Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maran, rasstandard och avel  (läst 9743 gånger)

jerker_s

• Södermanland
SV: Maran, rasstandard och avel
« Svar #20 skrivet: 28 aug-12 kl 20:24 »
Tack så mycket för din hjälp Lina!! När du skrev hormonrött tidigare, vad innebär det? Är det den röda randen på benen som ibland finns??

Det vore ju underligt om vi skulle ha annan standard då det är en fransk ras..

Men jag är förundrad över att jag sett så få Maraner med "köttfärgade" ben.. De flesta jag sett inklusive mina har gråa eller svarta ben.. Jag har endast en tupp och någon/några hönor med "köttfärgade" och någon tupp med rött på benen... Men de flesta avlar kanske mest på äggfärgen...

Minimika

• Västerbotten
« Svar #21 skrivet: 28 aug-12 kl 21:04 »
Alla mina vetefärgade har hudfärgade ben. Några med hormonrött.
Däremot har jag svårt att se att dom får den där bruna spegeln på vingen. Dom är kanske lite för unga ännu.

FM

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 28 aug-12 kl 22:43 »
Åhh vad bra Lina du hittade det inte jag hittade  :D  och ändå tyckte jag att jag läst det  ::)

Jerker du har svart kopparmaran? Då enligt den franska standarden som Lina skrev så får dom ha grå ben och jag misstänker att så är det i holland / tyskland oxå och då kanske inte så konstigt att man själv har det? Nu spekulerar jag, men om grått är önskvärt (fr standard) så ligger det kanske nära svarta ben rent genetiskt?

Mina kopparfärgade har oxå gråa ben och några med svart utom de blåkoppar spättade tupparna som har mer vita ben.

Hormonrött är det röda som lyser igenom på tuppar som är könsmogna, syns kanske inte lika bra vissa benfärger :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

jerker_s

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 29 aug-12 kl 07:40 »
Åhh vad bra Lina du hittade det inte jag hittade  :D  och ändå tyckte jag att jag läst det  ::)

Jerker du har svart kopparmaran? Då enligt den franska standarden som Lina skrev så får dom ha grå ben och jag misstänker att så är det i holland / tyskland oxå och då kanske inte så konstigt att man själv har det? Nu spekulerar jag, men om grått är önskvärt (fr standard) så ligger det kanske nära svarta ben rent genetiskt?

Mina kopparfärgade har oxå gråa ben och några med svart utom de blåkoppar spättade tupparna som har mer vita ben.

Hormonrött är det röda som lyser igenom på tuppar som är könsmogna, syns kanske inte lika bra vissa benfärger :)

Jag har svart och blå kopparmaran. Några få har "köttfärgade" vilket jag försod vad önskvärt, grått var OK för hönor (ej önskvärt), dock ej svart..

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #24 skrivet: 29 aug-12 kl 12:55 »
Spännande med dessa diskussioner..

Men som med all avel så måste man begränsa vad man sätter främst i avelsarbetet..
Inom Hundaveln pratar man om att man inte ska förbättra mer än en egenskap samtidigt (absolut max tre olika)
annars så riskerar man att inte komma någon vart alls.. genom att man antingen behåller för många avelsdjur med för olika egenskaper eller genom att man begränsar avelsdjuren till inga alls  :o

Tex så satsar min hundavlande vän på att hennes jyckar ska få bättre svansansättning och päls..    ;D  om hon lyckas får vi se. (hon har haft en kull så det kommer att dröja många år innan vi ser resultat)

Vad kan man då säga om höns.. tja allt eller inget..
Vad räknas som egenskap??  tex äggfärg, benfärg, benbefjädring etc..

Jag tänkte satsa främst på den egenskap som utmärker en Maran.. nämligen äggfärg.. Så det blir prio ett för mej..

Sen då.. tja då jag har både koppar och vete.. så funderar jag på att satsa lite olika här..
Vete där kroppsformen är bra.. tänkte jag se om jag inte kunde få lite mer jämnhet i färgen på befjädringen.. De varierar från ljus grädd till nästan mörk furu..  mitt emellan ska vara bra enligt bilder.. (hudfärgade ben har vi oxå)
På koppar tycker jag att jag har lite lite kropp.. väl slanka höns så här blir det att välja de som är lite grövre i typen.

När jag lyckats med dessa egenskaper så väljer jag en annan som jag tycker bör förbättras och gör ett urval efter det..

Det är intressant att köpa in avelsägg och se om kycklingarna passar in i avelsarbetet.. bor så långt bort att det är svårt att kunna fara och titta på föräldradjuren.. eller att kunna köpa in vuxna djur som passar in..  ::)

Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

FM

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 29 aug-12 kl 13:24 »
Med höns kan man jobba lite "snabbare" än i hundavel ;)

Äggfärgen är en av de viktigaste aspekterna inom maranavel men typen är viktig oxå, det är endel av charmen med maraner  :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #26 skrivet: 29 aug-12 kl 16:42 »
Med höns kan man jobba lite "snabbare" än i hundavel ;)

En annan viktig skillnad på tex höns och hundavel är att man som regel kan ha större generationer och därmed sålla hådare. En hunduppfödare kanske sparar 1 eller två valpar i en kull och det tar 2 år innan de ev kan gå i avel (om de håller måttet) och sedan tar det 2år till innan man kan göra en första utvärdering av resultatet. Dvs 4 år och 2-4 individer.

Till den utvärderingspunkten kommer man på ca12-14 månader med höns och det är för många inget problem att behålla 15-20 individer att utvärdera i varje generation  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jerker_s

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 29 aug-12 kl 19:56 »
Mitt mål är att ha 20-25 produktiva hönor med 3-4 tuppar till våren (har i dagsläget 15 produktiva hönor med 3 tuppar).. Kommer gallra hårdare och hårdare allteftersom jag har tillräckligt med djur, för att få så likt rasstandarden.. Absolut går äggfärgen i första hand då endast ägg med bra äggfärg kläcks..

jerker_s

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 30 aug-12 kl 19:01 »
Jag tänkte satsa främst på den egenskap som utmärker en Maran.. nämligen äggfärg..

Så tror jag de flesta tänker och tyvärr tror jag att det är det enda man tänker på, vilket försämrar rasstandarden i sverige, när man sedan säljer vidare avelsägg utan att veta vad man säljer... (inget ont menat, man lär av sina misstag, jag har också gjort dessa, men försöker lära mig) Om jag förstått de franska sidorna rätt så får man inte ens kalla hönsen Maran om de inte stämmer in på vissa kriterier, tex minst 4 på deras äggkarta..

FM

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 30 aug-12 kl 22:20 »
Så tror jag de flesta tänker och tyvärr tror jag att det är det enda man tänker på, vilket försämrar rasstandarden i sverige, när man sedan säljer vidare avelsägg utan att veta vad man säljer... (inget ont menat, man lär av sina misstag, jag har också gjort dessa, men försöker lära mig) Om jag förstått de franska sidorna rätt så får man inte ens kalla hönsen Maran om de inte stämmer in på vissa kriterier, tex minst 4 på deras äggkarta..

Ja. åtminstone så sellekterar dom hårt. Klart det är en maran även äggfärgen är kass och då kanske man bör kassera den om den typ inte är en höna som har något man är super superrädd om :) Dock om man läser på franska klubben så är dom oxå hårda med utseéndet. Men det är det som är skoj med avel, man får kämapa lite för att nå sina mål!

jerker_s

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 22 sep-12 kl 14:26 »
Jag har skrivit ner det jag fått fram (som jag förstått det) om riktlinjer avgående svart kopparmaran. Jag vet inte om jag fattat allt rätt, därför skriver jag detta här för diskussion, kanske finns det också fler som vill lära sig...

-Relativt vågrät och lång rygg, med breda axlar.
-siluetten skall vara som en triangel
-kopparfärg endast i kragen på hönorna
-ej kopparfärg på bröstet
-tupparna skall ej ha koppar på bröst eller vingspetsen, det är ok på "axlarna"
-vitt får ej förekomma
-fötterna skall helst vara hudfärgade/köttfärgade men grått hos hönan är godkänt. Svart och gult ej ok.
-lätt befjädring på benen/fötterna av yttersidan av sista tån.
-stjärtfjädrarna skall ha en lutning på 45-60 grader och ha en bred bas men behöver inte vara långa/höga. Det är viktigt att stjärtfjädrarna ej spretar för mycket, eller är glesa. Stjärtfjädrarna skall ha ett jämt avslut.
-Iris skall vara gulbrun.
« Senast ändrad: 06 dec-12 kl 19:19 av jerker_s »

FM

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 22 sep-12 kl 14:35 »
Super Jerker!

Det jag saknar är en lr flera källa(or), för det är bra och veta om det är från den scandinaviska standarden eller från någon annan(t) stans / land.

:)

jerker_s

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 22 sep-12 kl 14:47 »
Super Jerker!

Det jag saknar är en lr flera källa(or), för det är bra och veta om det är från den scandinaviska standarden eller från någon annan(t) stans / land.

:-[ ::) Det har jag inte koll på... Några saker har Lina skrivit, men det mesta har jag läst på den franska sidan (så därav osäkerheten av min tolkning av googles översättning)

FM

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 22 sep-12 kl 15:02 »
Ingen fara, den franska sidan kan jag läsa (eng version o kolla av), brukar va inne o läsa där :) Lina har standarden och har koll. Läser du den på franska? För har inte kollat om det står mer på franska än på engelska?

Tänkte mest så att denna tråd blir bra informationsmässigt så är det bra att man kan se var faktan kommer ifrån ;)

jerker_s

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 22 sep-12 kl 15:09 »
Ingen fara, den franska sidan kan jag läsa (eng version o kolla av), brukar va inne o läsa där :) Lina har standarden och har koll. Läser du den på franska? För har inte kollat om det står mer på franska än på engelska?

Tänkte mest så att denna tråd blir bra informationsmässigt så är det bra att man kan se var faktan kommer ifrån ;)

Det står mer på den franska tror jag! Jag har läst på den franska med hjälp av googles översättning...

Det är jättebra (och tanken) om denna tråd kan bli en informationskälla för oss alternativare!

jerker_s

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 06 dec-12 kl 19:20 »
Tillägg på riktlinjerna: "Iris skall vara gulbrun"

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #36 skrivet: 01 feb-13 kl 23:55 »
-siluetten skall vara som en triangel

Jag undrar hur man ska tolka kroppsformen? Brittiska maranklubben (http://www.themaransclub.co.uk) skriver att enligt den franska standarden är triangelformad kroppsform en diskvalificerande defekt.

"Disqualifying Defects
Lack of size; white or yellow ear-lobes; light-coloured or black eyes; tarsi without feathers, black or yellow; triangular body frame;
horizontal or leaning forward body. Cock weighing less than 3 kg;  Hen weighing less than 2.2 kg."

Men "bodyframe" kanske inte är samma som siluette?
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #37 skrivet: 02 feb-13 kl 17:27 »
En maran ska vara mer "lådlik" i formen och nästan fyrkantig underlinje.

Kolla denna "standardbild"

Jämför med en Croad Langshan som är mer triangulär i formen

Eller med en ras som ska ha en mer båtformad kroppsform (Spanier)

[fixat länkfel]
« Senast ändrad: 04 apr-13 kl 09:53 av Sirpa »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jerker_s

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 02 feb-13 kl 19:14 »
Jag ser tyvärr inte "standardbilden" (Azoo-Lina)

triangel kanske är fel ordval, fast jag tycker deras "siluett" från hemsidan är lik en triangel.. Fast låda var också en bra förklaring.. Vid översättning, förklarar de att hela djuret skall få plats i en kvadrat och överkroppen i en rektangel...

http://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.marans.eu%2F

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #39 skrivet: 02 feb-13 kl 22:50 »
Jag ser tyvärr inte "standardbilden" (Azoo-Lina)

Nu då

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser