Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misstänker luftvägssjukdom hos mina höns  (läst 16815 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Misstänker luftvägssjukdom hos mina höns
« Svar #60 skrivet: 01 sep-12 kl 11:34 »
Bronkit är väl en respiratorisk sjukdom?

Förresten, det här låter nästan som om det måste vara medfött, va?
Citera
-Tillbakabildade könsorgan
- Total avsaknad av högra njurlober
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #61 skrivet: 01 sep-12 kl 23:08 »
Kan ta en annan sak i den här tråden; flera av hönsen har bajs hängande  rumpan, är det tecken på något sjukligt? De har haft det sedan vi köpte dem.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #62 skrivet: 01 sep-12 kl 23:38 »
Om alla är Orpington så brukar det fastna fina klumpar med bajs därbak då de har så mycket fjädrar där. Man brukar få klippa där för att öka befruktningsförmågan. Så det borde inte vara något konstigt bara det inte är jättelöst. Klipp bort det med en bra sax.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #63 skrivet: 02 sep-12 kl 00:04 »
Om alla är Orpington så brukar det fastna fina klumpar med bajs därbak då de har så mycket fjädrar där. Man brukar få klippa där för att öka befruktningsförmågan. Så det borde inte vara något konstigt bara det inte är jättelöst.

Skönt att höra! :)

Klipp bort det med en bra sax.

Oj, det kommer de inte gilla. :P

Ursäkta om jag kapar tråden men de senaste dagarna har jag förlorat 4 ganska stora kycklingar med liknande symtom. Blir så ledsen!
För ett par år sen var jag så dum att jag härbärgerade ett antal fåglar åt en kompis som hade fått dem och inte hunnit göra i ordning bostad åt dem än. Strax innan de flyttat hem visade sig att de hade en sjukdom, ett virus, som de dog av. Svullnad och skummig runt ögonen, gapande efter luft och sen, vanligtvis, död. De var inte i samma bur som mina höns men i samma rum. Några av mina blev smittade ändå och dog. Trodde det var över när gästerna flyttat och det minskade faktiskt men inte helt.

I år "gjorde" vi kycklingar och det blev 16 st, Hedemora. Så kul för det var länge sen. De bodde först i köket - förstås - och sen i en liten bur i stallet. Dit hade alla hönor flyttat då de inte vågade bo kvar i hönshuset pga rävbesök.

Stortuppen såg lite skum ut ett tag och gick och gäspade osv. Såg konstig ut på ett öga men repade sig. Helt plötsligt låg en kyckling död en dag och ett par st satt ihopkrupna och andades konstigt. En hade skumt öga. Igår dog en hönskyckling och idag en hönskyckling och en tuppkyckling.

Jag ska skicka dem till SVA men det hjälper ju inte. Var så glad att det blev 16 kycklingar som är så tama och roliga nu när de springer omkring med de andra.

Antar att det inte finns nå't att göra eller?

Våra har inget skum runt ögonen, bara svullnad, så där verkar symtomen skilja?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #64 skrivet: 07 sep-12 kl 19:44 »
Nu kom sista utlåtandet....

Citera
Utlåtande

Insänt material: Ett år gammal, Orpington hobbyhöna. Självdöd.

Provmärkning: Ej märkt.

Anamnes:
28/8 märkbar slöare, orkade inte stå, äta eller öppna ögonen på hela dagen. Dog på kvällen. Alla andra höns beter sig normalt men har svullnaden runt ögon/på öronlapp i varierande grad. Tuppen andas väsande. En höna andas ofta med halvöppen mun. En tupp, 4 hönor inköpta av uppfödare för 2 månader sedan. Svullnaderna och andningsbesvären harvmärkts i c:a en månad. Den döda hönan ruvade i c:a en vecka innan hon dog

Makroskopiska fynd:
Vid den makroskopiska undersökningen påvisades följande:
Hull: Medelgott
Vikt: 2,3 kg
Kadaverösa förändringar: Måttliga
Reproduktionsstatus: Tillbakabildade könsorgan
- Måttlig med fjäderätare löss i fjäderdräkten
- Riklig ansamling av vita kristaller på och under hjärtsäck med sammanväxningar, på lever, luftsäckar och lungor
- Total avsaknad av högra njurlober
- Kraftigt svullna vänster njurlober
- Måttligt rodnad i ögonlocken
- Måttligt rodnad i nässlemhinna samt sekretion
- Måttligt med slem i luftstrupe.

Mikroskopiska fynd:
Vid den mikroskopiska undersökningen påvisades följande:
I njure iakttogs en omfattande, akut inflammation med riklig förekomst av kristallbildningar i njurkanalerna/akut nefrit/Gikt. I bukhåla förelåg en akut inflammation/fibrinös peritonit.
I lever sågs små områden med celldöd/nekrotiserande hepatit. I luftstrupen sågs en måttlig ospecifik inflammation/tracheit.

Patologanatomisk diagnos:
Akut inflammation i njure/nefrit-Visceral gikt Akut bukhinneinflammation/fibrinös peritonit Akut celldöd i lever/nekrotiserande hepatit Kronisk ospecificerad inflammation i luftstrupe Avsaknad av högra raden av njurar/missbildning
Kommentar:

Gikt: Är en sjukdom som beror framför allt på en funktionsstörning i njurarna med ansamling av vita uratkristaller i och på olika organ och vävnader som följd. Bakomliggande orsak kan vara olika; missbildning med avsaknad av njurar, njurinfektion, vattenbrist och medicinering med vissa preparat.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #65 skrivet: 07 sep-12 kl 20:30 »
De kommenterade inte svullnaden i ansiktet hos de andra?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #66 skrivet: 07 sep-12 kl 21:56 »
Är inte 2,3 kg en låg vikt för en vuxen , inte mager orpingtonhöna?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 07 sep-12 kl 22:10 »
Svullnaden i ansiktet kan också förklaras av dåliga njurar.

Vad dricker hönsen för vatten? Samma som människorna?

Kan hönsen fått i sig för mycket salt. Vet att Lantmännens foder under en period för länge sedan innehöll för mycket salt med väldigt många döda kycklingar som resultat.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #68 skrivet: 08 sep-12 kl 00:24 »
De kommenterade inte svullnaden i ansiktet hos de andra?

Nej. De har dock inte sett de andra. Lite otur i oturen att det inte var den mest svullna som dog.

Är inte 2,3 kg en låg vikt för en vuxen , inte mager orpingtonhöna?

Jo, enligt Wikipedia ska de väga 3.6 - 4.8 kg.

Svullnaden i ansiktet kan också förklaras av dåliga njurar.

Vad dricker hönsen för vatten? Samma som människorna?

Kan hönsen fått i sig för mycket salt. Vet att Lantmännens foder under en period för länge sedan innehöll för mycket salt med väldigt många döda kycklingar som resultat.

Okej, jag visste inte att svullnaderna kan förklaras av dåliga njurar! Går det att "fixa"?

De dricker vatten från kranen på pumphuset, med andra ord samma som människorna (förutom att våra kranar är inomhus).

Vi har köpt foder från Lantmännen. Kan det vara boven? De första veckorna tror jag vi hade foder från den förra uppfödaren.
Vi blandar 2/3 havre och 1/3 värpfoder. Kan det finnas för mycket salt i både värpfodret och havren?
Hur mycket salt ska det vara? Så jag vet om det är för mycket, om jag kan ta reda på hur mycket det är i det vi har nu (tyvärr tror jag jag har slängt påsarna).

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #69 skrivet: 08 sep-12 kl 01:15 »
Causes of visceral gout are mostly: -infectious, -nutritional or -toxic origin.
The kidney damage can arise from:
-infection with certain strains of Infectious Bronchitis, Avian Nephritis virus.
-inadequate water intake, A-vitamin def. Feeding high-calcium laying feed to hens not in egg production.
-exposure to some mycotoxin.=MÖGEL.

Funderingar:
Dina höns är ett år gamla du har haft dom i typ 2 månader, man kan misstänka att dom hade njurskadorna redan när dom kom till dig eller?
Har någon medicinerat djuren innan dom kom till dig? (kan vara orsaken).
(Mögel genom mögliga grönsaker mögligt strö kan vara boven.)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

lena70

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 08 sep-12 kl 07:47 »
-infection with certain strains of Infectious Bronchitis, Avian Nephritis virus.
-inadequate water intake, A-vitamin def. Feeding high-calcium laying feed to hens not in egg production.

Funderingar:
Dina höns är ett år gamla du har haft dom i typ 2 månader, man kan misstänka att dom hade njurskadorna redan när dom kom till dig eller?

Håller med om Grimlas funderingar..Du kanske helt enkelt köpt in sjuka djur, utan att veta om det??.Tidigare ägaren visste säkert inte heller att de var sjuka..Du kan ju alltid informera tidigare ägaren om vad som hänt, och kanske dom förstår varför detta hände..Tråkigt att det blev så här..Men skönt att SVA gav dig svar!.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #71 skrivet: 08 sep-12 kl 09:16 »

Funderingar:

Håller med om Grimlas funderingar..Du kanske helt enkelt köpt in sjuka djur, utan att veta om det??.Tidigare ägaren visste säkert inte heller att de var sjuka..Du kan ju alltid informera tidigare ägaren om vad som hänt, och kanske dom förstår varför detta hände..Tråkigt att det blev så här..Men skönt att SVA gav dig svar!.

Ni kan ha rätt, men jag misstänker att skadan är medfödd. Notera att en hel njure saknades!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #72 skrivet: 08 sep-12 kl 13:12 »
Jag var hemma och hälsade på hönsen och mina föräldrar i dag för första gången på fem dagar. De hade inte gett hönsen värpfoder på några dagar, utan bara havre. Hönsens svullnader verkade mycket mindre.

Med tanke på detta + att svullnaderna inte dök upp förrän efter ett tag, när vi började köpa egen mat, när den vi fått med oss från hönssäljaren var slut, tyder på att värpfodret från Lantmännen är boven.

Smajsan

• -
« Svar #73 skrivet: 08 sep-12 kl 13:16 »
Tänk om det är fodret! Kan det vara mögligt eller något sånt?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #74 skrivet: 08 sep-12 kl 13:52 »
Tänk om det är fodret! Kan det vara mögligt eller något sånt?

Min lilla teori är att det innehåller för mycket av något ämne (salt?) och hönsen redan har skadade njurar, så de klarar inte av att hantera det.

Smajsan

• -
« Svar #75 skrivet: 08 sep-12 kl 14:54 »
Min lilla teori är att det innehåller för mycket av något ämne (salt?) och hönsen redan har skadade njurar, så de klarar inte av att hantera det.
[/quot

Men tror du att alla som även är svullna i ansiktet,skulle dom också ha fel på njurarna? Jag tycker det är skitsvårt med foder,vilket ska dom ha,och måste man köpa helfoder? jag vill göra eget foder som skulle passa både små och stora,med lite tillägg till de stora. och kanske till de små med. Hoppas de nu blir bättre,så kan du sedan testa att ge dom fodret igen och se om de reagerar med svullnad utav det.
Mvh Smajsan
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #76 skrivet: 08 sep-12 kl 15:05 »
Men tror du att alla som även är svullna i ansiktet,skulle dom också ha fel på njurarna?

Ja, det tror jag. De är alla syskon till den döda.

Jag tycker det är skitsvårt med foder,vilket ska dom ha,och måste man köpa helfoder? jag vill göra eget foder som skulle passa både små och stora,med lite tillägg till de stora. och kanske till de små med. Hoppas de nu blir bättre,så kan du sedan testa att ge dom fodret igen och se om de reagerar med svullnad utav det.
Mvh Smajsan

Säljaren brukade ge dem 2/3 vete och 1/3 värpfoder. Vi har havre istället för vete (utan någon särskild anledning). Vi ska testa att bara ge dem havre ett tag.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #77 skrivet: 08 sep-12 kl 22:36 »
Jag tänker såhär.... lymfsystemet är det system som fraktar bort vätska från vävnader till njurarna och sedan ut ur kroppen. Om njurarna blir skadade av någon anledning så kan dessa inte frakta bort vätska= vätskesvullna vävnader.

Ge inte hönsen enbart havre... ge dem även andra sädesslag så att de får sina behov tillgodosedda. Maskrosor är SUPER! rensar galla och lymfsystem. Groblad är oxå bra. Torkade nässlor är allmänt stärkande och utrensande.

Håller tummarna för gänget
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #78 skrivet: 10 sep-12 kl 10:59 »
Ge inte hönsen enbart havre... ge dem även andra sädesslag så att de får sina behov tillgodosedda. Maskrosor är SUPER! rensar galla och lymfsystem. Groblad är oxå bra. Torkade nässlor är allmänt stärkande och utrensande.

Havre + snäckskal + matrester + en stunds frigång på skogstomt varje dag, räcker inte det för att de inte ska få brister?  :-\ Jag är dåligt insatt i sädesslag...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 10 sep-12 kl 11:21 »
Det låter bra... se till att de får tillräckligt med protein bara. Om det inte är kött/fisk i matresterna är gula ärtor ett bra tillskott.

Fritt spring i skog och mark is the shit ;) ..... åsså torkade nässlor ;) Torka dem i ruskor som du kan hänga in till hönsen.... enkelt ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
AndreaGrac

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser