag. Jag tar naturligtvis med mig äggkläckningamaskinen och sätter upp den så snart jag kommer till päronen. Ägglampa följer också med så att jag kan kontrollera om de klarade resan eller inte.   8)

karsan

• Södermanland
SV: Mirakelbäbisarna på resa.
« Svar #1 skrivet: 29 aug-12 kl 08:45 »
Kul!  Ska följa rapporten med stort intresse.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 29 aug-12 kl 09:26 »
Kängurumetoden alltså?  Jag känner en som lyckades.  Det blev en påfågelstupp, stilig som bara den!  Frun gillade inte att dela säng med ett ägg, men den ruvande människan var obevekling.

/Trollmor
ett alldeles äkta troll, inte att förväxla med såna där otäcka internet-troll!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 29 aug-12 kl 11:00 »
Kängurumetoden alltså?  Jag känner en som lyckades.  Det blev en påfågelstupp, stilig som bara den!  Frun gillade inte att dela säng med ett ägg, men den ruvande människan var obevekling.

/Trollmor
ett alldeles äkta troll, inte att förväxla med såna där otäcka internet-troll!

Nej men va coolt! Bärde han ägget hela ruvningstiden alltså? :o Snacka om besluten att lyckas!

Kringlan

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 29 aug-12 kl 11:11 »
Du är envis du! :-)

Jag klurar på burken; är den öppen i ena änden  så du har hudkontakt med äggen? Annars överförs inte mycket värme från dig till dem.

Mitt sätt att transportera ägg med påbörjad ruvning är att ha dem i isolerad låda(kylväska) tillsammans med petflaskor jag fyllt med varmt vatten. Dem kan man fylla på varhelst det finns en toalett och du kan in förväg kolla med en termometer hur varmt det blir i lådan.
Det är bra att veta hur mycket värme vattnet ger i från sig, så du kan testa med olika varmt vatten, det beror på din kökskran :-)

Det är en stor fördel att de ligger säkert under resan.
Mvh
Karin

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 29 aug-12 kl 11:39 »
Ja, ungefär halva ägget kommer ha kontakt med min mage :) Det orde vara så varmt att de överlever resan iaf, ska lägga nått lager papper utanpå burken för att skydda mot yttertemperaturer samt inuti för att behålla varmluften. Hoppas det funkar, de få timmar man behöver bära dem iaf.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 29 aug-12 kl 11:48 »
Lycka till

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 29 aug-12 kl 12:22 »
Hittade ett välldigt bra, varmt fleece tyg här hemma som jag lagt ett lager i lådan med, blev hur bra som helst. Lite tidningspapper och fleece, det borde hålla dem varma och endå andas lite åt dem. Ska åka och köpa värmelampa nu, och sen förhoppningsvis vara iväg imorgon.

Jag tar också med mig lite fleece till päronen, då jag måste ta hem kycklingarna sen, så de får en liten fleece outfit så de inte fryser då de kommer vara yngre än två veckor. Hoppas båda kläcks, blir lättare för dem att hålla värmen då.
« Senast ändrad: 29 aug-12 kl 12:25 av Bunnykit »

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 29 aug-12 kl 13:07 »
Nej men va coolt! Bärde han ägget hela ruvningstiden alltså? :o Snacka om besluten att lyckas!
Jag tror det.  Jag kan försöka kolla!  Men jag vet att han pratade med ungen före kläckningen.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 29 aug-12 kl 13:09 »
Jag tror det.  Jag kan försöka kolla!  Men jag vet att han pratade med ungen före kläckningen.

Whoaw <3 Hoppas jag också lyckas då.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 29 aug-12 kl 19:37 »
Har fått skjuta upp resan tills lördag :) Men det blir nog bra det med! Då kommer kycklingarna vara 10 dagar gamla i äggen.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 02 sep-12 kl 15:35 »
Uppdatering: Kycklingarna lever fortfarande och växer som bara den :) Ser fram emot förmodad kläckning om en vecka på tisdag/onsdag.  :-[

TheoA

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 02 sep-12 kl 19:52 »
Kul om det skulle bli kycklingar från dem :) Jag försökte kläcka fram kycklingar från 12 ekologiska ägg från City Gross, inte ett enda var befruktat. :(
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 08 sep-12 kl 23:08 »
Tre dagar kvar, och kycklingarna verkar fortfarande må bra i äggen :D

Det råkar inte finnas någon runt stockholm som har en flock med "matäggs" kläckta höns av denna vita ras, leghorn? Vore kul om de kunde gå i en flock med samma sort senare, då jag inte kan behålla dessa små i längden :)

Annars så pratade jag med en har som har en blandflock, så det kanske ordnar sig iaf, men hör gärna av er om ni har några höns av denna sort och gärna tar emot två till. Om någon här på forumet vill ha ägg kläckta så ställer jag gärna upp, maskinen blir ju ledig snart som sagt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 09 sep-12 kl 08:32 »
Tre dagar kvar, och kycklingarna verkar fortfarande må bra i äggen :D

Det råkar inte finnas någon runt stockholm som har en flock med "matäggs" kläckta höns av denna vita ras, leghorn? Vore kul om de kunde gå i en flock med samma sort senare, då jag inte kan behålla dessa små i längden :)

Annars så pratade jag med en har som har en blandflock, så det kanske ordnar sig iaf, men hör gärna av er om ni har några höns av denna sort och gärna tar emot två till. Om någon här på forumet vill ha ägg kläckta så ställer jag gärna upp, maskinen blir ju ledig snart som sagt.
Om du har köpt vbita matägg i affären så är det inte Leghorn utan från en vit värphybrid. De vita hybriderna på svenska marknaden heter Super Nick, Lohmann LSL classic, Hy-Line CV22 eller Bovans White.

Leghorn är en rashöna som inte används inom den kommersiella äggproduktionen idag. Det är dock framförallt raserna Leghorn och Rode Island Red (RIR) som är det genetiska grundmatrial som man startade med när man korsade fram värphybriderna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 09 sep-12 kl 09:26 »
Så Vit Leghorn och Rhode Island Red finns numera bara som små restgrupper, ungefär som våra utrotningshotade allmogeraser?  En sån värld vi lever i ...

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 09 sep-12 kl 12:36 »
Om du har köpt vbita matägg i affären så är det inte Leghorn utan från en vit värphybrid. De vita hybriderna på svenska marknaden heter Super Nick, Lohmann LSL classic, Hy-Line CV22 eller Bovans White.

Leghorn är en rashöna som inte används inom den kommersiella äggproduktionen idag. Det är dock framförallt raserna Leghorn och Rode Island Red (RIR) som är det genetiska grundmatrial som man startade med när man korsade fram värphybriderna.

Jaha, det visste jag inte O.O Men va intressant egentligen!

Frågan återstår dock; Har någon en flock med dessa vita 'värphöns' och vill ha två till? :)

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 09 sep-12 kl 14:54 »
Ahhhhhhhhhw, ikväll, om ca sex timmar, så slår räknaren om till 2 dygn kvar. En av kycklingarna rör sig så mycket i sitt ägg att hela ägget gungar ibland, så förmodligen kommer jag att höra små pip därinne imorgon. Det verkar vara en stark liten kyckling.
Jag stängde av ägg vändningen igår, och ska lägga in en tvättsvamp i en liten plastbytta med lite extra vatten imorgon evt. Ska lysa ikväll och titta en sista gång hur bra luftblåsorna ser ut, och se om någon av dem redan har näbben därinne :)

Så spännande, snart är de här! Har redan satt upp värmelampan, krossat foder till mindre bitar, fixat så att vattenflaskan hänger rätt osv.
Ska bli så kul att träffa de små!

TheoA

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 09 sep-12 kl 17:19 »
Jaha, det visste jag inte O.O Men va intressant egentligen!

Frågan återstår dock; Har någon en flock med dessa vita 'värphöns' och vill ha två till? :)

Kan fortfarade ta emot dem, men som du vet så har jag en blandflock. De kommer iaf få gå fritt hela dagarna när vädret tillåter och när hönsen vill.
Saknar värphöns i flocken ;)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 09 sep-12 kl 19:18 »
Kan fortfarade ta emot dem, men som du vet så har jag en blandflock. De kommer iaf få gå fritt hela dagarna när vädret tillåter och när hönsen vill.
Saknar värphöns i flocken ;)

Jag blir glad att höra att ni låter hönsen gå fritt ute, så hade jag det också när jag hade höns, och skönt att du vill ha dem :) Ville inte 'tvinga' på dig dem eller nått heller, men om du vill ha dem kan du få dem :) Jag kommer hålla dem här tills de är kanske två-tre veckor, har du värmelampa? De kanske behöver det ett tag till efter att de kommer till er.

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser