Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spispanna/vedpanna v/s bergvärme  (läst 5504 gånger)

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
Spispanna/vedpanna v/s bergvärme
« skrivet: 13 aug-12 kl 14:09 »
Vi har ett hus byggt runt 1900, 150 kvm i ett plan med 2 fungerande skorstenar.
I dag värmer vi halva huset med en spispanna som är kopplat till ett vattenburet system.
Vi måste elda hela tiden för att hålla värmen på vintern och den delen som inte värms upp av spispannan värms av el-element.
Det gör att elräkningen brukar landa på ca 3000:-/mån vintertid.
Vad skulle ni göra för att få en bättre/jämnare värme och få ner elkostnaden.
Jag tycker att en vedpanna ska installeras + acktankar och bygga ut det befintliga vattenburna systemet så att hela huset värms med det.
Eventuellt behålla spispannan i systemet.
Sambon tycker ett bergvärme eller jordvärme kunde vara ett alternativ.

Vad skulle du gjort?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Spispanna/vedpanna v/s bergvärme
« Svar #1 skrivet: 13 aug-12 kl 15:39 »
Byggt ut det befintliga systemet, tveklöst. Elen blir inte billigare. Dessutom mår huset bra av varma skorstenar.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 aug-12 kl 15:49 »
Absolut modernisera vedeldandet och bygga ut det vattenburna systemet. Modern kökspanna kanske + acctankar.
Med bergvärme så behöver man ju skjuta in 1kW för att få ut 3kW och elen blir ju inte billigare som Ulric skriver. Förvisso kostar ju ved pengar också men med lite eget arbete kan man ju få ned den kostnaden ganska rejält mot om man köper färdigkluvet och hemlevererat.

Visst, det kostar ju lite att dra nya rör i huset om man nu ska bygga värmesystemet, men den kostnaden får man ju även med bergvärme.. Och rördragningen går ju att göra själv den också.

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 aug-12 kl 18:51 »
Jag tänkte också att acktankar borde hjälpa en hel del. Sen kanske undersöka om det går att installera en bättre vedpanna? Beror ju så klart väldigt mycket på vad exakt ni har idag också.

Att installera bergvärme är absolut inte gratis, räkna med minst sexsiffrigt belopp innan allt är klart. Och som Halte sa så drar den ju fortfarande en del ström även om man så klart får ner elförbrukningen en hyfsat stor del jämfört med direktverkande el. En snabb överslagsberäkning, 100.000 kr i utrustning och installation och det får ner vintrarnas (fyra månader per år) elräkningar från 3.000 till 1.500 kr/månad, allt annat lika, då tar det ungefär 15 år innan ni går jämt ut ekonomiskt - längre om ni behöver låna pengarna och betala ränta till banken under återbetalningstiden, snabbare om ni även får ner elkostnaden under övriga delen av året. Glöm heller inte att en bergvärmeanläggning inte håller för evigt - jag skulle vara tveksam om en bergvärmeanläggning i den "lägre" prisklassen överlever mer än kanske tjugo år innan den behöver en totalöversyn, då är ni i stort sett tillbaka där ni började (förutom att eldstäderna kanske blivit eftersatta under tiden, så de och skorstenarna behöver omsorg innan ni kan börja elda igen).

Däremot kanske komplettera med en luft/luft-värmepump för stöduppvärmning? Ni kommer fortfarande att behöva elda kalla vinterdagar, men ner till omkring -10 klarar sig även en billigare luftvärmepump ganska bra, om den bara är dimensionerad för husets storlek. Prisklass kanske en femtedel till en tiondel (!) av en bergvärmeanläggning, och mycket mindre invasiv installation.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

bokeliden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 aug-12 kl 13:00 »
jag har en lohberger kökspanna på 25 kw och acktank. tyvärr har den inte slinga för solvärme. jag hade absolut skaffat kökspanna med acktank o solvärme, jag får elda på sommaren för varmvatten...
Min har fungerat klockrent i snart 20 år, är det inte svinkallt räcker det att elda en gång om dan, o knappt det, funkar att vara borta en helg utan att frysa ihjäl när man kommer hem.
Lycka till!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 15 aug-12 kl 16:21 »
bortsett från hur ni ska komplettera uppvärmningen måste man också se på om det behöver tilläggsisoleras nånstans.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #6 skrivet: 16 aug-12 kl 22:13 »
Tack för alla svar, ja det får nog bli att bygga ut det befintliga systemet, evetuellt komplettera med en luftvärmepump.
Med tanke på att vi har lite egen skog så verkar det dumt att inte elda med ved.
Ska hälsa sambon att han är nedröstad!

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 17 aug-12 kl 12:58 »
Vill bara instämma med tidigare svar - vi går själva mot strömmen och river snart ut en jordvärmeanläggning fr 2007 i utbyte mot en vedpanna. Inte vi som installerat värmepumpen, utan föregående ägare som hade en sådan firma. Efter våra erfarenheter inte alls optimalt med denna teknik i äldre hus! Om man inte har tänkt att åtgärda precis varenda brist huset har gällande uppvärmning. Typ tilläggsisolera ÖVERALLT och byta fönster. Ni på forumet som gillar att kalkylera tänker säkert att det blir väl samma pengar, ungefär. Men vi har inte lust att göra detta jobb de närmaste 10 åren, samt att elpriset framöver inte kommer att bli billigare. Vi har under vinterhalvåret eldat som tokar i en kamin vi installerat i gamla öppna spisen i köket för att hålla nere elräkningarna (hade lätt kommit upp i 4000/mån annars). Vi har dock i dagarna fått besked fr sotaren att vi inte behöver åtgärda gamla pannkanalen alls för att sätta in en panna igen. Tja, beslutet blev därmed enklare. Nu ska vi bara bestämma hur det hela ska installeras. Hitta en gångbar beg panna och övrig utrustning. Och få nån att göra det värsta av vvs-arbetet.

Lycka till med utbyggandet av ert system : )
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 2 användare
ärt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser