Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur har ni gjort med behörighetskravet?  (läst 13057 gånger)

Rubensgården

• Gäst
Hur har ni gjort med behörighetskravet?
« skrivet: 24 aug-12 kl 08:49 »
För att installera minsta lilla anläggning som kan lagra elektricitet måste man vara behörig elektriker. Hur har ni kommit runt det? Går det att komma runt? Anser mig ha kunskap nog men det räcker ju inte. I skrivande stund ligger behörighetskravet på 10A, 50V och 200VA. Det kommer man inte långt med och batterier som är internsäkrade på 10A lär man inte få tag på.

torbjorn

• Medelpad
SV: Hur har ni gjort med behörighetskravet?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-12 kl 09:24 »
Placera hela anläggningen i en båt eller ett fordon. Eller dra igång en rejäl lobbykampanj hos berörda politiker och myndigheter för en grundlig revision av skråförordningen behörighetskungörelsen.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 aug-12 kl 12:14 »
Ja- fordonslösningen har jag funderat på men att ställa ett tolv meter högt vindkraftverk på ett fordon är kanske inte så lätt. Kanske kunde man köra med vertikal transmission och en kraftuttagsaxel in i ett fordon.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 12:20 »
Vertikal axel och vattenbroms, så bara ta tillvara värmen har jag hört talas om. Behövs ingen behörighet, ganska lätt att lagra energin och jag antar det fortfarande är skattefritt.  >:D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 aug-12 kl 12:43 »
Nja...nu var det ju elenergi jag var ute efter.

Händig Man

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 aug-12 kl 12:45 »
För att installera minsta lilla anläggning som kan lagra elektricitet måste man vara behörig elektriker. Hur har ni kommit runt det? Går det att komma runt? Anser mig ha kunskap nog men det räcker ju inte. I skrivande stund ligger behörighetskravet på 10A, 50V och 200VA. Det kommer man inte långt med och batterier som är internsäkrade på 10A lär man inte få tag på.

El är nog inget man ska leka med eller gå runt gällande regler, det handlar ju om din och andras säkerhet, och så många pengar kostar ju inte en elektriker, de flesta skulle nog tom kunna göra det åt dig "skattefritt"

Rubensgården

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 aug-12 kl 16:29 »
Det som är lite trist är att man går miste om all experimentlusta. Man vill kunna koppla in olika typer av generatorer och kanske prova sig fram för att hitta rätt kraftförhållanden. I såna lägen är det dyrt med elektriker. För den sakens skull ska man ju veta vad man gör. Egentligen tycker jag inte att man ska få installera el hur som helst på fordon heller. Har sett skrämmande installationer som besiktningen borde ha anmärkt på direkt.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 26 aug-12 kl 22:57 »
Det är ju rätt intressant att vem som helst, utan några som helst behörighets- eller andra formella krav, får konstruera, tillverka och sälja vilken slags elinstallationsmateriel helt på eget ansvar - det är bara att skriva ihop en tillverkardeklaration och klistra på ett CE-märke från en rulle självhäftande märken man nyss har köpt på eBay. Men däremot får inte vem som helst skruva fast och koppla in den där prylen.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 26 aug-12 kl 23:07 »
Det är ju också rätt intressant att man får räkna ut för sin elektriker vilken resistans i elverket ska kopplas mellan jord och nolla, hur jag vill parallelkoppla både elverket och omformaren för att förhindra övertoner och att elektrikern sen kopplar in allt enligt min ritning. Men jag själv får inte koppla det och elektrikern behöver inte förstå varför jag vill ha det kopplat på det viset.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rubensgården

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 aug-12 kl 17:03 »
Det borde gå att använda sig av det här undantaget:
5. Losskoppling eller anslutning av en anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande där anordningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

Eller? Jag har bollat frågan tre gånger mellan elsäkerhetsverket och mig men har inte fått något bra svar eller rättare sagt: Det svar jag fick var att ingen punkt i kedjan får överstiga 10A, 200VA eller 50V. Därigenom tror jag att ett blybatteri och speciellt kabelskon på ett sådant skulle kunna utgöra en punkt som går över nämnda gränsvärden.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 28 aug-12 kl 20:21 »
Och då är ju frågan om ström- och effektvärdena avser normal belastningsström, märkströmmen för de överströmsskydd som finns, eller om det gäller momentan kortslutningsström.

Om man tänker sig ett normalt fritidsbatteri och placerar det och tillhörande kablage på ett sådant sätt att det är helt uteslutet att en kortslutning kan uppstå på batterisidan av säkringarna (t ex batteriet ställt längs en vägg av isolerande material, säkringar fastsatta på väggen på ömse sidor av batteriet och kablarna mellan säkringar och batteripoler så korta att de aldrig kan nå i närheten av varandra. Dessutom någon form av skydd ovanpå batteriet så att det är uteslutet att föremål kan läggas eller ramla ner på det och orsaka kortslutning.

Någonstans i systemet får man ju dessutom en knutpunkt där tillgänglig ström från batteriet och från andra strömkällor finns tillgänglig samtidigt så att båda kan bidra till kortslutningsströmmarna.
Om det rör sig om en offgrid-anläggning för mycket låg effekt skulle man kunna ordna strömbegränsningen helt enkelt med motstånd i serie med batteriet, omedelbart intill polerna.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 aug-12 kl 12:26 »
Det jag bollar med elsäkerhetsverket just nu är om ett blybatteri i sig själv är en starkströmsanläggning. Som jag tolkar lagen får inte jag koppla in ett batteri så länge det inte har en internsäkring på 10A. Sådana batterier finns inte. Sen hur min anläggning är förskaffad är irrelevant så länge jag inte får ansluta något till batteriet. Det finns dock bara en person på elsäkerhetsverket som kan besvara mina frågor och han är på semester.

Gränsvärdena avser maxvärden för anläggningen, dvs de märkströmmen för de strömbegränsningsskydd som finns. Momentana strömmen kan ju bli väldigt mycket högre innan dessa löser ut. Ingen punkt i kedjan ska kunna komma över dessa värden. Då vi i sammanhanget oftast pratar om klenspänningsanläggningar innebär en överskridning av gränsvärdena att anläggningen istället är en starkströmsanläggning. (Mer än 10A eller 200VA).
« Senast ändrad: 29 aug-12 kl 12:33 av Rubensgården »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 29 aug-12 kl 21:09 »
Det borde ju finnas något undantag från kravet på överströmsskydd för ledningar mellan en energikälla och dess närmaste överströmsskydd. Nu har jag inga moderna föreskrifter tillgängliga just nu, men i 1939 års starkströmsföreskrifter § 23b står följande (jag vill minnas att ungefär samma skrivning fanns kvar ända tills det blev EU-anpassade starkströmsföreskrifter i mitten av 90-talet) :

Citera
Ledningar skola vara så dimensionerade, att de under normala driftförhållanden icke antaga skadlig temperatur. Spänningsförande ledningar skola därjämte vara försedda med överströmsskydd. Sådant skydd erfordras dock ej för
  • ledning, som är anordnad på med hänsyn till brandfaran ofarligt sätt,
  • ledning inom driftrum, som förbinder maskin, transformator, ackumulatorbatteri eller likriktare med tillhörande apparater,
  • ledning, vid vilken ett strömavbrott kan medföra fara.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 aug-12 kl 08:36 »
Du blandar ihop installation med anläggningens beskaffenhet. Det är arbetets art som avgör om man ska vara behörig eller inte. Jag pressade elsäkerhetsverket igår och kom fram till att ett batteri i den aktuella storleksklassen kan leverera starkström. De ville dock inte ta något beslut i frågan utan det är uppe på ganska hög nivå nu. Konstigt att det verkar som att jag kommer stå för någon typ av prejudicering nu. Verkar som att frågan inte har varit uppe. Det är dock en viktig fråga.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 30 aug-12 kl 23:18 »
Spännande, håll oss underrättade.

Jag fick alltså inte koppla in min omformare till batteribänken med säkringen på 1200A?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rubensgården

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 aug-12 kl 08:28 »
Som obehörig elektriker (alltså helt utan behörighet) får man koppla in upp till 10A, 50V eller 200VA. Inga av ovanstående värden får överskridas. Detta innebär en maximal effekt på 120W vid 12V samt 200W för ett 24V system.

Det jag vill få reda på är som sagt om ett batteri klassas som starkströmsapparat. Isf får man ju inte röra ett batteri.
« Senast ändrad: 31 aug-12 kl 08:34 av Rubensgården »

Rubensgården

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 sep-12 kl 15:21 »
Jag fick följande svar från esv:
"Om din elinstallation ingår i en skyddsklenspänningskrets i en anläggning där skyddsåtgärder vidtagits så att vare sig spänning, ström eller frekvens kan nå värden som är farliga för person och egendom så faller den in under undantag 3 i 3 § ELSÄK-FS 2010:4 vilket innebär att den inte är behörighetskrävande.

I annat fall krävs behörighet för att få utföra elinstallationen."

Som vanligt ett typiskt myndighetssvar som inte svarar på frågan huruvida ett batteri är en starkströmsapparat. Eller på ett ganska luddigt sätt indikerar att ett batteri kräver behörighet. Jag har svarat och ger inte upp innan jag har ett klart besked.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 07 sep-12 kl 15:46 »
Intressant det här, och tack för att du tar dig tid att reda ut det hela.

Typiskt myndighetssvar ja, som de kan välja att tolka som de vill i efterhand!  ;)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #18 skrivet: 07 sep-12 kl 16:04 »
Men om man nu känner sig såpass säker att man man inte vill använda elektriker, varför bry som om reglerna? Är man säker så kan ju inget hända. Eller? Så är man förvissad om att det man gör är ofarligt så bryr man sig inte om behörighetskravet och det finns ingen brandfara eller personfara alltså får aldrig någon någonsin reda på det. Eller är det för att ni inte är så säkra som ni vill att någon annan ska ta risken och täcka er försäkring? Det är klart att en sådan tjänst kostar pengar! Jag tycker diskussionen är lite som att både ha och äta kakan.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 sep-12 kl 15:16 »
Nuhar jag fått ett klart svar! Alla små energipaket som installerats utan behörighet är illegala. Då vet jag att vi ska ägna oss åt lite civil olydnad. Frågan är vad påföljden blir? Vite?

Här är beskedet:
Om batteriet levererar mer än 10 A /200VA så är installationen behörighetskrävande. Se 3 § i ELSÄK-FS 2010:4.

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 3 användare
Mussa, Ljunghonung, conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser