Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla lime  (läst 6955 gånger)

kalkyl

• Västerbotten
odla lime
« skrivet: 06 aug-12 kl 07:56 »
Jag skulle vilja odla lime men hur får jag tag på kärnor? Köper lime ganska ofta i affären då jag älskar smaken, men har aldrig hittat på nån kärna och vet flera som letar och en del som säger att de i affären alltid är kärnlösa.

Tack på förhand!

LenaP

• Gäst
SV: odla lime
« Svar #1 skrivet: 06 aug-12 kl 08:57 »
Hej, jag skulle tro att lime i butik är F1 hybrider eller på annat sätt "förädlade" för att va kärnfria. Om du skulle hitta nån kärna ändå, kan du va beredd på lite väntan innan du får frukter. För 14 år sen fck jag en citronplanta uppdragen från kärna, den va ca 20 cm. Den jobbade jag med och stammade upp under ett antal år. Nu e de ett träd på ca 1.80, stammen är 4 cm grov, det har inte blommat ännu.. Så tips e att hitta ett litet träd att köpa i blomsterbutik kanske :)

kalkyl

• Västerbotten
SV: odla lime
« Svar #2 skrivet: 06 aug-12 kl 11:20 »
Jo det börjar nästan luta åt att köpa en uppdriven planta, men det vore så kul att driva upp från kärna! Egentligen är jag mer peppad på att driva upp en planta än att den ska bära frukt, så det känns ju lite synd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser