Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling som inte kan stå  (läst 3150 gånger)

TouchOfRed

• Skåne
Kyckling som inte kan stå
« skrivet: 21 aug-12 kl 17:47 »
Hej!
Hittade nyss en av mina brahma-kycklingar liggandes lite halvt på mage/på sidan. Han/hon kan inte stå och verkar inte ha mycket kraft i benen..Har tagit den från de andra och gett den multivitamin, 3xdosen, om det skulle vara vitamin-brist (vilket iofs inte är så troligt då de får vitaminer i vattnet samt en varierad kost) Någon som har något mer förslag på vad jag kan göra?  ???

Inga tecken på diarré och ser pigg ut. 2,5 veckor gammal, går tillsammans med 9 andra lika gamla kycklingar som alla är pigga och krya.

Vill verkligen inte förlora den, misstänker nämligen att det är en höna och den är dessutom spättad, vill ju så gärna ha en spättad höna!! :'(
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

TouchOfRed

• Skåne
SV: Kyckling som inte kan stå
« Svar #1 skrivet: 21 aug-12 kl 22:24 »
Har fått den till att äta nu och den verkar pigg, men lite orolig för att vara ensam...men kan inte sätta in den till de andra som det är nu, de trampar på den och den kommer inte till mat och vatten... :-\

Någon som har något mer förslag på vad jag kan göra? eller ska jag bara ha is i magen och behandla med vitaminer och avliva om inte bättring ses?

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 aug-12 kl 09:37 »
Nåja, inget svar än heller, men kycklingen mår iaf mycket bättre nu efter någre dagars vitamin-överdosering ;)
Kan både stå och gå med benen igen, lite ostadigt, men tillräckligt väl så hon/han fick flytta tillbaka till de andra igen. De andra har heller inte varit dumma mot den sjuke än så det var ju bra! :) o:)
Dock märker man hur mycket de växer i den här åldern för när jag tog ut den sjuka var han/hon lika stor som de andra och nu när den blivit frisk igen så var den mycket mindre än alla andra... :o
så man märker vad några dagars sjukdom med mindre vatten- och matintag kan göra med tillväxten i den åldern!

itajon

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 09:57 »
Läste dina inslag var köper du vitaminer? hjälpte det? Om jag her en dålig kyckling så brukar jag sätta den för sej själv i hop med en annan så den ej behöver vara ensam.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 aug-12 kl 10:10 »
Jag köper multivitamin på granngården, de har dem bara i små dunkar och dosen ska vara rätt liten (typ 8 ml/100 kycklingar/dag eller nåt sånt) så den räcker i evigheter.

Jag brukar ge både vuxna och kycklingar vitamintillskott om de t.ex. ska ut och resa, om det är andra stressande faktorer i deras miljö, t.ex. om nya höns flyttar in, eller om de vistas mycket inomhus (t.ex. små kycklingar med värmelampa inomhus) osv.

Dock vill jag poängtera (för det är viktigt) att man ska vara försiktig med att inte överdosera vitaminerna till friska individer då det kan göra mer skada än nytta, bl.a. pga. att man skapar obalans i kroppen och då en del vitaminer är fettlösliga kan de ge sjukdom om de överdoseras.

Jag ger överdos på vitaminer endast till individer som är sjuka med symptom som skulle kunna vara sammankopplat till en brist-sjukdom. T.ex. att de blir vingliga, ej kan stå, förlamade mm.

Om de t.ex. får diarré så får de bara den vanliga dosen vitamin, och så behandlar jag istället med t.ex. medicinskt kol, fil, mm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser