Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stänga av varmvattenberedare?!  (läst 12066 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Stänga av varmvattenberedare?!
« skrivet: 12 aug-12 kl 12:53 »
Hej har nu bestämt mig för att stänga av varmvattenberedaren tills vidare / för alltid?

Det är en gammal sate på säkert 150 - 200 liter. Den kostar mig skjortan helt enkelt.

Följde anvisningarna på varmvattenberedaren.

Drog åt där kallvattnet går in i beredaren stängde av strömmen till beredaren och började tömma den.

Men det känns som att det aldrig tar slut. Går det inte att stänga av tillförseln till varmvattenberedaren helt eller är det bara så att jag inte väntat tillräckligt länge. Även med tanke på att det rinner ut vatten där man ska tömma den utan att jag har öppnat någon högre kran verkar ju vara ett tecken på att jag inte kan stänga av tillförseln av nytt vatten.

Känns ju inte så bra att stänga av varmvattenberedaren om det inte går att stänga av tillförseln av vetten till den med tanke på legionella osv.

Tacksam för svar :) En som inte är så haj på sånna här grejer.
« Senast ändrad: 12 aug-12 kl 13:00 av MickeMård »
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Stänga av varmvattenberedare?!
« Svar #1 skrivet: 12 aug-12 kl 19:52 »
Det märks väl att inkommande röret blir kallt om det fortsätter strömma varmvatten genom det?

Om avstängningskranen på varmvattenberedarens ventilpaket inte går att stänga så kanske det är enklast att lossa röret för inkommande kallvatten och plugga det.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 13 aug-12 kl 20:43 »
Har kommit fram till att det inte går :) Som du säger så är röret kallt där vattnet kommer in så det funkar inte.

Jag hyr huset så det är inte att rekommendera att plugga rör. Funderar på att byta till en 30 liters varmvattenberedare istället.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 13 aug-12 kl 22:50 »
Eller låt vattnet vara kvar i varmvattenberedaren. Det är ju ingen risk för legionella när vattnet är kallt.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 14 aug-12 kl 18:04 »
Så du tror inte att det finns någon risk att låter det stå i varmvattenberedaren? Inget annat som kan gå snett om man låter massa vatten bara stå ouppvärmt....

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 14 aug-12 kl 21:17 »
När vi tömmer beredare på jobbet så tar det väldigt lång tid eftersom vattnet hänger sig kvar.
Går fortare om man punkterar beredaren om den ändå ska kasseras.
Mvh anders

Dea

« Svar #6 skrivet: 21 aug-12 kl 19:38 »
Det bästa är att koppla loss en ledning och köra tryckluft för att vara helt säker på att den är tom. När jag skulle serva min beredare kopplade jag loss en varmvattenledning och satte på nippel för vanlig lufttryck snabbkoppling och stängde av inkommande vatten till beredaren och öppnade säkerhetsventilen och tömde den vägen. Bara öppna säkerhetsventilen skulle kanske ta typ en månad att tömma... Däremot lossa kallvattenröret så tömmer det ganska snabbt.
Legionella bakterier kan leva och föröka sig i vattensamlingar i 20gr men om du hettar upp vattnet till minst 50 gr innan du skall använda det är det ingen fara. Det är ångorna som är farliga att andas in, ingen fara att dricka.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 21 aug-12 kl 19:41 »
Projektet är nedlagt, men tack för svar och tips :)

evamarta

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 aug-12 kl 19:51 »
Jag har funderat en hel del på samma sak, men hört att det inte sparar så mycket.  Men det beror ju förstås på att jag måste värma upp t.ex. diskvatten med el, kom jag på nu medan jag skriver... Med vedeldning hade jag alla gånger försökt stänga den jädra varmvattenberedaren, åtminstone på prov.

Varför avblåste du ditt projekt, Micke?
evamarta@live.se
0767-933525

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 21 aug-12 kl 21:17 »
1. Det gick inte att stänga av tillförseln av vatten till den.
2. På vintern så värms det lilla rum som den står i upp av spillvärme från beredaren. Om inte den är igång så fryser alla rör som kommer upp från pumpen till det lilla rummet. Man måste då sätta in ett element i rummet för att det inte ska frysa.

hade jag ägt huset så hade jag kanske engagerat mig mer i att styra upp det hela, men det gör jag ju inte  :-\

Skogsola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 aug-12 kl 22:44 »
 Å andra sidan så lär det vara en riktigt usel/ oekonomisk värmare om den fungerar som element på vintern. Koppla ur sladden, det händer ingenting med vattnet. Det kan ligga i bergrum i miljoner år. Spola igenom beredaren innan du börjar använda den om du är osäker.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 21 aug-12 kl 23:34 »
Varför inte koppla in beredaren via en rumstermostat ställd på t ex +5 °C ? Då står den ju inte och värmer rummet när det inte är frostrisk, och skulle det bli ett strömavbrott när det är smällkallt så har man en stor uppvärmd vattenvolym som bidrar till att hålla värmen i rummet länge.

Misse

• nr 9424
« Svar #12 skrivet: 21 aug-12 kl 23:43 »
Apropå bakterielusker i VVberedaren.........Jag hade under ett antal år 25-35 grader i den, visste inte om det där bakterieryktet.  Så sen dess har jag haft rätt låg temperatur på beredaren.  Aldrig haft över 40.  Å flera i min bekantskapskrets.   Smakar ändå normalt när man dricker det,
 Så kanske det bara mest är ett rykte, precis som att Original KossaMjölk är såå jäddrans farlig :P  ???

Fast jag är mycket nöjd med att vara utan Vvberedare sen 2007   o:)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Skogsola

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 aug-12 kl 07:05 »
 Dricker man varmvatten?  ??? Man ska inte förväxla den med en tekokare!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 22 aug-12 kl 08:23 »
Nej, man dricker inte tappvarmvatten (åtminstone gör inte folk som har sett efter hur det ser ut i en gammal varmvattenberedare det). Men just legionellabakterier sprids i luften från varmvatten, t ex när man duschar, och är farliga vid inandning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser