Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge ska kycklingar äta kycklingfoder??  (läst 19666 gånger)

Silkesmamman

• Värmland
Hur länge ska kycklingar äta kycklingfoder??
« skrivet: 19 aug-12 kl 11:21 »
Mina små kycklingar är¨ca 12 veckor och hur länge ska dom få av kycklingfodret?? byter man då direkt till värpfoder sen och är det något mer man behöver köpa till dom? är nybörjare så är tacksam för alla foder-tips :D kan man ge dom istort settt all matrester för dom är istort sett "allätare" och har höns någon "favoritmat"??  ??? oj många frågor här men är väldigt tacksam för alla nyttiga tips så mina höns har det bra och får det dom behöver :) :)

surhönan

• Jämtland
SV: Hur länge ska kycklingar äta kycklingfoder??
« Svar #1 skrivet: 19 aug-12 kl 11:42 »
Jag köpte kycklingfoder igår och på den säcken står det att de ska ha det till dom är 6-7 veckor.
Sen tror jag att man ska gå över till allfoder, för att sen ge värpfoder nån till några veckor innan de beräknas börjar värpa..
Men jag är långt ifrån någon expert, men det är vad jag fått rekommenderat där jag köpt fodret!

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 19 aug-12 kl 11:51 »
oj då kanske jag skulle ha bytt nu då...har köpt foder i Norge så där stod det ingen info på säcken:( men får nog ta en tur till Granngården och höra på allfodret för det tar ju ett tag innan dom börjar värpa......vet du i vilken ålder dom börjar värpa eller gala? första kycklingarna på gården:) så mysiga djur :D

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 19 aug-12 kl 12:19 »
Mina är 5 veckor och vill inte äta kycklingfoder längre, de tar de storas mat som är allfoder blandad med vete och korn, fast mest äter de matrester :)
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 19 aug-12 kl 13:05 »
dom här äter ju kyckling-fodret men dom är ju ensamma så det är ju allt dom får,men nu måste jag byta känner jag :-\ dom har iaf växt (som bollar) men blir nog att testa ge dom matrester idag då och en tur till Granngården imorgon:)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #5 skrivet: 19 aug-12 kl 15:24 »
Våra kyckligar har aldrig fått kycklingfoder.  :) De maskinkläckta får första dagen eller två kokt äggula, sedan rent allfoder tills de släpps ihop med övriga gruppen vid ca 6 veckors ålder. Då är det rent spannmål som gäller, i alla fall nu på sommaren. De som kläckts under höna har under tiden som hönan inte går ut med dem fått allfoder, hönan plockar dessutom mat ur foderautomaten och ger dem.  ;D (går ihop med gruppen från dag ett om hon har ruvat där, annars släpps de in vid två-tre dagars ålder i de fall hon lagt sig på annan plats i ladan) Ser väldigt kul ut när en högrangad höna har småttingar, blir en tom yta runt henne vid automaten!  ;D

Angående matrester så äter de verkligen allt, om de är vana vid det  ;) Vi har några individer som är kräsna och tittar snett på en om man kommer med t.ex. en majskolv..  ::) Sen har vi andra som slukar allt "med hull och hår". Fisk är bra att undvika då det kan ge otrevlig bismak på äggen, kött är väl såvitt vi vet inte ens tillåtet att ge, men någongån har en hamburgare råkat hamna i hönornas hink och den var det nästan bråk om  :o. Kokt ris är uppskattat liksom bröd.  :)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

MrsB

• Småland
« Svar #6 skrivet: 19 aug-12 kl 17:21 »
Hur många kycklingar har du? Jag hade personligen gett dem kycklingfoder tills säcken tar slut. Men har du bara 2 stycken så blir det kanske lite länge   :)
Äter de kycklingfodret med god aptit så är det ingen fara med att ge dem det fast de är 12 veckor. Det är bra foder. Du kan ge dem kycklingfoder i princip tills de övergår till värpfoder. Jag brukar alltid ge mina kycklingar tillväxtfoder efter kycklingfoder men det gör man som man vill med.
Det är ju synd att kasta kycklingfodret bara för att kycklingarna blir större. Här är det vissa vuxna hönor som också äter kycklingfoder när de kommer åt det  ;D
Komplettera gärna med vete, korn eller havre så får de en bra kost. När mina övergår helt till värpfoder så får de majs också. Alltid fri tillgång till värpfoder, majs, vete  samt matrester och vad de finner ute i sina häng.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 19 aug-12 kl 19:21 »
tack för era svar! jag har 5 kycklingar och köpte en 25kg säck när jag fick dom så det är en del kvar och dom äter med god aptit så jag tänkte kanske ge dom en blandning av kyckling och allfodret för det är ju synd å kasta och känner ingen som behöver heller.....men idag fick dom bröd,havre å majs dom provsmaka iaf men majsen föll inte i smak men det kommer sig väll :) kyckling-fodret gick före resterna :)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #8 skrivet: 19 aug-12 kl 20:39 »
Beroende på utgångsdatum, hållbarhet och förvaringsmöjligheter kan det kanske sparas om du har planer på fler pyllingar framöver? :) bara en tanke..
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 19 aug-12 kl 21:43 »
ja det är ju med en tanke :) inte omöjligt med flera,dom är ju riktigt mysiga djur å barnen älskar dom  :) tur vi byggde stort hönshus,ifall det blir tillökning ;D

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 21 aug-12 kl 10:44 »
Är inte huvudskillnaden mellan kycklingstart och tillväxt (eller allfoder) att kycklingstarten har mera protein?  I så fall är det väl bara att komplettera med något mindre proteinrikt,  helsäd t.ex.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 21 aug-12 kl 16:35 »
 jag har börjat blanda me allfoder+havre nu för att få slut på kycklingfodret-säcken och en massa rester om dagarna,dom pickar i sig med god aptit :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 2 användare (1 dolda)
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser