Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misstänker luftvägssjukdom hos mina höns  (läst 16823 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Misstänker luftvägssjukdom hos mina höns
« skrivet: 13 aug-12 kl 11:36 »
Mina höns uppvisar ett antal symptom på luftvägssjukdomar.

Svullnad

Till att börja med är några av dem svullna i ansiktet. Tuppen hade ett igensvullet öga förut, vilket jag skrev om i den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=138950.0 Ögat är nu öppet, men han är fortfarande lite svullen runt det, jämfört med andra sidan. En bild på den dåliga sidan:

Värst utsatt är en höna. Hon är svullen runt ögat, men även på "öronlappen" längre bak på huvudet. Det är mest på ena sidan hon är utsatt.

Den dåliga sidan:

Den bra sidan (samma höna alltså):

Framifrån:

Sedan finns det en annan höna som har en något annorlunda svullnad. På henne är det lika illa på båda sidor, men hon ser inte direkt svullen ut, utan det ser bara ut som om hennes ögon är mycket mindre än de andras. Här är hon:

Här är en bild på ett par hönor som ser friska ut, så ni ser jämförelsen (hönan till vänster råkade blinka med sitt inre ögonlock när jag tog bilden):

Andning

Hönan till vänster i bilden ovan (som inte är svullen) går ibland runt med halvöppen mun. En gång såg jag henne stå och sträcka på halsen och gapa upprepade gånger.

Ett par gånger, när jag har stått nära honom, har jag märkt att tuppen har lite väsande andning.

Övrigt

Symptomen har inte ändrats på flera dagar, kanske två veckor (har dålig koll på tiden).

De verkar må väidigt bra för övrigt. Tuppen gal och hönorna kacklar, de söker foder, äter och dricker med bra aptit. Hönorna lägger nästan ett ägg om dagen. Bajset är fast. Lite passiva är de, men det beror nog mer på att de är Orpington än på att de skulle vara sjuka.

De är nyinköpte (en eller två månader gamla) så stressen över flytten har kanske försämrat deras immunförsvar temporärt.

De är ca ett år gamla.

De är fyra hönor och en tupp.

Rasen är blå och svart stor Orpington.

De är inköpta från samma ställe.

De bor här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=133174.0

Jag läste på lite om respiratoriska sjukdomar, och det verkar som om många sjukdomar kan ge samma symptom. Dessutom har de olika behandlingssätt. Vissa är det ingen idé att behandla alls. Så vad tycker ni jag ska göra?
« Senast ändrad: 13 aug-12 kl 11:38 av Henrik Petersson »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Torry

SV: Misstänker luftvägssjukdom hos mina höns
« Svar #1 skrivet: 13 aug-12 kl 22:01 »
Jag tycker att du ska kontakta en veterinär, kanske hjälper det med en kur antibiotika.
Hoppas de kryar på sig.
//Torry

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 13 aug-12 kl 22:24 »
jag har avlivat min 4 veckors kyckling i helgen,för han såg lika svullen ut som din höna,fast lite värre ändå.Han andades mycket tungt och hade fruktansvärd klåda,sista dagen tror jag även han hade feber.Det började med att han hade ett igenkletat öga en morgon...sen har det bara rullat på,han hade kliat bort alla dun o fjädrar på bröstet med.Dom ser ju så dåligt när de sväller på det där sättet runt ögonen, de har svårt att se foder och när de ska gå.Hoppas dina blir bättre Henrik.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 13 aug-12 kl 22:36 »
Tack för svaren. Ska se om jag kan få kontakt med veterinär.

Jag vet inte om mina har feber, för jag har inte känt på dem, och vet inte hur varma de ska vara.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 13 aug-12 kl 22:47 »
Inga nysningar eller hosta?

Nej, faktiskt inte. Jag har inte sett något rinna ur näsa eller ögon heller, men jag har inte tittat så noga.

Tuppen har två svarta streck under det dåliga ögat, som ser ut som mascara som har runnit. Så där kanske det har runnit något.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 13 aug-12 kl 23:04 »
Jag tycker mer det ser ut som en allergisk reaktion än en förkylning/luftvägsinfektion. Samtliga djur ser torra ut runt näsborrarna och ingen är våt  i eller runt ögonen. Väsande andning kan de säkert få av svullanden och att hässja är inget konstigt att dom gör ibland när det är varmt.

Har du någon giftig växt i hönsgården eller trädgården? Eller kanske ett getingbo som hönsen hart varit och kollat??
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 13 aug-12 kl 23:08 »
Jag tycker mer det ser ut som en allergisk reaktion än en förkylning/luftvägsinfektion. Samtliga djur ser torra ut runt näsborrarna och ingen är våt  i eller runt ögonen. Väsande andning kan de säkert få av svullanden och att hässja är inget konstigt att dom gör ibland när det är varmt.

Har du någon giftig växt i hönsgården eller trädgården? Eller kanske ett getingbo som hönsen hart varit och kollat??

Inte vad jag vet! Men det är väldigt mycket olika växter i hönsgården, och kanske rentav ett getingbo någonstans som vi inte har sett. Vi har medvetet valt att låta hönsgården "sprudla" av olika växter för att de ska ha det bra. Det förklarar även varför de inte hade någon svullnad innan de kom hit, förut bodde de i en mer använd, växtfattig hönsgård.

Har du något exempel på växter som kan vara giftiga?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 13 aug-12 kl 23:13 »
Tyvärr inte någon lista på giftiga växter. Jag  hade själv ett gäng ungdjur som förra året plötsligt en kväll såg ut som dina. Ingen aning om orsaken men alla blev sjuka precis samtidigt och det tog lite drygt en vecka innan dom såg helt normala ut igen. Dom verkade må bra hela tiden bortsett från svullnaden i ansiktet. Det har inte hänt igen så jag vet fortfarande inte vad det var men gissar på någon typ av reaktion på något dom ätit.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 13 aug-12 kl 23:17 »
Tyvärr inte någon lista på giftiga växter. Jag  hade själv ett gäng ungdjur som förra året plötsligt en kväll såg ut som dina. Ingen aning om orsaken men alla blev sjuka precis samtidigt och det tog lite drygt en vecka innan dom såg helt normala ut igen. Dom verkade må bra hela tiden bortsett från svullnaden i ansiktet. Det har inte hänt igen så jag vet fortfarande inte vad det var men gissar på någon typ av reaktion på något dom ätit.

Det låter ju ganska likt våra faktiskt, förutom att det har pågått längre än en vecka nu, tror jag. Men är det en växt eller nåt som biter dem så kan det ju bero på kontinuerlig kontakt med detta.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 14 aug-12 kl 10:30 »
Ja din tupp har ju haft det i 2 veckor nu.  ;)

Vad jag läst så har du ibland sett att
en av hönorna gå omkring med halvöppen näbb och sträcka på halsen och gapa upprepade gånger. Tuppen har/har haft lite väsande andning. Liksom ett igensvullet öga med gult smolk. Han har kliat det stängda ögat mot sin egen rygg ibland.
(Dessa symptom stämmer bra in på en luftvägsinfektionssjukdom, så jag skulle i alla fall inte utesluta den möjliga orsaken bland flera ännu.)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 14 aug-12 kl 11:44 »
Så vad ska jag göra, tycker ni?

Känns inte som att det är bra att ge dem antibiotika innan jag är säker...

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 14 aug-12 kl 12:55 »
Jaadu...hm....Jag tänker nu om jag har tagit bort min lilla i onödan...tänk han kanske skulle ha blivit frisk?Fast han var så dålig..och så länge,får lite dåligt samvete faktiskt! Jag tycker nog att du kan ringa en vet kanske,skit också det här är inget kul.Men hos mig har det bara varit den lilla som blivit sjuk.......so far! Hoppas det går att göra något åt det.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 14 aug-12 kl 12:58 »
Och, jag glömde en sak. När de har feber sitter dom och burrar upp sig och drar in halsen och ser allmänt sjuka ut!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 14 aug-12 kl 12:59 »
Och, jag glömde en sak. När de har feber sitter dom och burrar upp sig och drar in halsen och ser allmänt sjuka ut!

Okej, det gör de inte iaf!

Humla

• Närke
« Svar #14 skrivet: 15 aug-12 kl 19:09 »
Hur går det för dig? Har svullnade lagt sig?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 15 aug-12 kl 19:37 »
Hur går det för dig? Har svullnade lagt sig?

Nej, det är likadant som bilderna i första inlägget.

Humla

• Närke
« Svar #16 skrivet: 15 aug-12 kl 20:04 »
Vad tråkigt, hoppas det blir bättre! Har du någon plan? Pratat med veterinär?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 15 aug-12 kl 20:10 »
Har du någon plan? Pratat med veterinär?

Nej på båda, tyvärr! Känns som om det börjar brinna i knutarna, det har ändå gått två veckor.  :(

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 15 aug-12 kl 20:17 »
Har du möjlighet att byta tillbaks till den gamla hönsgården, för att se om det blir en förbättring??

Att ge dem vitlök i deras dricksvatten kan hjälpa dem att komma tillrätta med infektioner. Det är heller inte farligt på något sätt. Krossa ett par klyftor och lägg dem i vattenautomaten.

Vinruta och Björnloka är ju två växter som är både vanliga och orsakar starka hudreaktioner.... kolla upp dem ;)

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 15 aug-12 kl 20:23 »
Har du möjlighet att byta tillbaks till den gamla hönsgården, för att se om det blir en förbättring??

Att ge dem vitlök i deras dricksvatten kan hjälpa dem att komma tillrätta med infektioner. Det är heller inte farligt på något sätt. Krossa ett par klyftor och lägg dem i vattenautomaten.

Vinruta och Björnloka är ju två växter som är både vanliga och orsakar starka hudreaktioner.... kolla upp dem ;)

Lycka till

Ska testa det där med vitöken nu!

Vi har varken vinruta eller björnloka här, fick jag höra nu. Och vi kan tyvärr inte byta hönsgård, den gamla är "inbyggd" i den nya.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser