Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misstänker luftvägssjukdom hos mina höns  (läst 16828 gånger)

Humla

• Närke
SV: Misstänker luftvägssjukdom hos mina höns
« Svar #20 skrivet: 15 aug-12 kl 20:34 »
Vitlök är bra för allt :P.

Jag har ingen erfarenhet av höns men jag har läst söner alternativ den senaste månaden och det verkar som oavsett hur hönan mår så rekommenderar alla vitaminer. Jag tänker att det i alla fall inte kan skada...? Det ska tydligen finnas bra vitaminer som man kan blanda i vattnet. För övrigt så hittade jag den här tråden i vakta vakteltråden. Det är en lista på giftiga växter för fåglar. Vet inte om det är helt applicerbart på höns men det kan ju vara värt att slå ett öga på. Lycka till!

http://hem.passagen.se/cockatiel/giftiga%20vaxter.htm
« Senast ändrad: 15 aug-12 kl 20:45 av Humlans »

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #21 skrivet: 15 aug-12 kl 20:40 »
Tack! Nu har de två krossade vitlökar i sitt dricksvatten. De lär inte dricka mer idag, men i morgon eftermiddag kanske det händer nåt...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #22 skrivet: 15 aug-12 kl 20:44 »
Ormbunkar har vi i hönsgården... Kan det vara dem?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #23 skrivet: 15 aug-12 kl 20:52 »
Okej, de har en rabarb-planta och ett körsbärsträd som växer i hönsgården, så det kan vara något av dem som förgiftar dem! I morgon ska jag gräva bort rabarben och se vad som händer.

Humla

• Närke
« Svar #24 skrivet: 15 aug-12 kl 21:04 »
Do it! Körsbär lät ju lät ju inge roligt heller, det innrhåller ju blåsyra!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #25 skrivet: 15 aug-12 kl 21:06 »
Nix... Ska försöka pilla bort dem, även om det blir pilligt!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 15 aug-12 kl 22:42 »
Fåglar äter ju massor av körsbär. Kärnorna passerar nästan alltid hela genom matsmältningssystemet. Så jag tror knappast att körsbären är problemet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #27 skrivet: 15 aug-12 kl 22:43 »
Fåglar äter ju massor av körsbär. Kärnorna passerar nästan alltid hela genom matsmältningssystemet. Så jag tror knappast att körsbären är problemet.

Skönt! Men jag såg att rabarben hade blivit "tuggad på". Den ska väck.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #28 skrivet: 15 aug-12 kl 23:21 »
Ja.  :) Nu bör jag väl ge det ett par dagar? Gissar att varken vitlöksvattnet eller borttagandet av rabarber verkar jättesnabbt...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #29 skrivet: 17 aug-12 kl 17:31 »
Senast nytt: På måndag ska morsan prata med en veterinär hon känner.

Alla höns ser ut som förut, men den sämsta hönan är lite vitare än vanligt på sina svullna delar. Bådar inte gott, jag tolkar det som försämrad blodtillförsel.  :(

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #30 skrivet: 17 aug-12 kl 22:14 »
Mina höns har ätit både körsbär och rabarber i 3 somrar nu och det har inte gjort dem sjuka.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #31 skrivet: 17 aug-12 kl 22:20 »
Mina höns har ätit både körsbär och rabarber i 3 somrar nu och det har inte gjort dem sjuka.

Mina har troligen inte heller ätit rabarber. Det såg snarare ut som om det var sniglar som har tuggat på dem.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #32 skrivet: 23 aug-12 kl 11:36 »
Hur har det gått?

Jag hade vitlö i vattnet i tre dagar. Sedan slutade jag, för jag blev lite orolig att de inte skulle dricka tillräckligt.

Svullnaderna har faktiskt lagt sig lite de senaste dagarna, på alla hönsen, så vitt jag har sett, vilket är väldigt skönt. Den mest svullna är fortfarande vit på svullnaderna, även om själva svullnaderna är mindre.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 23 aug-12 kl 11:48 »
Låter som det går åt rätt håll :)

Ta vitlök i vattnet en dag/vecka ett tag framöver ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #34 skrivet: 23 aug-12 kl 12:02 »
Låter som det går åt rätt håll :)

Ta vitlök i vattnet en dag/vecka ett tag framöver ;)

Ja! :)

Det luktar fortfarande vitlök när jag byter vatten... Så det verkar sitta i länge! Kanske rentav det som gjort dem bättre? Men men, ska nog slänga i ett par klyftor i morgon igen då!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #35 skrivet: 29 aug-12 kl 14:01 »
Dåliga nyheter!  :o

En höna, som har ruvat i ungefär en vecka, har blivit sämre!

Igår gick hon för sig själv och stod stilla mycket, och verkade ointresserad av omgivningen. Nyss hittade jag henne liggande framför redet, med huvudet lutande mot väggen, blundande, och med "snarkande" andning.

Jag tvingade i henne lite vatten... Hon drack flera gånger och öppnade till och med ögonen lite... Hon "pirrade till" ilsket när jag försökte lyfta henne, så än finns det liv i henne...

Det låg förresten även en annan höna i redet, jag ska se om ruvhönan går tillbaka när redet blivit ledigt.

Nu ska jag försöka gå tillbaka och tvinga i henne vatten och kanske lite mat med jämna mellanrum. Om inte hon blir bättre om flera timmar funderar jag på att ta ut henne till en provisorisk egen liten hönsgård, för att inte smitta de andra.

Denna höna är för övrigt en av de som klarat sig bäst från ansiktssvullnader, hon är nästan inte svullen alls.

Hon hade en gul förhårdnad längs med underkäkens ena sida, som om hon dreglat och det stelnat. Försökte pilla bort det, men det satt hårt.

Om hönan dör ska jag lobbyera för att mor och far skickar in den till SLV för obduktion.

De andra hönsen är pigga och glada som vanligt. Svullnaderna går fram och tillbaka; den värsta hönan ser bättre ut, medan en annan har börjat se värre ut.

UPPDATERING

Hon har nu fått en liten provisorisk hönsgård bestående av lite överblivet nät, ett bord och en kartong lagd  på sidan med spån i. Vi ska pröva att mata henne med fil sen så hon får lite näring.

UPPDATERING IGEN

Hönan dog av sig själv. Vi slängde ut den i skogen eftersom ägarna inte ville skicka den till obducering.
« Senast ändrad: 29 aug-12 kl 20:28 av Henrik Petersson »

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Bör jag avliva?
« Svar #36 skrivet: 29 aug-12 kl 19:06 »
En av våra hönor har hela dagen (jag såg henne först kl 14) haft följande symtom:

- Ligger på mage, orkar inte stå.
- Hänger med huvudet tills det slår i golvet, orkar inte hålla det uppe.
- Blundar, men har öppnat ögonen snabbt 2 gånger (de är inte igenkladdade).
- Andas tungt och ljudligt, men med stängd eller halvstängd näbb.
- Vägrar äta.
- Drack först när jag doppade näbben i vatten, dricker inte nu.
- Låter inget, inte ens när jag flyttade henne, trots att alla våra höns hatar att bli lyfta.
- Bajsar sällan, men löst och grönt.
- Kammen var först varm och röd, men har nu blivit lila och kall.

Igår var hon ovanligt passiv och slö, innan dess har hon betett sig normalt. Hon har ruvat en vecka.

Det verkar kört. Tror ni hon lider? Bör jag avliva henne?

Jennyt

• Västergötland
SV: Bör jag avliva?
« Svar #37 skrivet: 29 aug-12 kl 19:17 »
Svårt att säga när man inte sett hönan, men baserat på din beskrivning hade jag slaktat. Efter detta hade jag lagt hela hönan i en påse och lagt i kylen, för att skicka till SVA imorgon. Prata med SVA först för att få koll på hur du ska paketera henne. Då kanske du får svar på vad din flock lider av.

Kram
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #38 skrivet: 29 aug-12 kl 19:22 »
Vad kostar det att skicka den döda hönan till SVA?

De andra hönsen är pigga men har olika stora har svullnader runt ögonen.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #39 skrivet: 29 aug-12 kl 20:27 »
Hönan dog av sig själv.

Vi slängde ut den i skogen, eftersom ägarna inte ville skicka den till SLA.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser