Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemskt besök på hönsgården!! med bild...  (läst 12886 gånger)

Silkesmamman

• Värmland
Hemskt besök på hönsgården!! med bild...
« skrivet: 22 aug-12 kl 11:32 »
Den här uslingen satt på hönsgården idag när jag gick ut till kycklingarna;(( tur dom är ordentligt instängslade!! men vågar nu inte släppa ut dom så dom får gå fritt......kan sådana här ta fullvuxna höns med om man släpper ut dom fritt???

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hemskt besök på hönsgården!! med bild...
« Svar #1 skrivet: 22 aug-12 kl 11:34 »
Jag såg en sån sitta på vår hönsgård också en dag för några veckor sedan! Vi har bara vuxna stora höns... Så nog kan de vara nyfikna på tanken att äta vuxna höns iaf!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 22 aug-12 kl 11:39 »
nej usch! men klarar dom av att flaxa iväg med en stor höna? hur är höns med att försvara sig? nu vågar jag nog aldrig släppa ut dom i det fria,dom kanske har det bäst i hönsgården ändå :-\

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 22 aug-12 kl 11:40 »
Nej! Duvhökar klarar INTE av att flyga iväg med en höna, men Havsörn klarar det  ;D
« Senast ändrad: 22 aug-12 kl 11:51 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 22 aug-12 kl 11:41 »
nej usch! men klarar dom av att flaxa iväg med en stor höna? hur är höns med att försvara sig? nu vågar jag nog aldrig släppa ut dom i det fria,dom kanske har det bäst i hönsgården ändå :-\

De kan nog inte flaxa iväg med en höna, men väl döda den.

Höns är dåliga på att försvara sig, deras enda chans är att springa iväg och gömma sig.

Jag har släppt ut hönsen många gånger efter att jag såg höken, så det kan nog gå bra. Dock har jag aldrig sett höken igen efter det.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 22 aug-12 kl 11:44 »
vi bor alldeles brevid skogen så man ser dom rätt ofta,men inte så nära som nu när vi fått kycklingarna så blev den väll sugen då....får nog låta dom växa till sig innan man vågar ge dom en chans ute....

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 22 aug-12 kl 11:45 »
vi bor alldeles brevid skogen så man ser dom rätt ofta,men inte så nära som nu när vi fått kycklingarna så blev den väll sugen då....får nog låta dom växa till sig innan man vågar ge dom en chans ute....

Du kan ju släppa ut dem korta stunder medan du står bredvid och passar? Skulle tro att höken inte vågar attackera när det står en människa bredvid.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 22 aug-12 kl 11:46 »
ja den försvann fort när jag börja flaxa i armarna ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 22 aug-12 kl 12:19 »
Duvhökar dödar vuxna höns. De kan inte flyga iväg med dem, men har inga problem med att döda dem. De sitter kvar på stället och äter.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 22 aug-12 kl 12:50 »
ok,ja den såg riktigt sugen ut,hoppa flera gånger på nätet för att skrämma dom eller att den ville in,den brydde sig inte om mig förrän jag börja flaxa i armarna å skrika... hoppas den håller sig borta ett tag nu och jag avvaktar tills dom blir större,kycklingarna är bara 11 veckor så dom tar han nog lätt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 22 aug-12 kl 13:06 »
Om man vill och kan ha andra fåglar, så är gäss ett tips. De larmar för rovfåglar, och skyddar de andra. Hjälper dock inte mot örn, som ju kan slå en gås också. Men mina gäss skyddar främst alla ungar, både gässlingar, ällingar och kycklingar. Nåde den som kommer för nära, eller som tom får dem att pipa till. Är skyddsobjekten tillräckligt små kan de göra fejkutfall även mot mig, även om de litar på mig. Men alla besökare gör bäst i att hålla sig nära mig när det finns småttingar. Detta trots att mina gäss annars är väldigt snälla mot alla tvåbeningar, och även mot de katter de känner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 22 aug-12 kl 13:43 »
svårt eftersom det  är fotat bakifrån, men jag tycker det påminner om en ormvråk i teckningen?  En sådan hade ihjäl en av mina fullvuxna rirhönor för en månad sedan :( hittade henne halväten på gräsmattan :( är en stor familj av ormvråkar som verkar  bosatt sig här intill. Vågar inte ha hönsen ute när vi ej är hemma. (går fritt på tomten)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #12 skrivet: 22 aug-12 kl 13:45 »
Duvhöken bet skallen av vår största orpingtonhöna  :'(
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Duvhök
« Svar #13 skrivet: 22 aug-12 kl 15:40 »
NEJ man får inte döda ofredande djur, om djuret är en Duvhök!!   Duvhök är fridlyst!!  Och det är väl inget att skryta med att man dödat en sådan trots det  :(
« Senast ändrad: 22 aug-12 kl 15:53 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 22 aug-12 kl 16:31 »
Från en tråd för några dagar sedan:
Hoppsan, den Jaktförordning som gäller är:

http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19870905.htm

Citera
18) Rödräv, grävling, hermelin, vessla, iller, mård och korp får jagas inom område för viltuppfödning, hönsgård eller liknande anläggning samt inom ett avstånd av 200 meter från sådana anläggningar, om det behövs för att förhindra skada inom anläggningarna den 1 juli–den 30 juni.

Angående duvhök står bara följande:
Citera
29 § Om förutsättningarna enligt 23 a § är uppfyllda för andra djur än björn, varg, järv, lo, säl eller örn, får länsstyrelsen ge tillstånd till skyddsjakt.
   Länsstyrelsen ska i beslutet om tillstånd bestämma hur man ska förfara med fångat eller dödat djur av art som avses i 33 § första stycket.
  ...
   Tillstånd till jakt på duvhök i syfte att skydda fåglar som är uppfödda för att sättas ut för jakt får endast avse fångst av duvhök för förflyttning till en annan plats för att åter släppas fri.
   ...

Citera
Förutsättningar för skyddsjakt
23 a § Om det inte finns någon annan lämplig lösning, och om det inte försvårar upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos artens bestånd i dess naturliga utbredningsområde, får beslut om jakt som avses i 23 b, 24,25 och 29 §§ meddelas
1. av hänsyn till allmän hälsa och säkerhet eller av andra tvingande skäl som har ett allt överskuggande allmänintresse, inbegripet orsaker av social eller ekonomisk karaktär och betydelsefulla positiva konsekvenser för miljön,
2. av hänsyn till flygsäkerheten,
3. för att förhindra allvarlig skada, särskilt på gröda, boskap, skog, fiske, vatten eller annan egendom, eller
4. för att skydda vilda djur eller växter eller bevara livsmiljöer för sådana djur eller växter.

Ett beslut som avses i första stycket får även avse rätt att göra ingrepp i fåglars bon eller förstöra fåglars ägg. Förordning (2009:1265).

Citera
Skyddsjakt enligt 7 § jaktlagen
24 § Frågor om jakt enligt 7 § jaktlagen (1987:259) prövas av
1. Naturvårdsverket när det gäller jakt efter björn, varg, järv, lo eller säl samt efter rovfåglar och ugglor, och
2. länsstyrelsen i andra fall.

Så tydligen måste man ha tillstånd för att jaga duvhök, men det borde kunna gå att få det med hänvisning till 23 a §. Om man kan få det i verkligheten vet jag inte. Konstigt att 29§ är begränsad till uppfödning av fåglar för utsättning till jakt, inte för hönsgårdar. Rimligt vore ju att man även för uppfödning av tamfåglar fick fånga duvhök och omplacera.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Duvhök
« Svar #15 skrivet: 22 aug-12 kl 16:35 »
Fridlysningen försvinner när den attackerar tamboskap enligt polisen!
Polisen har fel. Så var det enligt den gamla jaktförordningen, numera får man inte jaga rovfåglar utan tillstånd, oavsett om de skadar ens tamdjur. Lite orimligt tycker jag, särskilt att man får fånga och omlokalisera duvhök om den angriper fåglar som föds upp för utplacering, men inte när det gäller tamfåglar.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 22 aug-12 kl 17:08 »
det är en hel familj av dom här,dom har sitt bo uppe i en gran så har sett dom har varit ute å övnings-flygit i sommar:( brukar se dom segla över skogen så jag kommer nog aldrig ha hönsen ute utan uppsikt.....jag trodde det var ormvråk.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 22 aug-12 kl 17:15 »
helt säker på ormvråk...dom ser precis ut så här när man ser dom under ifrån(lånad bild) är dom med fridlysta,har ju en del jägare runt mig så det är väll bara att höra sig för isf.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 22 aug-12 kl 17:20 »
Som jag skrev ovan, de enda djur man får jaga i anslutning till hönsgården, är följande:
Citera
18) Rödräv, grävling, hermelin, vessla, iller, mård och korp får jagas inom område för viltuppfödning, hönsgård eller liknande anläggning samt inom ett avstånd av 200 meter från sådana anläggningar, om det behövs för att förhindra skada inom anläggningarna den 1 juli–den 30 juni.
Ingen rovfågel alls, alltså.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 22 aug-12 kl 17:24 »
aha ja då vet man de.....får väl sätta upp en stor fågelskrämma ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 2 användare
Anders Flix, Robert Magnusson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser