Vad får de för foder? För mycket vete har man hört på många håll ska kunna orsaka att det börjar hackas lättare sedan så är min personliga erfarenhet av bruna värphybrider (t.ex. lohmann) att de lättare får störda beteenden. När det har varit tal om hackning, fjäderätning, äggätning m.m så har det nästan alltid varit de bruna hybriderna som hållit på.

Risken har jag märkt verkar vara störst om de kommer från en industri, t.ex. utvärpta hönor från hönseri men även yngre individer från kläckerier. Där har vi exempelvis ett gäng höns en gammal dam hade som hon köpt in som unghöns från kläckeri (17 - 18 veckors) hade stora problem med kloakhackning o dödande av varandra.

Detta beteende slutade dock när vi kom med ett gäng på 10 könsmogna tuppar. En kompis till mig hade också ett gäng unghöns, bruna lohmann. Jag tyckte hon skulle ha en tupp till dem men blicken jag fick var - "är du inte klok" ... Jag förstod vad hon menade när jag skulle testa släppa in en ung men könsmogen tupp. Hela hönsgänget på tuppen direkt och började rycka loss fjädrar ...

Det var bara o kasta sig över tuppstackaren och få ut honom därifrån!
Sedan har vi en granne till oss som var med om bruna utvärpta hybrider som hackade ihjäl tuppen.

... På våran förrförra hönsbytardag så hade några med sig ett gäng hybrider också. Det var vita och en del bruna. La märke till att när de släppte ned några dvärg kochintuppar i samma hägn som hönorna så var de bruna hybriderna igång att hacka tuppen/tupparna aggressivt.

Kollade inte så noga sen men tror de fick ta ut tupparna från hägnet efter en stund.
Nu låter ju det här som rena skräckhistorian.

Det finns självklart trevliga värpisar också. Det har man många exempel på här inne på forumet där folk har dem som favoriter för att de är så trevliga höns. Jag har själv 3st jättefina, snälla bruna lohmannhönor nu, dock är dessa uppfödda som små kycklingar av mig själv, inte i "storindustrin" som jag tror kan påverka. Men min upplevelse är att riskerna hos dessa är högre än hos andra höns att de kan ha konstiga grejor för sig. Det kan ju vara så att ledarhönan i din grupp är av ledare typ och påverkar de andra till att välja ut en "hackkyckling". En könsmogen, rejäl tupp eller två skulle kanske vara värt att prova till era hönor?
I övrigt så tycker jag de ser friska och fina ut på fotona. =)