Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CAE?  (läst 7310 gånger)

trassla

• Gäst
CAE?
« skrivet: 06 aug-12 kl 16:38 »
En av mina getter, en tv-åring, har bara magrat av. Hon äter och dricker, men hon är väldigt mager. Hon är även halt på ena bakbenet, ingen värmeökning, men nedre delen av benet är lite svullet. Jag har fått reda på att uppfödaren hade CAE i sin besättning. Jag undrar nu lite hur jag skall göra, antingen ta blodprov ellr så avliva alla getterna. Det kanske låter dumt att jag är lite i valet och kvalet, men jag vet inte om jag skall ta blodprov först eller avlva dem direkt. Har någon av er varit utsatt för detta, eller har någon annan erfarenhet. Det känns lite tungt att behöva avliva alla getterna, men man har ju inget val i den situationen.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: CAE?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-12 kl 19:44 »
Jag undrar nu lite hur jag skall göra, antingen ta blodprov ellr så avliva alla getterna. Det kanske låter dumt att jag är lite i valet och kvalet, men jag vet inte om jag skall ta blodprov först eller avlva dem direkt.
Varför skulle du avliva dem innan blodprov? ??? Tänk om de ej har CAE, då har du ju avlivat alla dina getter helt i onödan. Om du avlivar kommer du aldrig få reda på om de överhuvudtaget hade CAE eller ej.
Jag tog CAE-prov på min sjuka get Vera och hon hade det ej. Jag vet inte vad som gäller med sanering o sådant vid CAE men i mina öron tycker jag att det helt klart låter bättre att med säkerhet veta.

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 aug-12 kl 22:47 »
 Har du för avsikt att ha en CAE fri besättning ? Isåfall är du tvungen att avliva alla getterna om du har smitta på några av getterna men det ska ju föregås av blodprov och det måste du ju ta med jämna mellanrum för att få en CAE status på din besättning.
Vi har CAE smitta i vår besättning men inte avlivar vi några getter för det.

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 aug-12 kl 23:53 »
Det här är inte så enkelt som det låter! Tänk på att en get kan uppvisa antikroppar mot CAE tex vid hög ålder eller av annan anledning nedsatt kondition eller stress, trots att hon tidigare i sitt liv inte gjort det. Hon behöver heller inte insjukna bara för att hon visar ett positivt resultat vid en provtagning. "CAE fri besättning" existerar bara på pappret!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 aug-12 kl 06:33 »
Det finns många symptom som påminner om CAE utan att vara det, så ta blodprov. Men provsvaren är inte alltid säkra. En get som  bildat antikroppar mot sjukdomen utan att få symptom och utan att bli sjuk tycker jag man ska spara och vara rädd om. Den geten bevisar getters härdighet mot sjukdomar, en egenskap väl värd att föras i arv. Jag skulle inte avliva geten för att den tappat hull och är halt på ett ben. De kan ibland magra av när de ger di till killingar och då får man kompensera med lämpligt foder. Tillfälligt halt kan en get bli av t.ex. bråk och skuttande.
« Senast ändrad: 07 aug-12 kl 06:39 av Sussilo »

trassla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 aug-12 kl 08:53 »
Kommer att ta bort dem. Har varit i kontakt med chefsveterinären på djurhälsan, och han sa att de har CAE, med 100 %. Om en get har CAE så har i regel alla de andra också, och de kan visa sig på olika sätt. Hade jag vetat att de har denna sjukdom i besättningen som jag köpte killingarna i från, så hade jag inte köpt dem. Varför skall man godkänna att medvetet forsätta att avla på en sådan smittadbesättning. Inte jag ialla fall, jag resonerar så att avel skall endast bedrivas på friska individer, dels för djuren och dels för att vara seriös. Så nu tackar jag för mig. Ha det så bra alla getälskare.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #6 skrivet: 07 aug-12 kl 13:04 »
Kommer att ta bort dem. Har varit i kontakt med chefsveterinären på djurhälsan, och han sa att de har CAE, med 100 %.
Hur kan de uttala sig utan analys av blodprov? Ledsamt att du tar bort dem utan att de får en chans. Hoppas att du köper nya från CAE-fria besättningar så att du slipper att avliva i onödan. Vi har alla djur på olika vis och av olika anledningar, men jag kan inte hjälpa att detta för mig känns väldigt tragiskt. :'(

ninna b

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 aug-12 kl 15:37 »
Då måste du väl ha en hel del getter för annars hade du väl inte behövt slakta ut dom utan kunde sanerat istället..?

Bäst är ändå att bestämma sig innan köpet om det är viktigt att ha CAE status på djuren.

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 aug-12 kl 16:16 »
Vad grundade chefsveterinären sin 100 %-iga bedömning på?

Så här står det på Sv. Djurhälsovårdens egen hemsida, information om CAE och getter:
"I början av 90-talet undersöktes getter i 21 svenska mjölkgetbesättningar. Positiva djur hittades i alla!"

Är du med i CAE-programmet? Om inte så brådskar väl inte beslutet utan du kan fundera litet först? Förstår att du har det jobbigt just nu och skickar en styrkekram  :-*.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 aug-12 kl 21:35 »
Har varit i kontakt med chefsveterinären på djurhälsan, och han sa att de har CAE, med 100 %.

Om du med "djurhälsan" menar Svenska Djurhälsovården AB, så är det ett aktiebolag med ekonomiska intressen i CAE-programmet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 08 aug-12 kl 04:19 »
Snälla Trassla, varför avliva getter för att de kanske bär på en smitta?  Det finns saneringsprogram (även om de är arbetskrävande).  Man förlorar många värdefulla gener om man har avlivning som enda "behandling".

Och tänk på vad Sussilo påpekar om eventuella ekonomiska intressen hos den du ber om råd.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 aug-12 kl 04:49 »
Den mannen gör tydligen ohämmat och oantastat reklam för sin produkt. Man blir både ledsen och förbannad. Dags att göra något åt det här, innan han får fler människor att ta död på fysiskt friska och förmodligen ärftligt motståndskraftiga getter, i sin ambition att få så många som möjligt att ansluta sig till det primitiva CAE-programmet. Som det går till i dag är det ju närmast ett getternas Holocaust. Det finns nya forskningsrön från bla USA som är mycket intressanta i sammanhanget och som pekar på att det finns en recessiv gen som hindrar MAEDI/CAE från att bryta ut.
« Senast ändrad: 08 aug-12 kl 05:10 av Ronny »

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 08 aug-12 kl 05:01 »
Då försöker vi göra något!  Mitt bidrag än så länge:  Jag efterlyste Trassla i tråden Jag Saknar Medlemmen.

Ronny

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 08 aug-12 kl 05:16 »
Ja, det här var droppen som fick min bägare att rinna över!

PS! Såg inte att du svarat på mitt inlägg innan jag ändrade, men det var bara ett ordval utan större betydelse.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #14 skrivet: 08 aug-12 kl 07:28 »
Du måste naturligtvis ta ett blodprov. Hur många djur har du? Är det bara den här som är sjuk? Även om viruset kan smitta mellan getter så är den vanligaste vägen via mjölken, dvs att killingen blir smittad av sin mamma. Lyssna inte på veterinären i onödan och sen är det frågan om du måste ha en CAE fri besättning annars kan du genom planering avbryta smittan genom att i första hand ge killingarna mjölkersättning från födseln och sätta dem i en egen del. Visst kan det vara lite krångligt men det här är ingen aggressiv sjukdom, inkubationstiden är lång och man har tid på sig att agera.

Sussilo

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 aug-12 kl 20:19 »
Trassla, kom tillbaka hit! Särskilt när vi har det jobbigt behöver vi andra människor som förstår vad djuren betyder för oss.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 09 aug-12 kl 14:37 »
Instämmer!

Ronny

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 09 aug-12 kl 15:48 »
Om vi läser hennes senaste (sista) inlägg så verkar det som om hon köpt hela hans argumentation rakt upp och ner. Jag känner så väl igen den, för jag har hört den förr...

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 aug-12 kl 16:00 »
Men hur kan en (chefs)veterinär på Sv. Djurhälsovården säga att getterna har CAE med 100%, utan att prover är tagna och utan att ha sett djuren?! En djurägare som ringer kan ju vara både orolig och förtvivlad och kan kanske inte alltid ge en korrekt beskrivning av det sjuka djuret.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #19 skrivet: 09 aug-12 kl 17:22 »
Att vara 100% säker på en sådan sak är ju helt omöjligt. Är ju som att jag skulle säga att de till 100% skulle ha stora magmasken av samma information. Det fnns ju massvis med sjukdomar/brister som kan visa upp samma symptom. Mineralbrist kan ju leda till diverse olika symtom, parasiter, det kanske finns giftiga växter i hagen osv osv. Mycket märkligt uttalande om det nu är så han sagt!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser