Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina höns vill bara vara inne i hönshuset! Varför?  (läst 2172 gånger)

blåkullaprinsessan

• Östergötland
Mina höns vill bara vara inne i hönshuset! Varför?
« skrivet: 07 aug-12 kl 14:37 »
Hejsan!

Nyligen fick jag en liten flock unghöns. Jag har byggt en enligt mig fin hönsgård och ett hönshus. Dock är hönsen nästan aldrig i gården utan stannar inne i sitt hus hela dagarna. Förutom när jag öppnar hönsgården och de får gå lösa på tomten. DÅ springer de glatt ut och vandar runt så nöjda så. Men vad är det för fel på min hönsgård? Brukar unghöns vara inne mycket? Jag tänker att de kanske har växtvärk eller något? Eller att de behöver sova extra mycket?

Bild på hönsgården. Visst vill man väl hänga här som höna?  ???

Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

Kringlan

• Östergötland
SV: Mina höns vill bara vara inne i hönshuset! Varför?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-12 kl 14:48 »
Dina hönor kanske saknar något att ta skydd under? Deras instinkter varnar för rovdjur och de vilar gärna under en buske, ett bord eller liknande.

Annars kanske det blåser på dem? Varifrån kommer vinden oftast? Finns det staket/ häck eller något som läar?

(eller så strejkar de för att få gå fritt jämt  ;D )

/Karin

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 07 aug-12 kl 15:06 »
Lite liknande här faktiskt! De flesta av våra är inne när de inte får gå helt lösa. Uteburen är ändå typ 75 kvadrat så den borde inte vara så trist!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 07 aug-12 kl 15:32 »
Jag brukar köra ut mina och stänga luckan om de inte vill gå ut.
Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 07 aug-12 kl 15:41 »
Jag tycker då hönsgården ser fin ut?  ???

Men det gör väl inte så mycket om de bara är inne i huset? Visst, mer att mocka, men gräset i hönsgården räcker ju längre.  ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 07 aug-12 kl 17:34 »
Ställa in trädgårdsmöbler är ett snabbt och enkelt sätt att skapa skydd. Våra älskar att stå under ett bord vi ställde in.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 07 aug-12 kl 18:00 »
Tack för alla tips!

Jag tyckte ju själv att det fanns lite grenar att hoppa upp på och att gården ju är omringad av buskar och träd som skapar "djungelmiljö" men faktum är att när de vandrat runt på tomten ett tag landar de alltid mitt i hallonsnåren. Jag tänker uppenbart som en människa och måste tänka ännu mer som en höna! Så jag ska prova att öka djungelfaktorn ännu mer. Skitbra tips det där med trädgårdsmöbler! Snabbt fixat! :)

Jo, visst kan de hänga därinne men känns ju lite tråkigt bara. Jag vill ju SE dem! ;)

Grejen är att så fort jag går in i gården och kallar på dem så kommer de som skott. Sedan när jag lämnar dem så går de in igen. Om de bara ville vara ute på tomten, borde de inte sitta som klistrade vid hönsgårdsdörren då?

Funderade också på om de blivit skrämda, men då borde de ju inte vara så himla nöjda när de går lösa? Borde ju vara läskigare för en otrygg höna... och det är ju inte bara i hallonbuskarna. :)

Jaja, bra att de trivs i sitt hus i alla fall!  :D
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare
peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser