Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Mask.  (läst 1896 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Hjälp! Mask.
« skrivet: 25 aug-12 kl 09:20 »
Var ute och pysslade om hönsen som vanligt imorse. I ute buren såg jag en höna bajsa och bajset hon släppte var ganska löst och det rörde sig! Såg några maskar i det! Hjälp! Vad gör man?
Är det någon som har kunskap eller erfarenhet av detta så svara gärna så fort som möjligt!
Himla mycket tack!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: Hjälp! Mask.
« Svar #1 skrivet: 25 aug-12 kl 15:08 »

Kan det vara spolmask? (tunna vita)  hade besvär med en höna + lösbajs så jag behandlade henne för mask, passade på att behandla hela gänget och det visade sig att ALLA hade mask (beviset låg stendöd i bajsbrädan dagen därpå  :P ). Går de ute så är det nog väldigt vanligt..
Hursomhelst så köpte jag 'Axilur' på apoteket, minns jag rätt så doseras en höna som en hund - fast i fem dagar istället för fyra.
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #2 skrivet: 25 aug-12 kl 15:13 »
Ja, jag tror det!
Flera är lösa i magen. Har tre hönshus och allt som allt med kycklingar på 10 v har vi 35st. Vi har varit och handlat Axilur nu, flytande och ska ge dem ikväll. Något tips hur man gör det på det smidigaste sättet?
Är det 0,5 ml per kg... kan man räkna att en medelstor höna väger ca 2 -3 kg? Och i Axilurs papper står det 3 dagar i följd och du säger 5?!?
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #3 skrivet: 25 aug-12 kl 16:30 »

Kolla för säkerhets skull här på forumet - det har funnits en hel del  om Axilur har jag för mig..  35st! jag hade bara 5..  tänker du behandla alla? De som är drabbade - bor de i samma hönshus?  Skulle tro att en medelstor ligger kring 2kg.
Jag malde ner tabletter rörde ut de med lite proviva och kletade in spaghetti.. lite omständigt var det - har du flytande så känns det som direkt i näbben med en plastspruta mer gångbart (inte minst om du har olika doseringar beroende på vikt) Vi har gett antibiotika på det viset och det har fungerat bra..
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #4 skrivet: 25 aug-12 kl 17:16 »
Tack min vän! Ja, vi ska väl om drygt en timme börja att ge medicin till dem.
De finns i tre höns hus men deras rastgårdar har bara nät i mellan. Dessutom är kycklingarna som små hos Australorparna eftersom de är så snälla, sedan har vi flyttat ut dem till deras permanenta boende... så alla har någon slags kontakt.
Visst, vi ser på bajset att alla inte är drabbade, men har man så många är det inte lätt att veta vem som bajsar normalt och inte. Därför ger vi alla en kur.
Är emot att använda mediciner i onödan men denna gång tycker vi att det är lika bra att ta alla.
Tack!
Kram
Marika

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #5 skrivet: 25 aug-12 kl 19:59 »
Avmaska med Axilur 10% (samma som till hund och katt) ca. 1ml/kg höna i 5 dagar. Det funkar att ge i dricksvattnet, ge då bara så mycket vatten att de dricker upp det. Det är inte särskilt noga med doseringen, tydligen kan man ge 10 gånger så mycket utan att det är farligt. Man måste dock ge i flera dygn för att maskens alla stadier ska dö. Kassera äggen.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #6 skrivet: 25 aug-12 kl 21:09 »
Tack för ditt tips Svarthönan!
Men... hur länge kasserar man äggen? Under tiden man behandlar och en-två dagar efter eller?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 26 aug-12 kl 13:10 »
Men... hur länge kasserar man äggen? Under tiden man behandlar och en-två dagar efter eller?
Under tiden och minst 5 dagar efter sista behandlingsdag är ett bra tips  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #8 skrivet: 26 aug-12 kl 18:14 »
Oj! Det var länge! Men tack för tipset Grimla!

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 2 användare
Tom Fransman, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser