Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenautomat  (läst 13195 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
Vattenautomat
« skrivet: 10 aug-12 kl 14:26 »
Jag har vanliga vattenautomater till mina höns, såna som står på marken och kan köpas på granngården tex. Problemet med dessa är att hönsen gärna skvätter i spån och skräp. Jag har gjort en upphöjning som den står på men de kan skvätta i skräp ändå. Jag har även en vattenflaska med nippel, en sådan som man har till tex kaniner och det funkar jättebra, alla förstår sig på att dricka ur den. Men kaninvattenflaskor är ju förhållandevis små så de dricker upp vattnet väldigt fort. Jag började då fundera på om jag skulle kunna köpa en vattendunk och skruva på korken med nippel på den och googlade på bilder på vattendunkar och hittade då den här vattendunken.
Jag har bara hittat den varianten på ett ställe och själva dunken kostar 169 kr, men för att få den hemskickad vill de ha ytterligare 250 kr. Det tycker jag är rätt mycket. Så jag undrar om nån vet var jag kan få tag på en sådan här eller liknande. Har inte sett såna på tex Jula. Det jag vill är att den ska gå att göra rent, att det ska gå att skruva fast lock med nippel och att det ska finnas ett lock ovanpå.

Nån som vet?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Krågedal

• Östergötland
SV: Vattenautomat
« Svar #1 skrivet: 10 aug-12 kl 16:48 »
Hej, jag använder runda stenar eller tegelstenar och ställer vattnet på....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

sizz

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-12 kl 17:04 »
Jag har samma problem och tycker att din dunk ser smart ut, vart finns den att köpa? Vi kanske känner någon i närheten och kan få dem med lite snigelpost runt sverige...
Jag är på jakt efter en vattenlösning, jag rensar hönsvatten flera gånger om dan... Mina nya är dessutom väldigt "kladdiga" av sig så det blir massa smuts :(

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 10 aug-12 kl 17:11 »
Dunken DONJE på Jula 20l 149:-
Ungefär samma .
Tror att det finns en tråd till med samma lösning.
Hedemorahöns

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 aug-12 kl 18:21 »
Jag har precis köpt en sån dunk som har fast kran. Fördelen är att locket är stort så man kan diska ur dunken. Man kan däremot inte sätta nippel på. Jag tänkte sätta slang på kran och leda ner i en mindre vattenskål som ska hänga på väggen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 10 aug-12 kl 20:45 »
Jag har en vattenautomat från Granngården, modell mindre. Upptäckte att den passar perfekt på de cementplattor som jag gjutit i runda burkar som innehållit pepparkakor!

Har höjt med en sten i taget varefter kycklingarna växt. De är tillräckligt tunga för att de små raserna inte ska kunna välta dem, brahmorna däremot...
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Strajder

• Aspegården
« Svar #6 skrivet: 12 aug-12 kl 09:06 »
Har provat många olika varianter och det som hittills fungera bäst är att ha vattenautomater som hänger från taket. Köper numera bara modeller med yttre+inre cylinder. Dessa är visserligen dyrare men mycket lättare att fylla och hantera eftersom man inte behöver vända upp och ner på dem. Exempel:
http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=265
http://www.lantbutiken.se/butik/880-vattenautomat-med-dubbel-cylinder
http://www.arctichen.se/vattenautomat-7-l-p-176-c-161.aspx

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 12 aug-12 kl 09:18 »
Håller med Strajder
 MEN har övergått till gröna på tre ben.
Visseligen lite bängliga att vända helst de större :-\
de med cylinder får jag inte in under kranene i tvättstugan.
Tycker att de med cylinder är svårare att göra rena.
Har min första med cylinder kvar köpt 2000.
Köpt flera sen dess också.
« Senast ändrad: 13 aug-12 kl 19:50 av Lycka »
Hedemorahöns

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 13 aug-12 kl 09:11 »
Jag har precis köpt en sån dunk som har fast kran. Fördelen är att locket är stort så man kan diska ur dunken. Man kan däremot inte sätta nippel på. Jag tänkte sätta slang på kran och leda ner i en mindre vattenskål som ska hänga på väggen.
citerar mig själv... Min idé funkade inte pga att kranen släpper in luft så vattnet rinner över vattenkopparna. Trist... Måste komma på nån annan lösning.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Haggan

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 13 aug-12 kl 09:20 »
Jag har provat 360 graders vatten nipplar.
Det har funkat perfekt. Helt underbart när vi hade tre hönor med kycklingar. De lärde sig dricka direkt och vattnet behövs inte bytas så ofta och håller sig fräscht länge.
Jag borrade hål i i korken på vanliga PET flaskor och i botten på brämmhutls jucie förpackningar och skruvade i nipplarna. Ibland har man fått ha lite smältlim för att få det helt tätt.  De nipplar jag köpte har inte läckt utan ger bara vatten när de pickar på dem.

Har en 10 liters "färgblandar" hink köpt på ÖoB inne och petflaskor ute.

Det skulle ju vara lätt att skruva i sånna i en dunk också.

Jag köpte just dessa, men det finns billigare direkt från kina tex.
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190562629720&ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

På länken finns lite film om hur man kan  bygga en hink.

lena70

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 aug-12 kl 09:01 »
Ett evigt dilemma..Löst det med att köpa gamla loppisbord( eller bänkar), och ställa vattenautomaten på bordet, med en liten hemmagjord trapp upp..Inget spån eller halm i vattnet mer.. ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 15 aug-12 kl 09:50 »
Fanns en kanska kortbent pall i metall här då vi flyttade in.
Toppen att ställa storvattenautomat till mina hedemora.
Hedemorahöns

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 15 aug-12 kl 11:01 »
Har inte hunnit läsa alla inlägg men vill lägga en länk till sidan som säljer vattentunnan www.lakkapaa.com/lakka_se/showProduct.do;jsessionid=CB2D335839F440F87888B431608131A1?id=6410411827495
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 15 aug-12 kl 11:12 »
Jag har provat 360 graders vatten nipplar.
Det har funkat perfekt. Helt underbart när vi hade tre hönor med kycklingar. De lärde sig dricka direkt och vattnet behövs inte bytas så ofta och håller sig fräscht länge.
Jag borrade hål i i korken på vanliga PET flaskor och i botten på brämmhutls jucie förpackningar och skruvade i nipplarna. Ibland har man fått ha lite smältlim för att få det helt tätt.  De nipplar jag köpte har inte läckt utan ger bara vatten när de pickar på dem.

Har en 10 liters "färgblandar" hink köpt på ÖoB inne och petflaskor ute.

Det skulle ju vara lätt att skruva i sånna i en dunk också.

Jag köpte just dessa, men det finns billigare direkt från kina tex.
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190562629720&ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

På länken finns lite film om hur man kan  bygga en hink.

Hur ser en färgblandarhink ut? Har du nippel på den också?

Haggan

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 15 aug-12 kl 11:33 »
Ser ut som en vanlig färghink 10l i plast. Typ som falurödfärg

Typ nästan exakt som denna i filmen.
PART 3 How to make a automatic water, feeder for chicken's poultry and more!

Dock verkar de gilla flaskorna bättre av någon anledning.
« Senast ändrad: 15 aug-12 kl 11:37 av Haggan »

TheoA

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 15 aug-12 kl 12:06 »
Jag hade en nippelflaska som jag satte på en 2 liters läskflaska på. Funkade perfekt till mina kaniner.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 15 aug-12 kl 16:52 »
Om man har nipplar så är det väldigt viktigt att alla djur man har är lika stora annars blir det slabbigt. Har man stora djur som inte dricker i bra vinkel uppåt så blir dom väldigt våtapå halsen och kan om man har otur få fuktexem. Det blir också¨väldigt slabbigt så nipplar funkar bäst ute.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sizz

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 15 aug-12 kl 19:24 »
Är det någon som vet om den här kan fungera till höns?
http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=204

Lycka

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 16 aug-12 kl 07:12 »
Var köper ni nipplar ?
Hedemorahöns

Hawkmist

• Nybliven hönsägare
    • Gotland
« Svar #19 skrivet: 08 okt-12 kl 16:05 »
Håller med Strajder
 MEN har övergått till gröna på tre ben.
Visseligen lite bängliga att vända helst de större :-\
de med cylinder får jag inte in under kranene i tvättstugan.
Tycker att de med cylinder är svårare att göra rena.
Har min första med cylinder kvar köpt 2000.
Köpt flera sen dess också.

Var har du köpt den gröna på ben? Hade precis tänkt beställa från lgprodukter, men de ville ha väl mycket i frakt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser