Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med rubbat balanssinne  (läst 2745 gånger)

Danarp

• Skåne
Tacka med rubbat balanssinne
« skrivet: 23 aug-12 kl 18:02 »
Hej

Jag upptäckte en tacka i dag som betedde sig märkligt.Hon går med huvudet högdraget och lite åt sidan. Annars såg hon pigg ut till att börja med. I samband med att jag flyttade dem till nytt bete så hamnade hon efter de andra och ramlade omkull. Efter flytten kollade jag över henne lite och förvånades väldigt över hur lätt hon trillade när jag höll tag i henne. Hon måste således fått nån rubbning i balanssinnet.
Jag vill minnas att jag läst om detta innan här och då har jag för mig att det hänleddes till någon brist av något slag. Dock hittade jag inget när jag sökte.

Hon är en 3 årig tacka, gott hull, hon går endast på bete och har tillgång till mineralbalja och saltsten. Hon verkar och äta som hon ska och betar på.

Är det någon som har erfarenhet av någon tacka med liknande beteende? Mycket tacksam för alla förslag på vad man kan göra.

Danarp

• Skåne
SV: Tacka med rubbat balanssinne
« Svar #1 skrivet: 23 aug-12 kl 19:11 »
Efter en stunds betraktelse så kan jag lägga till att hon går med väldigt breda ben bak (antagligen för att hålla balansen) och går liksom snett med hela kroppen när hon förflyttar sig.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-12 kl 00:34 »
Kopparbrist ser ut så här.
« Senast ändrad: 24 aug-12 kl 11:20 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Danarp

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 07:00 »
Efter koll i Sjödin så skulle det kunna vara koppar. Hur råder man bäst bit på det, baljan kan ju snabbt bytas mot en med koppar i, men hon som är drabbas behöver kanske ha en snabbare behandling? Sen får man väl vara försiktig så man inte get för mycket.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 aug-12 kl 10:52 »
Hej
Listeria? Läs i fårboken o googla symptom på listeria och kringsjuka. Skulle det va listeria behövs penicillin omgående.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 24 aug-12 kl 11:06 »
Listeria?
Jag har haft tacka med Listeria. Den gick i cirkel, snorade, lite dreggel, hade ett öra hängande och huvudet böjt åt det håll örat inte hängde ner på.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 aug-12 kl 11:16 »
Listeria är ju intimt sammankopplat med ensilage utfodring och tackan går ju på bete... Har antagligen gjort detta en längre tid :o
Får måste väl kunna drabbas av stroke, precis som människor ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Danarp

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 aug-12 kl 11:31 »
Jag har haft tacka med Listeria. Den gick i cirkel, snorade, lite dreggel, hade ett öra hängande och huvudet böjt åt det håll örat inte hängde ner på.

Jag blir inte riktigt klok på vad det kan vara! Det gick ju ganska bra att förflytta henne, förutom att hon trillade en gång.
Det som kanske kan tala emot Listeria är att hennes allmäntillstånd verkar bra annars. Sen jag flyttade henne så betar hon frenetiskt, trots sin stappliga gång. I och med att hon betar så bra så har jag hela tiden antagit att våmm m.m. funkar som de skall. Slemhinnor m.m. se bra ut.
Listeria kommer väl främst när man ger ensliage? Hon har ju gått på enbart bete i snart 4 månader....

Ska man kanske ge tillskott av B-vitamin också? (Detta ges oralt misstänker jag?) Dock talar kanske inte hennes annars pigga tillstånd för B-vitaminbrist?
Koppar? Räcker det att få i henne en dos mineraler ihop med t.ex. kraftfoder?

Nu känner jag mig ganska villrådig, penecilinet tog nog slut i våras också...

Danarp

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 29 aug-12 kl 17:34 »
Nu har hon fått extra mineraler, b-vitaminer i några dagar samt en dos Selevitan.
Jag märker ingen förbättring direkt. Tveksamt om hon blivit mycket sämre heller.
Någon som vet hur länge som är rimlig tid för en förbättring? Kan jag ge mer Selevitan, gav ju rekommenderad dos i fredags och man får väl vara försiktig med att ge för mycket?
B-vitamin, hur länge skall man fortsätta med tillskottet?
Mineralerna? Kan man boosta även de på något smidigt sätt?

Veterinären var ganska osäker på diagnosen när jag rådfrågade på telefon.

Väldigt tacksam för tips!

Nemi

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 06 sep-12 kl 20:33 »
Hur går det för din tjej? Tänkt på er.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

nettanscorner

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 sep-12 kl 20:51 »
Listeria är ju intimt sammankopplat med ensilage utfodring och tackan går ju på bete... Har antagligen gjort detta en längre tid :o
Får måste väl kunna drabbas av stroke, precis som människor ??? ???
Listeria är anmälningspliktigt till Jordbruksverket.

Bara så ni vet

mvh Nettan

Mecki

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 08 sep-12 kl 22:23 »
Kontakta en veterinär!

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser