Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny färg på hönsras  (läst 3122 gånger)

ojoj

Ny färg på hönsras
« skrivet: 12 aug-12 kl 22:47 »
Läser ibland att man blandar in någon annan ras i tex silkeshörnor för att få fram nya färger , är det ok att göra så ?
Hur får man fram nya färger på rasrena fåglar ifall det inte är ok , o hur lång tid tar det att få fram en ny färg

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ny färg på hönsras
« Svar #1 skrivet: 13 aug-12 kl 09:33 »
Att korsa in en annan ras för att få fram en ny färg är den vanligaste vägen att gå. Hur lång tid det tar är svårt att säga det beror på hur svår färgen är och på hur många djur man har möjlighet att hålla. I vissa fall kanske det räcker med 3 generationer i som man komprimerar ihop på 1½år i andra fall kan det ta mååååånga fler generationer och över 10 års arbete.

Ska man ta fram en ny färg är det bra att vara flera som samarbetar så att man kan hålla många olika linjer. Dels för att inte risklera att förlora allt arbete i en rovdjursattack eller om man får in nnågon sjukdom och dels för att man inte ska stå med en alltför inavlad stam när färgen väl är klar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 aug-12 kl 14:35 »
Det här förstår jag inte. Om man korsar in en annan ras för att sedan renodla fjäderfärgen, får man ju in en massa andra gener från den inkorsade rasen som man omöjligt kan få bort bara genom att renodla färgen - eller?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 13 aug-12 kl 21:57 »
Det här förstår jag inte. Om man korsar in en annan ras för att sedan renodla fjäderfärgen, får man ju in en massa andra gener från den inkorsade rasen som man omöjligt kan få bort bara genom att renodla färgen - eller?
Självklart måste man även selektera på andra saker än färg. I praktiken är det så att om du korsar ut mot en annan ras och sedan endast avlar tillbaka på målrasen så har du redan efter 5 generationer  spätt ut det "nya"så att kycklingarna bara har knappt 4% från den inkorsade rasen., (50%, 25%, 12,5% 7,25% 3,625% ) Inom populationsgenetik så räknas individer med ett såpass lågt släktskap som obesläktade, dvs inte längre släkt med den inkorsade rasen  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ojoj

« Svar #4 skrivet: 13 aug-12 kl 22:19 »
Hur fungerar det med godkända färger eller inte , o vem bestämmer det ?   Hur länge ska en färg
finnas innan den blir godkänd ?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 13 aug-12 kl 22:43 »
En ny färg ska visas upp på Nationalutställningen (arrangerad av SRF) efter vissa regler och bedömas av domare.  Oftast behöver man visa djur flera år för att få en ny färg godkänd.

Man måste visa flera djur av båda könen(minst 3+3 tror jag). Sverige, Norge och Danmark har gemensam standard och man kan få färger godkända genom att vis dem på respektive lands nationalutställning. Samarbetar man över landsgränserna i ett "ny färg" projekt kan man tex visa djur både i Danmark och Sverige och på så sätt ev få dem godkända snabbare.

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 aug-12 kl 23:09 »
Självklart måste man även selektera på andra saker än färg. I praktiken är det så att om du korsar ut mot en annan ras och sedan endast avlar tillbaka på målrasen så har du redan efter 5 generationer  spätt ut det "nya"så att kycklingarna bara har knappt 4% från den inkorsade rasen., (50%, 25%, 12,5% 7,25% 3,625% ) Inom populationsgenetik så räknas individer med ett såpass lågt släktskap som obesläktade, dvs inte längre släkt med den inkorsade rasen  ;)

Jag förstår fortfarande inte. Jag är med på dina %-satser om du i fem generationer parar tillbaka på orginalrasen och inte syskonparar. Då är väl i och för sig chansen/risken rätt stor att man tappar den där färggenen om man inte tar fram väldigt många avkommor. Det krävs ju en närmast omänsklig disciplin om man inte ska falla för frestelsen att syskonpara någon gång, men visst, %-satserna håller ju så långt om man gör så. Det är sedan som jag inte är med längre. Låt oss säga att man syskonparar först efter 5 generationers tillbakakorsning, när man har 3,625 % (låt oss säga 4 %) inslag av den inkorsade rasen i alla djuren. Men, man vet ju inte vilka gener det är som följt med. Det är långt ifrån alla gener som syns. Avkomman ärver slumpmässigt hälften av sin genuppsättning från far och hälften från mor. Då kan ju varje enskild avkomma få mellan 0 och 8 % från den inkorsade rasen. Nästa gång kan det bli 16% osv osv... så nog är dom släkt alltid.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 15 aug-12 kl 08:16 »
Jag förstår fortfarande inte. Jag är med på dina %-satser om du i fem generationer parar tillbaka på orginalrasen och inte syskonparar. Då är väl i och för sig chansen/risken rätt stor att man tappar den där färggenen om man inte tar fram väldigt många avkommor. Det krävs ju en närmast omänsklig disciplin om man inte ska falla för frestelsen att syskonpara någon gång, men visst, %-satserna håller ju så långt om man gör så. Det är sedan som jag inte är med längre. Låt oss säga att man syskonparar först efter 5 generationers tillbakakorsning, när man har 3,625 % (låt oss säga 4 %) inslag av den inkorsade rasen i alla djuren. Men, man vet ju inte vilka gener det är som följt med. Det är långt ifrån alla gener som syns. Avkomman ärver slumpmässigt hälften av sin genuppsättning från far och hälften från mor. Då kan ju varje enskild avkomma få mellan 0 och 8 % från den inkorsade rasen. Nästa gång kan det bli 16% osv osv... så nog är dom släkt alltid.
Men om man hårdrar det och  argumenterar som du gör så blir  ju inga höns, inte ens lantraserna något annat än blandraser  ;)

Förvisso ärvs anlag slumpmässit oci ett extremfall så skulle det kunna bli som du beskriver. I praktiken kommer förmodligen ett sådant djur sakna såpass mycket av målrasens typ att den selekteras bort från vidare avel. Man måste skilja på att avla och att förda upp.  Det finns många som låter sina höns föröka sig utan någon som helst selektion men det är inte de som kommer lyckas att ta fram en ny färg på en ras med bibehållen rastyp.

Jag orkar inte skriva en uppsats men antingen får man finna sig i att acceptera att det sker inkorsningar av andra raser för att ta fram ny egenskaper på befintliga raser och att det gjorts så i alla tider. Eller så är alla raser blandisar då det inte finns någon ras som inte är blandad  med något annat någon gång under historien....

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 15 aug-12 kl 08:50 »
Självklart är det så Azoo-Lina! Ingen "ras" är ju helt homozygot och därmed inte heller till 100 % "ren". Jag tycker bara det är ett konstigt resonemang att medvetet korsa in en helt annan ras bara för att få fram en "ny" färg som ju redan finns på den inkorsade rasen. Vad skulle det vara för vits med det? Att man får med sig andra gener på köpet är det väl ingen tvekan om. Det är det här jag inte förstår.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 15 aug-12 kl 09:02 »
Ja varför ska man ha en ras i flera färger... Det kan man fråga sig.... Men den frågan finns det så många olika svar på  och jag känner inte till dem alla  ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 15 aug-12 kl 09:42 »
Kanske inte vore så dumt ;)
Hedemorahöns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 15 aug-12 kl 09:47 »
Wyandotte är väl den hönsras som funnits i flest färger.
har iaf varit så.
Hedemorahöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 aug-12 kl 10:00 »
Olika definitioner av ras. Antingen är hönan av en viss ras för att mamma och pappa är av en viss ras. Eller så är hönan av en viss ras för att den ser ut som en viss ras.

Ronny

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 15 aug-12 kl 12:58 »
Jag är medveten om att det finns olika definitioner av vad som betraktas som rasrent, i sportsammanhang där man går på utseende och i lantrassammanhang där man går på härstamning. Jag menar inte heller att en ras måste ha en viss färg. Men, har inte sporten gått lite väl långt om det är fullt tillåtet och tom berömvärt att korsa in andra raser för att få fram "nya" färger, bara man följer utställningsreglementet? Kan jag tex korsa in "kanttecknat citron" eller vad det kan heta från nån dvärgras i tex Australorp och få den godkänd som en "ny" färg på Australorp? Jag försöker inte vara dum på nåt sätt. Jag bara undrar.

FM

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 15 aug-12 kl 13:41 »
Kan kan du vell... Man tar en ras som ligger närmast för att korsa in. Sedan får man vell tänka lite på äggfärg och sådant.
Inkorsning mellan olika raser gör man på andra djurslag med, på häst kan det va ännu klurigare ;) 
Man måste tänka på egenskaperna oxå att rasens egenskaper inte helt försvinner pga inkorsning utan att man selekterar för att bibehålla dem.

En standard är till för att hålla djuren rastypiska, dock så är det inte så enkelt att om jag har en individ av en ras som utseendemässigt liknar en annan ras, att jag kan "byta ras på den".

Där är stammtavlor mycket bra, då man kan gå bak i leden och se var och när inkorsningar skett. 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser