Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför inte Värpfoder ?  (läst 21960 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Varför inte Värpfoder ?
« Svar #20 skrivet: 02 aug-12 kl 09:16 »
Jordbruksverket rekommenderar just spannmålsgrodd som proteintillskott. Groddning ändrar sammansättningen av proteinet i kärnan och råproteininnehållet ökar tydligen.

Men metionin är inte ett annat namn för råprotein.

Ek

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 02 aug-12 kl 10:33 »
Men om man ska vara petig ;) så är det bara att titta i hönsboken, så står det tydligt att om man ska hitta de höns som värper bra, så ska man titta efter det som ser allmänt luggslitna ut. Inte de runda fina.. :)
Det beror väl på om dom är i början eller slutet på äggläggningsperioden. I början "nyruggade" är väl alla fina.Är dom luggslitna kan dom sluta värpa snart och börja rugga. Värpfoder eller inte beror väl på årstid instängda eller frigående. Mina värper helt okej nu på Vår sommaren utan värpfoder möjligt att det skulle gå att krama ur ytterligare några ägg med mer värpfoder men jag tror nog dom sista äggen skulle bli rätt dyra..Dom får dock på vintern fram till våren.Jag tror dock att en större anledning till dålig äggproduktion kan vara att höns i hobbybesättningar är gamla som gatan..

FM

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 02 aug-12 kl 12:00 »
Metonin är en amino acid som är en "sort/underklass" av protein.

Ett flertal av de amino acids höns behöver kan dom inte "tillverka" själva utan behöver få via fodret. Varav metonin o lysin är väldigt viktiga.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dentaku

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 02 aug-12 kl 12:10 »
Men metionin är inte ett annat namn för råprotein.

Nej, men om man kollar efter metioninrika livsmedel så är bland annat vetegroddar ett av de som anges.
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 09 aug-12 kl 01:40 »
Nej, men om man kollar efter metioninrika livsmedel så är bland annat vetegroddar ett av de som anges.
Är det?
Hursom helst så gjordes ju försök SLU på groddad säd (havre tror jag det var) och hönorna klarade bara av att äta 1/3 av vad som behövdes för att metionin behovet skulle tillgodoses!

Dessutom så hade de groddätande hönorna högre dödlighet och mindre antal ägg
än de hönor som inte åt groddad säd...
det visade sig också att hönorna fick förstorad  kräva så man började mala groddarna innan man gav dem till hönsen.
« Senast ändrad: 09 aug-12 kl 15:30 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 09 aug-12 kl 07:02 »
Jag tycker alla hönsraser är duktiga att söka föda,
har både hedemora och stridshöns.
men de måste ju få gå lösa för att visa sin egenskap.
Ger alla allfoder + lite säd och lite dittan å dattan.
Ska man ha mycket ägg så blir det hybrider man får inrikta sig på
och vad jag förstår så måste da ha värpfoder för att lägga ett ägg/dag.

Stor konst att kunna blanda foder själv.
Som jag skrivit i ett tidigare inlgg så känner jag en som BARA ger "egetfoder"
Hon har både alger och vinäger i deras kost.
Hennes höns mår alldeles utmärkt och ruvar fram  friska kycklingar.

Var och en får utfodra efter vad de tror är bäst , vettigast för sina höns.
Precis som vad är bra och nyttigt med vad vi stoppar i oss.
Bra att det finns en tråd där man kan bolla funderingar fram och tillbaka.
Hedemorahöns

Existens!

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 aug-12 kl 16:04 »
Var och en får utfodra efter vad de tror är bäst , vettigast för sina höns.
Precis som vad är bra och nyttigt med vad vi stoppar i oss.
Bra att det finns en tråd där man kan bolla funderingar fram och tillbaka.

Naturligtvis får var och en göra och ge vad dom vill.  Det är när frågan *varför värper inte mina höns? * kommer, som man gärna vill förklara sambandet mellan intaget protein och äggläggning.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 09 aug-12 kl 18:46 »
ja det är intressant att läsa, många är mycket kunniga .
Mina hedemora lägger inte ett endaste ägg från ca. nov- mars
De går i vila trots värme och ljus.
Hedemorahöns

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 17 aug-12 kl 07:25 »
Att man lika bra kan köpa äggen i affärn om man ger värpfoder var nog att överdriva. Mina äter allfoder i fri tillgång för att jag vill att de ska få i sej det de behöver för jag känner att jag saknar kunskap. på sommaren går det knapt någe foder alls för då äter de allt från smågrodor till att rensa röda vinbärsbusken på både blad o bär. på vintern blr det rester och  så slänger jag säd av olika slag på golvet i hörnan där det bajsas minst så de har att göra tråkiga vinterdagar. Men 90% är säkert allfoder. Vist beror smaken på äggen på vad de äter men även på hur de mår.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 24 sep-12 kl 14:29 »
 Tror även ras på hönsen är av stor vikt när det gäller hur de värper. All rätt värme ljus, mat i värden får inte en höna avlad på utseende att värpa mängder med ägg. Ursäkta om jag tar upp något självklart och nej jag har inte läst hela tråden.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #30 skrivet: 24 sep-12 kl 16:12 »
Jag ger inte värpfoder just pga att mina lantrashöns inte är anpassade för sådant foder. Att som existen hävda att alla som "försöker vara gammeldags" svälter hönsen är ju löjligt. Det är väl otroligt känt bland alla djurägare att olika raser kräver olika mat. Ingen skulle väl tex ge en Grand Danois samma mat som en liten Shetlands sheepdog. Ingen skulle heller ge samma mat till ett russ som en hårt arbetande ardenner. Samma sak med höns, visa raser kräver mer mat och vissa krer mindre mat. De behöver alla ungefär samma sammansättning av proteiner mm, men man måste se till så de inte föräter sig och blir sjuka. Vi skulle tex aldrig komma på tanken att ge våran shettis/russ blanddning fri illgång på foder, den skulle få fång direkt eller någon annan sjukdom. Däremot ger vi vår nordsvensk fri tillgång. Har ingemed att vi försöker vara gammeldagsa på något sätt!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens!

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 24 sep-12 kl 16:21 »
Nej, men grunden, att plus och minus måste gå ihop, den kommer man inte undan.

Det man stoppar in, får man ut i form av ägg. Och äggen måste tillverkas av nåt.

Har man sen en gammal ras som inte värper så mycket, så behöver den ju naturligtvis inte lika mycket foder som en som värper ett ägg per dag. Och om man säger att en höna lägger ett ägg var tredje dag, så har hon ju 3 gånger så långt tid på sig att hitta saker på sitt bete, jämfört med den som lägger ett ägg per dag. Alltså behöver hon mindre köpt foder.

Men sambandet mellan intaget protein--ägg ut, verkar vara lite svårt att förstå, eftersom det hela tiden kommer upp frågor om varför ens höns inte värper.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #32 skrivet: 24 sep-12 kl 17:10 »
Nej, men grunden, att plus och minus måste gå ihop, den kommer man inte undan.

Det man stoppar in, får man ut i form av ägg. Och äggen måste tillverkas av nåt.

Har man sen en gammal ras som inte värper så mycket, så behöver den ju naturligtvis inte lika mycket foder som en som värper ett ägg per dag. Och om man säger att en höna lägger ett ägg var tredje dag, så har hon ju 3 gånger så långt tid på sig att hitta saker på sitt bete, jämfört med den som lägger ett ägg per dag. Alltså behöver hon mindre köpt foder.

Men sambandet mellan intaget protein--ägg ut, verkar vara lite svårt att förstå, eftersom det hela tiden kommer upp frågor om varför ens höns inte värper.

Då håller jag helt med dig Existens. Mina hönor värper kanske 4 ägg i veckan / höna. Då får de hel säd och massa annat smaskens som blir över från hushållet. Sommartid går de fritt ute. Men jag vill poängtera att jag verkligen vill se till att mina höns får en kost som är så lik den de ursprungligen fick, utan att för den delen svältföda dem. JAG TROR att om man ger tex en grupp lantrashönor ett köpefoder som ger hög äggproduktion så har man på några år avlat sin grupp höns mot hönor som tål en sådant foder bättre, som lägger många ägg på ett sådant foder och som klarar sina kyckliar på ett sådant foder. Det tycker jag är fel sätt om man håller en lantras inom genbanken. Om man däremot har höns mest för att det är kul, eller för att få ägg så ser jag inget fel i det så länge man ser till att hönsen mår bra.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #33 skrivet: 24 sep-12 kl 20:53 »
En liten undran, det näms inget om att ge hönorna soja som proteintillskott... ::) Det har jag börjat gör förra veckan då jag såg lite tecken på plockning. De får sedan en tid tillbaka säd och snäckskal och det värper inte ett dugg, men de gjorde de inte innan heller....  :(
Är det ok med soja?
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 25 sep-12 kl 10:33 »
Jag ger vete, korn, havre i lika delar på sommaren till de som får gå ute fritt. Ger detsamma men med koncentrat till alla på vintern och till de som inte får gå fritt utan bara i hönsgård på sommaren.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser