Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lagar jag thermobyxor bäst?  (läst 1815 gånger)

LimJans

• Dalarna
Hur lagar jag thermobyxor bäst?
« skrivet: 05 aug-12 kl 21:54 »
Som flera av er vet så samlar jag in kläder och skänker vidare till asylsökande barn. Nu har jag fått ett lass vinterkläder, men pojkarna som har haft dessa plagg tidigare har lyckats nöta hål på knäna på thermobyxorna.

Hur lagar jag de bäst? Jag har jeanstyg att lappa med, det blir väl slitstarkt? Funderar om man ska sprätta upp sidsömmarna på byxorna i höjd med knäna, zickzacka fast jeanstyg tvärs över benet och sen sy ihop sidsömmarna på byxorna igen med jeanslappen infälld där. Eller ska man zickzacka fast en bit enbart över hålen? Vet inte hur mycket symaskinen fixar, trots friarm blir det ju rätt bylsigt med thermobrallor.
Stryka fast jeansbitarna med dubbelhäftande vliselin känns riskabelt när byxorna är i syntetmaterial...Eller?
Har ett par riktigt skruttiga byxor att testa på, de är slitna bortom alla lagningars möjlighet....  ;D

Fanny

• Dalarna
SV: Hur lagar jag thermobyxor bäst?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-12 kl 14:42 »
Man kanske kan ta bitar från de skruttigaste byxorna och lappa de andra med? Jag tror det är bättre att limma med ett bra lim, än att sy i thermobyxorna. Små hål i liknande kläder brukade min mamma laga med nagellack  ;)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 16:43 »
Tror du inte att jeanstyget suger upp för mycket? Annars finns det små fiffiga laglappar att stryka på ;) Själv sparar jag på dom små påsarna som följer med, brukar bli lite olika mönster och färger på i slutändan, men vad gör väl det.

Sjaunja

• -
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 18:15 »
Jag skulle ha tagit en stuvbit av något stretchigt tyg och lagt på utsidan hålet och zigzackat. Sen skulle jag ha sytt fast en fin lapp utanpå det, från sidsöm till sidsöm. Med raksöm så det blir snyggt. Att det är avvikande färg på täcklapparna kan se proffsigt ut!

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #4 skrivet: 18 okt-12 kl 18:16 »
Min son hade en benägenhet att alltid knäböja för lek så att det ena knät trasades sönder på alla byxor i rekordtid (ja det händer väl egentligen fortfarande men lite långsammare...).  :)

Sparade alla gamla galonisar eftersom det är ett superbra material att ta för att sy på stjärtlappar och knälappar på thermobyxor som ju egentligen inte är gjorda för att klara påfrestningen av att kana nedför en moddig/lerig snöbacke.

Använde olika lim av de bättre sorterna men har även sytt fast med tät sick-sack. Båda funkar fint. Inget läckage av sick-sacken.
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-12 kl 20:33 »
Jag tror inte jeanstyg håller något vidare och det skyddar ju inte heller för väta. Jag tycker att det bör vara lagningsbitar i galon eller något annat robust. Gärna i kontrastfärg, det kan bli kul. Se bara till så att det sitter en skärande nål i symaskinen (Microtex, spetsig spets eller lädernål!). Om den är för grov eller om man syr för fort kan det fastna av friktionen. Testa först om maskinen orkar (gamla trotjänare är bäst).

MvH
Christina G

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare
Rosanne, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser