Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljepanna till vad  (läst 9537 gånger)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Oljepanna till vad
« Svar #20 skrivet: 01 aug-12 kl 23:43 »
Fattar jag rätt kanske man kan komma undan med en sisådär 30 lax/papp för en pelletsbrännare att monteras på (?) den befintliga pannan.

Villaoljan ligger nu på 14 tusen per kubik (redan, vilket formligen skriker - get out). Så nog vill man kolla alternativ även om installationen i sig håller några år till.

Lopt; siffrorna låter väldigt höga. Beror nog ganska mycket på vad man går över från då (att inget nånsin kan vara slam-dunk-enkelt...).

Jag slängde ut min pelletsbrännare förra året för jag tyckte det blev för dyrt. Installerade en luft/vatten-pump och fick ner värmekostnaden ordentligt. Jag tycker inte att pellets är så jätte billigt...
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 aug-12 kl 23:43 »
Lopt; siffrorna låter väldigt höga. Beror nog ganska mycket på vad man går över från då (att inget nånsin kan vara slam-dunk-enkelt...).

Tyckte inte det lät dyrt. Visst är det dyrt... men inte mer än vad man kan anta att det kostar. Kan tänka mig att det kan kosta mycket mer.

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/2012-05%20BaxiPrislista%20inklmoms_rev3_low.pdf?pricelist=Prislista 2012

Och varje gubbe som är med på installationen kostar typ 500 i timmen, minst. Om det görs vitt vill säga, med garantier och sånt..

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #22 skrivet: 01 aug-12 kl 23:45 »

Jupp..plus allt skräp och ved stående i köket... ;)

Tänk vad skönt det skulle vara med en vedspis i köket så att man kan bränna mjölkpaketen och alla plastförpackningar direkt istället för att köra dem till återvinning  >:D

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 01 aug-12 kl 23:46 »
Jag slängde ut min pelletsbrännare förra året för jag tyckte det blev för dyrt. Installerade en luft/vatten-pump och fick ner värmekostnaden ordentligt. Jag tycker inte att pellets är så jätte billigt...

Jo, man tycker och är olika. Jag föredrar lokaleldstäder och luft-luft för underhållsvärme. I detta huset. I Blekinge.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #24 skrivet: 01 aug-12 kl 23:50 »
Jag vill inte bero av el för att få värme, ifall elnätet fallerar och då blir växlarna inte så jätteintressanta  8)
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Existens!

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 aug-12 kl 23:54 »
Det dåliga är om man måste hemifrån om dagarna gissar jag.

Typ.. ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 01 aug-12 kl 23:57 »
Jag vill inte bero av el för att få värme, ifall elnätet fallerar och då blir växlarna inte så jätteintressanta  8)

Då får du köra lokaledstäder, eller åtminstone ha dem, eller ha någon till att installera ett vattenburet system av den gamla självcirkulerande typen, eller köra cirkulationspump på bilbatteri. Fast moderna ved- och pellets pannor kräver kanske elström till annat än pumpen också?

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #27 skrivet: 01 aug-12 kl 23:59 »
Då får du köra lokaledstäder, eller åtminstone ha dem, eller ha någon till att installera ett vattenburet system av den gamla självcirkulerande typen, eller köra cirkulationspump på bilbatteri. Fast moderna ved- och pellets pannor kräver kanske elström till annat än pumpen också?
Eller ett j-ligt litet hus med en fungerande kakelugn centralt placerad  ;D

Jaja, jag får ha koll på blocket så jag hittar det när det ploppar fram  ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 aug-12 kl 00:05 »
Eller ett j-ligt litet hus med en fungerande kakelugn centralt placerad  ;D

Jo.

Förresten så är kakelugn med sin "sega" värme inte alls optimalt om man bara har en eldstad. Bättre med något i järn då.

Existens!

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 02 aug-12 kl 00:06 »

Huset eller pannan?  :)

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #30 skrivet: 02 aug-12 kl 01:04 »
Huset eller pannan?  :)
Huset.
Allt ligger öppet och återstår att se. Kanske biter jag i det lite surare lägenhetsäpplet.

Jo.

Förresten så är kakelugn med sin "sega" värme inte alls optimalt om man bara har en eldstad. Bättre med något i järn då.
Hade en gång ett litet hus med kakelugn, fick (vintertid) upp värmen i hela kåken på några timmar (utan att elda för hårt, man ska vara rädd om dem). Skjuts på morgonen igen och - fantastiskt.

Broberg

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 02 aug-12 kl 01:10 »
Huset.
Allt ligger öppet och återstår att se. Kanske biter jag i det lite surare lägenhetsäpplet.
Hade en gång ett litet hus med kakelugn, fick (vintertid) upp värmen i hela kåken på några timmar (utan att elda för hårt, man ska vara rädd om dem). Skjuts på morgonen igen och - fantastiskt.

Har för mig att nån gammal uträkning var 3 kvadratdecimeter värmande kakelugnsyta per kvadratmeter rumsyta. Hamnar nog runt 25 kvadratmeter på en "standardugn".

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #32 skrivet: 02 aug-12 kl 01:16 »
Har för mig att nån gammal uträkning var 3 kvadratdecimeter värmande kakelugnsyta per kvadratmeter rumsyta. Hamnar nog runt 25 kvadratmeter på en "standardugn".
Det var en trettiotalskåk på kanske 90 kvm, kök, hall och två rum nere, två och hall uppe. Ugnen lika gammal som huset, som förvisso inte låg speciellt blåsigt till och kanske reveteringen var isolerande. Och så fanns där förvisso elradiatorer, såna där gamla brännare som bara fick stå på väldigt lågt.

Inte mycket till varmvatten genereras dock så   ::)

Broberg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 02 aug-12 kl 01:19 »
Det var en trettiotalskåk på kanske 90 kvm, kök, hall och två rum nere, två och hall uppe. Ugnen lika gammal som huset, som förvisso inte låg speciellt blåsigt till och kanske reveteringen var isolerande. Och så fanns där förvisso elradiatorer, såna där gamla brännare som bara fick stå på väldigt lågt.

Inte mycket till varmvatten genereras dock så   ::)

Ja i den där väldigt låga grundvärmen har du det. Annars hade du fått hacka is om morgnarna.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #34 skrivet: 02 aug-12 kl 01:23 »
Ja i den där väldigt låga grundvärmen har du det. Annars hade du fått hacka is om morgnarna.
Tja, kanske  :P

Kanske inte  8)

Misse

• nr 9424
« Svar #35 skrivet: 02 aug-12 kl 01:28 »
Annars kan du göra som jag, som inte har några 10-40-80 tusen spänn att investera i värmesystem.
Detta hus saknade allt sånt när jag köpte det. 
Jag har bara el-element och har tilläggsisolerat vinden ca 20-30 cm (gratis)
Har ca 13-14-15 grader inne och då klarar jag mig på ca 10 mWh per år och kanske är det 6-7 av dom som går till uppvärmningen.  Behöver inte vara katastrofdyrt om man bara har försiktigt med värme på.   
Knappt hundra kvadrat kåk.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Broberg

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 02 aug-12 kl 01:29 »
Tja, kanske  :P

Kanske inte  8)

De där elementen gör feteskillnad för att de sitter utspridda vid ytterväggarna. Visst klarar man sig utan, men inte på 90 kvadrat med en vanlig kakelugn.

En skitbra grej är förresten modifierade kakelugnar/rörspisar med en järnkamin placerad utanför och ansluten in i ugnens/spisens eldstad. Båda bör ha ett varsitt fungerande spjäll. Först snabb direktvärme och sen ställer man om för att elda upp lagringsvärmen.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #37 skrivet: 02 aug-12 kl 01:44 »
Annars kan du göra som jag, som inte har några 10-40-80 tusen spänn att investera i värmesystem.
Detta hus saknade allt sånt när jag köpte det. 
Jag har bara el-element och har tilläggsisolerat vinden ca 20-30 cm (gratis)
Har ca 13-14-15 grader inne och då klarar jag mig på ca 10 mWh per år och kanske är det 6-7 av dom som går till uppvärmningen.  Behöver inte vara katastrofdyrt om man bara har försiktigt med värme på.   
Knappt hundra kvadrat kåk.
Fy satan för 13-15 grader inne  :'( Helvetet är för mig en oerhört kall plats typ ditt hus om vintern  ;D Men ok, man kan isolera och välja ett par rum att hålla värme i. Det har jag listat ut  ;)

En skitbra grej är förresten modifierade kakelugnar/rörspisar med en järnkamin placerad utanför och ansluten in i ugnens/spisens eldstad. Båda bör ha ett varsitt fungerande spjäll. Först snabb direktvärme och sen ställer man om för att elda upp lagringsvärmen.
Förstår inte riktigt, förklara? Länk/skiss?

Egentligen skulle jag hellre bo i ett annat klimat. Vintern (och hösten och våren) är väntan på solen och förhoppning om värmen  :-\

kurt

« Svar #38 skrivet: 02 aug-12 kl 07:07 »
Ta reda på vad det är för befintlig panna där först. Bara för att det eldas med olja nu, så kan det ju ändå vara en kombipanna som också kan eldas med ved!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #39 skrivet: 02 aug-12 kl 07:42 »
Fy satan för 13-15 grader inne  :'(

Jag insåg för några år sedan att jag behövde bättre uppvärmning i huset när ölburkarna jag hade frös sönder. Då bodde jag i en ouppvärmd sommarstuga som jag hyrde billigt

Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser