Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla eldstäder i ett torp !  (läst 2519 gånger)

trollungar

Gamla eldstäder i ett torp !
« skrivet: 10 aug-12 kl 19:04 »
HEJ, jag har möjlighet att låna ett gammalt torp. Jag använder det nu som fritidshus. Barnen älskar det. Och platsen är underbar.
Huset har två murstockar/skorstenar en gemmensam t en köksspis & en öppen spis och en till en kakelugn. Alla eldstäderna fungerar. Jag har eldat i alla.
Murstockarna är i murad tegel och stora och breda.
Dessa är inte testade/godkända av sotare och det borde de vara, eller...?
Ägaren i huset har testat skorstenarna genom att täcka över skorstenen för att se om de läcker in rök ? Gissar att det inte är helt proffsigt... ?
Kommer en sotare över huvud taget godkänna så gamla murstockar ? Gissar att de inte uppfyller dagens normer.
Och om de inte godkännns, är detta något som man kan åtgärda till rimlig summa.
Ägaren har inga planer på att rusta upp huset, han kan hjälpa till praktiskt. Och jag får göra vad jag vill i huset, men tyvärr har jag inte mycket pengar.
Jag vill kunna vara även vintertid i torpet, under barnens skollov, då det är kallt. Och då vill jag kunna elda utan att oroa mig, så något måste det ju kosta, men helst inte för mycket. Och vad kan man göra själv ?
Någon som har erfarenhet och vet råd, jag tar tacksamt emot tips.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Gamla eldstäder i ett torp !
« Svar #1 skrivet: 10 aug-12 kl 19:30 »
Skorstenarna behöver inte uppfylla några andra krav än vad som gällde när de byggdes, däremot så måste de ju givetvis vara täta och säkra vilket en sotare bedömer.

kurt

« Svar #2 skrivet: 10 aug-12 kl 20:20 »
Man blir ju alltid orolig när det finns så oseriösa ägare! För att undvika en kostnad på 1000 kr är hen beredd att offra någons liv!

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 aug-12 kl 16:05 »
Ta ut en sotare och låt dem provtrycka skorstenen, det är det första.. Skulle det sedan bli underkänt kan man renovera kanalerna i princip hur billigt eller hur dyrt som helst, det beror på hur mkt arbete man vill lägga själv.

Ovanför nock är det inte så knepigt att fixa till själv.. Jag petade ned en kudde i kanalen och putsade insidan med putsbruk C samt utsidan med detsamma.. Det går att göra även om skorstenen är i väldigt dåligt skick.. Min höll i princip på att falla ihop men jag hade inte tiden att plocka ned den till nock och mura upp igen, men än så länge, några år efter putsningen, så står den fint och utan sprickor.

Är det läckage nere i kanalerna så går det att glidgjuta själv också, inte så fasligt komplicerat och oändligt mkt billigare än att låta en firma göra det. Finns att läsa mer här om det:
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43297-egen-glidgjutning-godkand.html
Killen i den tråden renoverade sina pipor för c:a 500 kronor.. Att jämföra med ett pris på 15 000 som firman lämnade offert på.

trollungar

« Svar #4 skrivet: 14 aug-12 kl 19:01 »
Jätte tack för svar och tips !
Då får jag börja med att leta sotare i trakten, som kan komma ut.

Köldräkan

• Övriga världen
    • Zeitgeist Helsingborg
« Svar #5 skrivet: 21 aug-12 kl 15:34 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser