Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få bort mögel från tyg  (läst 17261 gånger)

Weasel

• Skåne
Få bort mögel från tyg
« skrivet: 22 aug-12 kl 16:36 »
Tips på hur jag får bort svarta mögelprickar från ljust barnvagnstyg efterlyses! Har skrubbat med flytande tvättmedel, och har fått bort en hel del, men på vissa ställen är där kvar.
Får ev slänga den, köpte den för 150 kr just för prickarna, på blocket ligger (rena) runt 1000, så jag tyckte set var värt ett försök, snål som man är   :-[ ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Få bort mögel från tyg
« Svar #1 skrivet: 22 aug-12 kl 16:53 »
Vilken färg är det på klädseln? Prova klorin eller köpefläckbortagningsmedel, på ett undanskymt ställe, så att du vet om medlet tar färgen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 22 aug-12 kl 22:47 »
Ska man få bort mögelfläckar med tvättmedel så krävs det också så hett vatten tyget tål, och inte för stor koncentration av tvättmedlet. Förmodligen blir det bättre resultat med s k vittvättmedel som ofta innehåller någon slags blekmedel.

Om inget annat hjälper, prova med väteperoxid (men försiktigt, som ieenilorac skrev).

Om du försöker med konstiga häxbrygder så tänk på att inte blanda sura och basiska ämnen, de neutraliserar ju varandra och slutprodukten kan inte göra någon nytta alls ur rengöringssynpunkt. Färdiga tvättmedel och blekmedel är avsedda att fungera bra för sig själva och resultatet blir bara sämre om man försöker blanda dem med något annat. Då är det bättre att prova med ett medel åt gången och skölja grundligt med rent vatten mellan de olika försöken.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 aug-12 kl 19:41 »
Tack för era svar!
Jag funderade på klor men var rädd att det skulle ta färgen också. Men jag hade ju inget att förlora så jag tog först lite, och sen på hela... Blev kanon, vagnen är som ny!!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser