Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemskt besök på hönsgården!! med bild...  (läst 12919 gånger)

arivle

• Halland
SV: Hemskt besök på hönsgården!! med bild...
« Svar #20 skrivet: 22 aug-12 kl 17:29 »
 Om man inte är ornitolog så vet ju många inte vad de är för sorts rovfågel, vissa är ju utrotningshotade.. så döda inget oavsett.  Det är ju tråkigt att bli av med höns men det är ju bara naturens gång :P Man får skydda dem bäst man  kan.
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 22 aug-12 kl 17:48 »
helt säker på ormvråk...

Unga duvhökar är bruna också. Vi har själva 3 hökar som seglar här dagligen nu o spanar. En är mycket större än de andra och grå (antagligen morsan) och sedan är det 2st bruna lite mindre. Sensommare - Hösten brukar vara en tid då det brukar kunna bli mycket rovfågelangrepp då ungarna ska börja lära sig jaga.

Också lånade bilder men på duvhök

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Maddie

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 22 aug-12 kl 18:05 »
helt säker på ormvråk...dom ser precis ut så här när man ser dom under ifrån(lånad bild) är dom med fridlysta,har ju en del jägare runt mig så det är väll bara att höra sig för isf.

Jag skulle gissa att du har både och  :) de som seglar runt och säger piii piii när de seglar är ormvråkar och de tar mer sällan höns, men jag har hört att det händer.

Men den du har tagit kort på bakifrån ser absolut ut som en ung duvhök och de tar både höns och kycklingar. Jag går alltid ute och vaktar mina höns numera när jag släpper ut dem en stund. Duvhöken är alltid värre från och med nu och framåt en tid för den behöver äta upp sig inför vintern, vissa av dem är stann fåglar  :-\

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 22 aug-12 kl 18:07 »
nej jag kommer bara skrämma iväg dom,här hos oss bor ingen jägare :) har man jagat iväg dom(om dom överhuvud taget ommer tillbaka) nog många gånger så kanske dom håller sig undan....så vad det är för sort då spelar ingen roll.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 22 aug-12 kl 18:11 »
jaaa så låter dom när dom svävar :) så när dom blir stora nog så är vi med dom ute,vill inte ta några chanser....brukar ha hunden ute ofta på dagen men just idag så var han inne, dom kanske håller sig lite mer undan då om dom ser hunden? men oavsett så tar jag inga chanser nu när jag vet va dom kan göra.

urtica

• Gäst
SV: Duvhök
« Svar #25 skrivet: 22 aug-12 kl 19:42 »
NEJ man får inte döda ofredande djur, om djuret är en Duvhök!!   Duvhök är fridlyst!!  Och det är väl inget att skryta med att man dödat en sådan trots det  :(
Håller med ! Fy !

LasseDalom

• -
« Svar #26 skrivet: 22 aug-12 kl 21:06 »
Var glad att vår natur börjar repa sig så vi har möjligheter att få se våra vackra rovfåglar igen.

Torry

« Svar #27 skrivet: 22 aug-12 kl 21:16 »
En duvhök eller en sparvhök som siktat in sig på ett byte skiter fullständigt i om det står en människa precis intill den dyker bara rakt på bytet. Bara om man hinner reagera och skrika och flaxa med armarna distraheras den och flyger bort. Hos oss lyssnar vi mycket på talgoxens varningsläte, en entonig vissling, hör man den så är höken inte långt borta. Har lyckats mota bort både duvhöken och sparvhöken flera gånger de senaste veckorna genom att vara extra uppmärksam när talgoxen varnar. Han har stenkoll  (:)
//Torry

nico75

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 22 aug-12 kl 21:29 »
jag har hört av en fågelskådare att ormvråkar tar inte höns, det stämmer nog för jag har alldrig varit med om att de har tagit en höna. Men duvhöken har tagit ett gäng för mig, på hösten kmmer strövar höken och passerar men då stänger jag in dom någon månad och sen är det okej

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 22 aug-12 kl 21:40 »
visst e de fina djur,men dom kan hålla sig på avstånd >:( den här ville verkligen ha hönsen om de var till lek eller mat vet ja inte men den hoppa flera gånger mot nätet för att komma igenom eller få tag i dom,hade nog hållit på ett tag till om inte jag kommit ut.............och jag tycker man ska få ha sina djur i fred på gården sin :) men sånna debatter gäller väl alla vild-djur även vargen som en del gillar att titta på men för min del kan dom titta på den i djurpark ;)

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #30 skrivet: 23 aug-12 kl 13:20 »
Duvhöken är en hungrig fågel..

Den tar lekande en kanin på 1,5-2kg och flyger iväg med dem..
Byten över ca 2kg äts på plats..

Enklast att fånga med levande fälla sk kråkfälla modell stor.. men..
fällan kan bara angnas med nyfällt byte som du skrämt bort höken ifrån.. då är den tillbaka inom ca 4h.

Vår fina blå "blå anks drake" på ca 3,5kg var ingen match för flygande faran.. och då var det en årsunge av duvhök som slog till.
Misstänker att bara kalkonerna på ca 11kg är för stora..

Här är även kungsörn och havsörn på besök under lammningstid.. därför är lamm och tacka innomhus de tre första veckorna.. sen verkar lammen vara för stora..

Räven är även den hungrig... här sköt vi 19st rävar i stort sett på gårdsplanen.. (inom 100m från huset) under fjolårets jakt.
den tvekar inte på en 11,5kg kalkon.... lite tung att bära bara.. men släpa går ju.. (det blev för tungt när vi adderade lite bly)
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Duvhök
« Svar #31 skrivet: 23 aug-12 kl 14:38 »
Men! En duvhök kan inte lyfta med en 2 kilos höna :D   duvhök väger 700-1200 gram.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #32 skrivet: 23 aug-12 kl 14:44 »
Säg det till duvhökarna här ikring.. Suck..!!
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 23 aug-12 kl 15:36 »
Våra  >:D duvhökar flyger i väg en bit med de mindre. Men tyvärr behöver de ju inte flyga ivär med dom för att skada elle döda även större hönor eller tuppar.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 23 aug-12 kl 16:03 »
Ja det är ju inte ens bästa sida som kommer fram när ens telingar försvinner eller ligger halvdöda på lagårsbacken. Tängte ta en söndertrasad höna och gå till grannen med, han som matar rävungarna med hundmat, förra året. Men kom på att dom faktiskt inte gnällde när vi hade motocrossfestival på isen enda helgen de var ute i stugan på vintern. Så jag teg för grannfriden. Men så arg.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Maddie

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 23 aug-12 kl 22:09 »
En del tar bort sig själva...
På eftermiddagen i dag blev det ett jäkla liv i hönsgården och hundarna fick full fart ut, då hade duvhöken försökt ta hönsen i hönsgården men den höll !!!!! Det fjorde inte höken som hade brutit nacken mot gallret. Otroligt vacker var den  :-\

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #36 skrivet: 23 aug-12 kl 22:12 »
Lämna in den för uppstoppning. Det måste man väl få göra eller? Eller är det för sent?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 23 aug-12 kl 22:15 »
tur att gården höll :) här hoppa ormvråken på nätet också men hade nog kanske sätt sig fast om jag inte fått syn på den å skrämmde iväg den. då är iaf hönsen lite tryggare nu trots olyckan!

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #38 skrivet: 24 aug-12 kl 08:06 »
Ett jäkla liv på tuppen i hönsgården nyss. Duvhök !!!

Glad att hönsgården höll. De små vågar sig väl inte ut mer idag  :(
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Maddie

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 24 aug-12 kl 17:14 »
Lämna in den för uppstoppning. Det måste man väl få göra eller? Eller är det för sent?

Har lagt den i frysen och hört mig för men de säger att det är svårt med alla tillstånd som tydligen måste införskaffas.... Jag blev rekommenderad att begrava den i stället  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser