Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fick bara en kyckling  (läst 1733 gånger)

annarietz

• Skåne
    • annariietz blogg
Fick bara en kyckling
« skrivet: 16 aug-12 kl 10:44 »
Från början la jag in 12 ägg under lille hönan. Sen har jag låtit henne va nu i 3 veckor, och nu i förrgår morse kom det en liten kyckling. det kommer väll fler under dagen tänkte jag. Men det kom aldrig några. Tillslut lyfte jag på hönan, då låg hon bara på 3 ägg.. resten hade hon puttat undan och låg i nästan en ring runt henne i hö  "vallen" som byggts upp runt ikring henne.

Varför har hon puttat undan äggen? olyckshändesle? för många?stress?
vad ska jag göra med dem 3 som är kvar?

lös dem igår och då var det svart och man såg lufbubblan i 2 och i det 3 såg man ingenting bara svart. Idag är dag 23 och det är inga sprickor alls i äggen som är kvar.

Dessutom såg jag en grön fläck på det ena, det känns ju inte jätte bra?

// Anna

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Fick bara en kyckling
« Svar #1 skrivet: 16 aug-12 kl 12:06 »
Samma tur här, det blir bara en eller ett par kycklingar av 5-8 ägg. Ibland ingen.
Har bytt tupp nu, gamle Lindelo hade väl mest "lösa skott", eller om det var för han var enögd och inte alltid hade pejl på om hönan låg si eller så. Wille Welsumer ser ut att va en värdig efterträdare.

Gullhöna här är bra på att sortera ut äggen, antar det är odugliga ägg hon puttar ut och behåller dom med liv i.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hajens

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 aug-12 kl 15:32 »
Från början la jag in 12 ägg under lille hönan. Sen har jag låtit henne va nu i 3 veckor, och nu i förrgår morse kom det en liten kyckling. det kommer väll fler under dagen tänkte jag. Men det kom aldrig några. Tillslut lyfte jag på hönan, då låg hon bara på 3 ägg.. resten hade hon puttat undan och låg i nästan en ring runt henne i hö  "vallen" som byggts upp runt ikring henne.

Varför har hon puttat undan äggen? olyckshändesle? för många?stress?
vad ska jag göra med dem 3 som är kvar?

lös dem igår och då var det svart och man såg lufbubblan i 2 och i det 3 såg man ingenting bara svart. Idag är dag 23 och det är inga sprickor alls i äggen som är kvar.

Dessutom såg jag en grön fläck på det ena, det känns ju inte jätte bra?

// Anna

Tålamod. Jag lade nog in drygt 10 ägg när min höna lade sig i våras, flera ägg sorterade hon bort själv efterhand. Några åkte i golvet och gick sönder, andra bara försvann. Tillslut låg hon på 5 ägg, varav ett kläcktes efter ca 22-24 dagar. Sen gick det några dagar och inget hända. Jag trodde de var döda och plockade bort och kläckte två av ren nyfikenhet. Ett stort misstag. Där låg två levande foster som var nästan fullt utvecklade. De två sista fick ligga kvar under hönan och kläcktes efter ytterligare en dag.

Med andra ord, hönorna vet nog vad de håller på med när de ruvar, ligger hon kvar på ägg så sent är det nog liv i dem och de kläcks tids nog, de som är dåliga soerterar hon själv bort efterhand.

P.S. Jag kommer aldrig mer lägga mig i en hönas ruvning, den lärdomen var kostsam. D.S.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

annarietz

• Skåne
    • annariietz blogg
« Svar #3 skrivet: 16 aug-12 kl 16:29 »
I min iver fick jag också känna på detta idag.. dock bara i ett av äggen, men där fanns det ett nästan fulländat foster. Bara gulsäcken som inte dragits in helt. så himla typisk, men man lär sig av sina misstag..

Tack för svaret iaf ! :)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-12 kl 16:44 »
Jag har haft en höna som vid sin första ruvning hade 6 dagar mellan första och sista ägget kläcktes, hon låg ståndaktigt kvar, men då hade jag också ställt mat och vatten till henne och kycklingarna precis framför näbben på henne.
Ingen av mina hönor sorterar bort ägg efterhand utan det blir kvar ett par på slutet som aldrig kläcks men det händer att ägg försvinner spårlöst och vad det beror på vet jag inte  :P
En bra sak inför nästa ruvning är förstås en lampa så att man kan lysa äggen och inte behöver riskera att knäcka levande kycklingar, annars går det bra att stoppa osäkra ägg i en bunke med 37-gradigt vatten, ägg som guppar lever  :)
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser