Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giftiga växter  (läst 4476 gånger)

crusenier

• Gotland
Giftiga växter
« skrivet: 20 aug-12 kl 10:17 »
Hej!
Jag är ny här men håller på att bygga hönshus/hönsgård för första gången.
Där hönsgården skall vara så finns några olika växter som vi är lite fundersamma på om de är giftiga. Finns det någon här som kan hjälpa mig? Jag vet inte namnet på dem men jag har en hög med bilder  ;D

1

2

3

4

5

6
Brukshästar, Gotlandshöns, skog och liten trädgårdsodling på hobbynivå.

tench

• -
    • Solrot
SV: Giftiga växter
« Svar #1 skrivet: 20 aug-12 kl 10:55 »
Känner inte igen alla växter. Kärleksört (bild 4) är ogiftig och bild 5 ser ut som en munkhätta (Arum cylindraceum).
Munkhättan är giftig, men inte dödlig vad jag vet.
Bild 6 kanske är rosenmalva, svårt att säga. Ogiftig i sådant fall.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

crusenier

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 20 aug-12 kl 11:15 »
Tack för svar! Ja det är ju inte lätt att se vad det är för något nu när de har blommat över  :P

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-12 kl 12:45 »
Bild 1 är TRY. Någon art av try. Släkt med kaprifol. Mina höns äter dem inte, men äter röda vinbär med MYCKET god aptit.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 20 aug-12 kl 20:16 »
Äter höns det som är giftigt? Eller har de bättre självbevarelsedrift än så? Här kommer de få gå fritt en del och kan ju stöta på både det ena och andra... ???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 20 aug-12 kl 20:22 »
De flesta giftiga växter smakar illa, de är liksom giftiga för att de inte vill bli uppätna. Men några giftiga växter smakar bra, och de finns det risk att djuren äter.

Sen är det inte exakt samma växter som är giftiga för alla arter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 20 aug-12 kl 20:40 »
Vi har massor med liljekonvaljer, de ser ju väldigt aptitliga ut, är de farliga för hönsen tro?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 20 aug-12 kl 21:42 »
Ja liljekonvaljer är giftiga. Men jag har aldrig sett djur äta av dem, så de är nog inte goda. Finns det annat så föredrar de det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 21 aug-12 kl 11:52 »
Mina hönor åt upp stormhatten. De var som tokiga i den. För övtigt den enda blomma som dom ätit upp. De brukar rafsa bort blommorna för att komma åt maskar och andra kryp men inte äta upp. Så jag tror du behöver vara mer orolig för dina blommor än höns.
Men det är bra att du funderar över dina höns hälsa. Omtanke om våra kära är alltid bra.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Pullarius

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 21 aug-12 kl 13:18 »
Samma här. Inte en tillstymmelse till stormhattar kvar, tydligen jättegoda.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

crusenier

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 30 aug-12 kl 12:22 »
Tack för alla svar!
Nej jag är ju  medveten om att man brukar säga att djur inte brukar gå på giftiga växter men det finns ju undantag.
Varför jag funderar lite extra över dessa växter är för att de kommer att finnas i deras inhägnad och av erfarenhet från hästar så vet jag att de kan äta sådant som är mindre bra när allt annat gott är slut. Och även om de kommer att få annan mat (såklart!) så kommer de ju att fortsätta att sprätta och då kan jag tänka mig att de sätter i sig sådant som även är mindre bra för dem.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 05 sep-12 kl 07:34 »
I längden brukar det inte vara mycket som överlever rafsande och myllande hönor i en inhägnad. Men det kan säkert vara bra att de har fri tillgång på mat. Vi har massor av liljekonvaljer men alldrig sett hönsen äta av dom. De fyndar däremot smådjur under bladen. Hur det blir i en inhägnad vet jag inte. Men blir det bara Liljekonvaljer kvar och du ser att de mumsar friskt så går der ju att ta bort bladen.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 3 användare
KJE, Själv är bäste dräng, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser