Jag köper multivitamin på granngården, de har dem bara i små dunkar och dosen ska vara rätt liten (typ 8 ml/100 kycklingar/dag eller nåt sånt) så den räcker i evigheter.
Jag brukar ge både vuxna och kycklingar vitamintillskott om de t.ex. ska ut och resa, om det är andra stressande faktorer i deras miljö, t.ex. om nya höns flyttar in, eller om de vistas mycket inomhus (t.ex. små kycklingar med värmelampa inomhus) osv.
Dock vill jag poängtera (för det är viktigt) att man ska vara försiktig med att inte överdosera vitaminerna till friska individer då det kan göra mer skada än nytta, bl.a. pga. att man skapar obalans i kroppen och då en del vitaminer är fettlösliga kan de ge sjukdom om de överdoseras.
Jag ger överdos på vitaminer endast till individer som är sjuka med symptom som skulle kunna vara sammankopplat till en brist-sjukdom. T.ex. att de blir vingliga, ej kan stå, förlamade mm.
Om de t.ex. får diarré så får de bara den vanliga dosen vitamin, och så behandlar jag istället med t.ex. medicinskt kol, fil, mm.