Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag dela ruvade ägg mellan två hönor?  (läst 1360 gånger)

Smurfhönan

• Gärna idag hellst igår
    • Västergötland
Kan jag dela ruvade ägg mellan två hönor?
« skrivet: 15 aug-12 kl 22:44 »
Nu behöver jag era expert råd! Jag är nybörjare med mina älskade höns.

Jag har en dv.Sussex som ligger och ruvar på 10st ägg. Det är hennes första gång som ruvhöna och hon har nu legat 9 dagar på äggen.
Sen till mitt problem, min dv.Wyandotte, som lämnat sina 7st 12 veckor gamla kycklingar att klara sig sjäva, har gått in i redet igen och vill ruva en gång till.   ::)
Tyvärr har jag begränsad plats i mitt hönshus och får inte plats med fler, men jag har inte hjärta att kasta ut henne ur redet så min fråga är:

Kan jag ta 5 st ägg från den ruvande Sussexen och lägga under den nyruvade Wyandotten? Eller kan det bli konstigt för min Wyandotte om "hennes" kycklingar redan kläcks efter 12 dagar? Har de någon känsla för HUR länge de ruvar?

Är så tacksam för svar!
Varför vänta till imorgon när du kan göra det idag :D

Eva o Getterna

• Uppland
SV: Kan jag dela ruvade ägg mellan två hönor?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-12 kl 07:46 »
Jag skulle inte uppmuntra henne att ruva vidare ifall du inte har planer på att äta eller sälja kycklingar. Men det är jag. Jag skulle vilja att hon började värpa. Det går att ge henne Golfbollar eller porslinägg så har du en reserv ruvare ifall Sussexen inte ligger klart på äggen. Är hon en riktig kyckling mamma så kan hon ta över kycklingarna i fall Sussexen inte tarhand om kycklingarna. Kan funka ibland. Men jag skulle inte ta ägg från den andre innan hon visat att hon misslyckats. Det är olika hur noga de är med tiden på ruvningen så risken finns att 9 dagar är för mycket för att hon ska tro att det inte är hennes kycklingar.  OBS jag är ingen expert
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Smurfhönan

• Gärna idag hellst igår
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-12 kl 08:56 »
Tack för ditt svar.
Jag säljer gärna kycklingar. Dock har utdelningen av våra kycklingar varit allt för många tuppar, och jag är inte riktigt framme vid tanken att äta dem än...det kommer kanske  :).

Men jag tar ditt råd och delar inte äggen. Hönan får några få ägg att ligga på själv.
Varför vänta till imorgon när du kan göra det idag :D

cda012

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 16 aug-12 kl 09:29 »
Hej!
Våra hönor (korsningar) brukar dela på ägg. När en höna har lagt sig att ruva på några ägg så händer det att någon annan kommer och stjäl ett par ägg - eller allihop - när ruvhönan går för att dricka. Ibland har de varit riktigt osams om äggen vilket inte är något vidare då risken finns att det går sönder något ägg när hönorna bråkar. Den som har lyckats sno åt sig ägg verkar inte bry sig om ifall det går kort tid innan "hennes" ägg kläcks. Fast i ditt fall skulle jag inte dela äggen med den hönan som ganska nyligen redan ruvat fram kycklingar. I alla fall mina hönor brukar bli lite bleka och avmagrade av att ruva då de inte är uppe och äter så mycket som de brukar. Tror de behöver tid att "repa sig" efter att ha ruvat.

Men tänk på att inte ha för många ägg under en höna - hon måste komma åt att täcka allihop ordentligt så att alla får värme!

Lycka till!
Camilla

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser