Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svanar som husdjur?  (läst 7385 gånger)

Oskar 123

• Dalsland
Svanar som husdjur?
« skrivet: 01 aug-12 kl 19:22 »
kan man ha svanar som husdjur.har ju hört talas om svaneri.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Svanar som husdjur?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-12 kl 19:29 »
Låt vilda djur vara vilda och tama vara tama. För övrigt tror jag att det är olagligt  ::)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2 skrivet: 01 aug-12 kl 19:55 »
Vissa har ju svan som husdjur men jag håller med galopp.
Är du intresserad så testa knölgås. Tydligen är det i princip en svan, kallas svangås.
Vi har knölgäss och de ser mer ut som svanar än gäss och de beter sig inte på samma sätt som gässen på gården.

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 01 aug-12 kl 20:06 »
Svart svan får man väll ha? =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 03 aug-12 kl 10:18 »
I sverige finns det ca 3 Svan sorter som man får ha utan tillstånd.
Coscorobasvan, Svart Svan och Svarthalsad Svan.

Svangåsen har fått sitt namn för att den ser ut som en svan i kropp/halsformen, inte pga att den betéer sig som en svan.... Men min erfaranhet är att de betéer sig som vanliga gäss, förutom att de är skrikigare av sig. Svangås är alltså INTE en variant av svan utan är en gåsvariant, den är så nära släkt med grågåsen att de får fertila avkommor.

Svanar (inte svangås) måste ha tillgång till en stor och tillräckligt djup damm att simma i och de befinner sig i vattnet ca 60-80% varje dag. Detta eftersom de helt enkelt inte är anpassade till ett liv på land - deras ben kan få frakturer och skadas om detta inte tillgodoses. (En liten balja duger INTE!)

« Senast ändrad: 03 aug-12 kl 10:24 av Strands Gård »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 03 aug-12 kl 10:28 »
Svanagg kan man kopa i Australien och USA, men det finns en del lurendrejare i branchen sa se upp!

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #6 skrivet: 03 aug-12 kl 13:48 »
I sverige finns det ca 3 Svan sorter som man får ha utan tillstånd.
Coscorobasvan, Svart Svan och Svarthalsad Svan.

Svangåsen har fått sitt namn för att den ser ut som en svan i kropp/halsformen, inte pga att den betéer sig som en svan.... Men min erfaranhet är att de betéer sig som vanliga gäss, förutom att de är skrikigare av sig. Svangås är alltså INTE en variant av svan utan är en gåsvariant, den är så nära släkt med grågåsen att de får fertila avkommor.

Svanar (inte svangås) måste ha tillgång till en stor och tillräckligt djup damm att simma i och de befinner sig i vattnet ca 60-80% varje dag. Detta eftersom de helt enkelt inte är anpassade till ett liv på land - deras ben kan få frakturer och skadas om detta inte tillgodoses. (En liten balja duger INTE!)

Jag måste ha hittat felaktiga källor. ::) Kanske bara är mina knölisar som inte beter sig gäss, å andra sidan så har jag aldrig haft svan så jag vet inte hur de beter sig.
Klantigt inlägg från mig o:)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 03 aug-12 kl 15:51 »

Jag måste ha hittat felaktiga källor. ::) Kanske bara är mina knölisar som inte beter sig gäss, å andra sidan så har jag aldrig haft svan så jag vet inte hur de beter sig.
Klantigt inlägg från mig o:)
Knölgås härstammar ju från Svangåsen, våra andra tamgäss härstammar från Grågåsen. Detta är 2 olika arter, så visst skiljer det i betéenet mellan arter. Det gör det hos fasaner, vaktlar, änder m.m också.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 01 dec-12 kl 17:52 »
Kan man ha svanar som husdjur.
Har hört att man kan ha svarta svanar, coscorbasvan och svarthalsade svan.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 01 dec-12 kl 18:01 »
Det stämmer, Svart svan, Svarthalsad svan och Coscorobasvan får hållas utan speciella tillstånd.

Jag har redan svarat dig i denna tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=139094.msg1309281#msg1309281
« Senast ändrad: 01 dec-12 kl 18:07 av DanieӀ »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1736 gäster, 2 användare (1 dolda)
Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser