Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ha kycklingar ute i det fria utanför hönsgården...hur gör man???  (läst 1592 gånger)

Silkesmamman

• Värmland
Jag har hönshus till mina kycklingar och en lucka som dom kan gå ut och in till hönsgården (som är "in-nätad") när dom vill.....men när kan man låta dom gå fritt ute/utanför hönsgården???? är det "inbyggt" hos höns och förstår dom själva att dom ska gå in på kvällen eller måste man "lära" dom det???? tacksam för svar....har ju lust att dom ska få gå lite fritt med:)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
Hur gamla är de?
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

ainagården

• Öland
    • Ainagården
Våra höns går in automatiskt när det börjar skymma. De äldre lär de yngre :) När tuppen gått in brukar det vara tomt ute på gården. Är det för ljust får vi locka lite på dem men de samlas alltid runt luckan när det börjar skymma... Aldrig haft problem med just den biten...
/ Lena
Livet på landet älskare :)

mysk-åsbomamma

• Uppland
Hej. Om du bara har kycklingar och inga vuxna hönor är det nog bra att vänta med att gå fritt tills de är 3 månader eller så. Alltså tills de är ung höns och inte kycklingar längre :)
Annars vet de instingtivt att söka skydd till natten och när de är hemma stadda ordenkligt i hönshuset så är det ju där de söker skydd.
Med vuxna som håller koll kan de ju gå ut tidigare om de följer flocken. Mina veckogamla var ute med sin mamma fritt när vi var hemma.

Silkesmamman

• Värmland
tack för era svar!  dom är runt 10 veckor så kanske ska vänta ett tag då, dom har just precis lärt sig gå in från hönsgården till hönshuset när det blir kväll,så dom har förstått det iaf:) men jag köpte dom som kycklingar så dom har aldrig haft nån mamma och jag har inga andra vuxna höns till att lära dom heller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser